مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: پارسال ۶۳۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغال استان بود که امسال این رقم به بیش از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادآسیا، رضا سلم آبادی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: اعتبارات اشتغالزایی این نهاد طی سال‌جاری در استان بیش از سه برابر افزایش داشته است.
وی ادامه داد: نیمی از این اعتبارات را به افراد غیرمددجو می‌دهیم که باید شرایطی مانند قرار داشتن در دهه یک تا ۵ درآمدی، کارآفرین نبودن و … را دارا باشند.
مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی اظهار کرد: تعهد داریم امسال تعداد ۲۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد کنیم.
سلم آبادی با بیان اینکه در صورت جذب منابع اشتغال تا آذر ماه امسال، قول شارژ دوباره منابع داده شده است، گفت: تا کنون به۲ هزار و ۳۳۷ پرونده اشتغال در استان تسهیلات پرداخت شده است.
وی در خصوص ضمانت های بانکی نیز گفت: همکاری بانک‌ها با این نهاد در پرداخت تسهیلات قابل تقدیر است و سهم محرومان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را ویژه می‌بینند و در ضمانت‌های بانکی نیز شاهد رفتار طبیعی بانک‌ها هستیم.
سلم آبادی در ادامه با اشاره به افزایش جمعیت تحت پوشش این نهاد اظهار کرد: هم اکنون ۱۸۲ هزار خانواده تحت پوشش هستند که البته متغیر است.
وی افزود: از ابتدای سال‌جاری۱۲۰۰ خانواده تحت پوشش قرار گرفته شده اند و به همین میزان نیز تا آخر مرداد ماه جذب این نهاد می شوند که به این ترتیب پشت نوبتی در استان، صفر می شود.
مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه تامین مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاها را برای مددجویان تحت پوشش را بر عهده داریم، گفت: از مجموع ۵ هزار مسکن سهمیه در کشور این آمادگی را داریم که ۲ هزار و ۴۰۰ واحد را امسال اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه مسکن ارزان قیمت نیز اجرای ۲۰۰ واحد مسکونی در مشهد بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: در ساخت ۵۷۸ واحد مسکونی در قالب پروژه امام رضا(ع) هم با مشارکت آستان قدس، شهرداری، بنیاد مسکن ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.
سلم آبادی افزود: تا کنون ۲۷ میلیارد تومان تزریق اعتبار به این پروژه شده است و ۷۰ میلیارد تومان دیگر نیز هم امسال تخصیص می‌یابد.
غلامی، معاون توسعه مشارکت کمیته امداد خراسان رضوی، درباره آمار میزان صدقات مردم گفت: خوشبختانه با اتفاقی که در سطح کلان و استان افتاده است، بیش از ۵۰۰هزار مشترک در استان داریم که جدا از صندوق‌های معابر، صدقات می‌دهند.
به‌گفته وی، باتوجه‌به اینکه وجه نقد بین مردم کم شده است، کمیته امداد هم باتوجه‌به وضعیت کنونی تمهیدات لازم برای جمع‌آوری صدقات آنلاین را فراهم کرده است. خوشبختانه استان خراسان رضوی پیش‌گام روش‌های پرداخت الکترونیک است. باتوجه‌به سامانه‌های پرداختمان، بیشترین تراکنش‌ها در سامانه مربوط صدقه است و این نشان‌دهنده اعتماد مردم است. سامانه دیگر بحث اختصاص کد کیوآر ویژه هر یک مشترکان است که از این طریق هم می‌توانند با کد ویژه خودشان مبلغ را واریز کنند. بیشترین تراکنش‌های کمک‌های مردمی در پرداخت صدقه بین ساعت ۷ تا ۸صبح است. سال گذشته متأسفانه آمار غیرواقعی از سوی رسانه‌های خارجی و معاند اعلام شد. کل جمع‌آوری صدقات ما در سال گذشته ۳۲میلیارد تومان بوده است که اگر بر تعداد نیازمندان تقسیم کنیم، یک قرص نان هم شاید نشود، ولی وقتی به جامعه هدف نیازمند نگاه کنیم، مبلغ ناچیز است. این رقم را امسال ۴۰میلیارد تومان هدف‌گذاری کرده‌ایم.
غلامی گفت: افزون بر ۶۰ درصد خانواده‌های سالمند بیش از هفتاد سال دارند و توانایی کار ندارند که جامعه کمیته امداد را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان اشتغال‌زایی آن‌چنانی برای آن‌ها کرد. در مناطق روستایی ۹۰درصد ساکنان زیر پوشش کمیته امداد سالمندند. از سال۱۳۹۸ به بعد باتوجه‌به میانگین سنی که جوان شده است، به‌سمت اشتغال خانواده‌ها قدم برداشتیم، اما اشتغال‌زایی فقط از سمت ما نیست و باید دستگاه‌های مرتبط هم شرایط را فراهم کنند. درصد جزئی در جامعه هدف ما هستند که توانایی کارکردن دارند، اما کار نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: در ساخت مسکن حاشیه شهر دویست دستگاه در بخش پنجتن و ۵۷۰واحد در پروژه امام‌رضا(ع) در حر داشتیم. در پروژه پنجتن بیش از ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم. در پروژه امام‌رضا(ع) با همکاری آستان قدس و شهرداری و بنیاد مسکن که شرکای کمیته امداد در زمینه مسکن هستند، ۲۷میلیارد تومان از محل منابع بلاعوض کمیته امداد اعتبار اختصاص دادیم که ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مقرر شده است ۷۰میلیارد تومان هم امسال به پروژه امام‌رضا(ع) تزریق کنیم تا سرعت پروژه افزایش یابد.
افشارنیا، معاون فرهنگی کمیته امداد خراسان رضوی، در ادامه‌ گفت: به بیش از ۴۶هزار دانش‌آموز کمک تحصیلی و معیشتی می‌کنیم. در زمینه کنکور باتوجه‌به فاصله طبقاتی، درصد کنکوری‌ها در چندین سال آینده نماینگر این شکاف طبقاتی خواهد بود. بیش از ۲۲۰۰ دانش‌آموز محروم از مؤسسات کنکور به‌صورت رایگان استفاده می‌کنند تا این فاصله فقر علمی را پوشش دهیم. همچنین ۳۶۰نخبه در استان شناسایی کرده‌ایم و‌ کمک‌های خاص‌تر به آن‌ها بسته به مقطع تحصیلی، ماهانه متغیر می‌شود. در زمینه تسهیلات آموزشی نیز هر سال ۹میلیارد تومان تسهیلات دانشجویی پرداخت کرده‌ایم.