معاون وزیر صمت گفت: از ابتداء امسال تاکنون ۱۶۰۰ واحد تولیدی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره برداری رسیده که از محل بهره برداری این واحدها ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. علی رسولیان شنبه ۲۲ آبان ماه در مراسم بهره برداری از دو طرح صنعتی در شهرک صنعتی مشهد، اظهار […]

معاون وزیر صمت گفت: از ابتداء امسال تاکنون ۱۶۰۰ واحد تولیدی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره برداری رسیده که از محل بهره برداری این واحدها ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

علی رسولیان شنبه ۲۲ آبان ماه در مراسم بهره برداری از دو طرح صنعتی در شهرک صنعتی مشهد، اظهار کرد: از آنجا که تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بسیار زیاد است، پس گرفتن زمین از صاحبان صنایعی که در زمین‌های واگذار شده اقدام صنعتی انجام نداده‌اند در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا از ابتداء امسال تاکنون ۵۱۰ هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور که تا کنون هیچ اقدام صنعتی بر روی آنها انجام نگرفته شده بود، پس گرفته شده و به سرمایه گذاران جدید اختصاص یافت.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: از این پس زمین‌های راکدی که در اختیار واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار گرفته و هیچ اقدام صنعتی روی آن صورت نگرفته باشد، بدون اغماض پس گرفته خواهد شد.

رسولیان ادامه داد: برای نخستین بار مجوز لازم از مراجع ذیربط برای ایجاد شهرک‌های صنفی- تولیدی اخذ شده و شورای نگهبان آن را مصوب کرده است لذا شهرک‌های صنفی و تولیدی متعددی در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان رضوی در صنوف تولیدی مختلف به‌ویژه گوهرسنگ‌ها و سنگهای قیمتی اظهار امیدواری کرد، به‌زودی شهرک صنفی تخصصی گوهرسنگ‌ها در این استان ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی ایران بیان کرد: سازمان صنایع کوچک ایران الگوی جدیدی را در قالب توسعه کارگاه‌های کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آغاز کرده که در این راستا ایجاد ۱۸۰۰ واحد کارگاهی در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد ۴۰۰ واحد در خراسان رضوی ایجاد خواهد شد.

رسولیان تصریح کرد: تکمیل اجرای طرح‌های صنعتی موجود به‌ویژه طرح‌هایی که در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند یکی از مطالبات جدی ما است، در این راستا از سال گذشته با برنامه‌ریزی دقیق این مساله مورد توجه قرار گرفته و از ابتداء امسال تاکنون تعداد واحدهایی که در مرحله نصب ماشین‌آلات در شهرک‌های صنعتی کشور هستند، نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: هم اینک ۴۳۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند و اگر احساس کنیم هر یک از این واحدها قصد تولید وبهره برداری ندارند بلافاصله زمین از آن‌ها بازپس گرفته شده و به سرمایه گذار جدید واگذار می‌شود.

معاون وزیر صمت افزود: امسال ۶۰۰۰ میلیارد تومان طرح عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دست اجراست.

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: خراسان رضوی جزو استانهای با ظرفیت در توسعه صنعتی و دارای موقعیت ویژه جغرافیایی است و تقاضا برای فعالیت اقتصادی در این استان بسیار است، افراد زیادی برای دریافت زمین و زیرساخت‌ها به این سازمان مراجعه می‌کنند و ما وظیفه خود می‌دانیم که زیرساخت‌های مورد نیاز آنها را با توجه به ظرفیت‌های خود تامین کنیم.

رسولیان اظهار کرد: موضوع تامین زمین و تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به جد و حساسیت ویژه‌ای در حال پیگیری است، تفاهم‌های خوبی با دستگاه‌های اجرایی حوزه برق در سطح ملی صورت گرفته و اعتباراتی نیز در این زمینه اختصاص یافته اما تمرکز سازمان صنایع کوچک بیشتر بر منابع داخلی است، امیدواریم سال آینده بخشی از نیاز برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور برطرف شود.

وی خرید پساب شهری مشهد را برای تامین آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی اطراف این کلانشهر از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برشمرد و افزود: امسال مدیران خراسان رضوی متعهد شده ‌اند، ۳۰۰ هکتار زمین به گستره شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان اضافه شود.

آغاز روند کاهش واحدهای تولیدی تعطیل در کشور

معاون وزیر صمت ادامه داد: روند کاهش واحدهای تولیدی تعطیل در کشور آغاز شده و از ابتداء امسال تاکنون ۸۸۷ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند که ۳۷ واحد از این تعداد مربوط به خراسان رضوی است.

رسولیان اظهار کرد: رئیس جمهوری بر کاهش واحدهای تولیدی تعطیل و احیاء آنها در کشور تاکید ویژه دارند و امسال واحدهای صنعتی کمی تعطیل شدند.

وی افزود: احیاء واحدهای راکد مرهون تلاش واحدهای تولیدی است که با وجود مشکلات اقتصادی و مشکلات موجود در مبادلات مالی، تامین مالی، کمبود سرمایه در گردش و مواد اولیه توانسته‌اند فعالیت خود را حفظ کنند و توسعه دهند.

معاون وزیر صمت بیان کرد: از دو ماه گذشته طرح پایش واحدهای صنعتی در کشور آغاز و گزارش بسیار خوبی تدوین شده است.در این گزارش بیش از ۶۰ مورد مشکل که واحدهای صنعتی راکد با آن مواجه بودند احصا شد.

رسولیان بر تامین زمین برای فعالان اقتصادی به‌ویژه در خراسان رضوی تاکید و تصریح کرد: امسال ۱۰ هزار هکتار زمین به گستره شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه می‌شود که این مهم براساس طرح آمایش سرزمینی و شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای هر استان انجام می‌شود.

وی گفت: در این راستا امسال حداقل ۳۰۰ هکتار زمین به گستره شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اضافه می‌شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: امسال ۵ هزار میلیارد تومان صرف زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران شده است که در این راستا فقط در خراسان رضوی ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه برای حوزه زیرساخت‌های آب و برق و غیره تعریف شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بخشی از هزینه‌های مربوط به تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی را تقبل کرده است که اختصاص بخشی از این مبالغ برای ایجاد پست‌های برق در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در حال انجام است.

وی اظهار کرد: تامین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران از اولویت‌های جدی ما است، در صدد هستیم بخشی از پساب شهری را خریداری کرده تا واحدهای صنعتی با مشکل تامین آب مواجه نشوند.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، امروز از کانال آبهای سطحی در فاز ۱ و ۲ شهرک صنعتی توس به طول ۶ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال و شبکه روشنایی در فاز ۴ شهرک صنعتی توس به طول هفت کیلومتر با بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار بهره‌برداری شد. همچنین یک واحد صنعتی راکد با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۶۲ نفر در فاز ۱ شهرک صنعتی توس بهره‌برداری شد.

برای بهره برداری از این طرح‌ها هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای ۱۲۰ نفر شغل ایجاد شده است.