مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان شرق گفت:بااحیای اعتماد خدشه‌دار شده سهامداران،توسعه رامحورفعالیت هایمان قرارداده ایم.

«رشید صحابی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه حوزه فعالیت های شرکت عمران و مسکن سازان شرق بسیار گسترده است و در استان های دیگر نیزسهام دار داشته و در حال فعالیت است؛ افزود: در بحث اعتماد سازی کار بسیار خوبی که توسط این شرکت صورت گرفته، استفاده از سرمایه های خرد مردم در بزرگترین پروژه های شهر است که می توانست ادامه داشته باشد اما به دلایلی متوقف شد که چرایی آن را اصحاب رسانه می توانند پیگیری کنند. مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان شرق اضافه کرد: فازیک پروژه مجد و مجتمع های آن ودیگر فضاهای تجاری ما برای خانواده ها جذابیت خاص خود را دارد و در آن بورس لوازم آرایشی، خرازی ، موبایل، مزون عروس و لوازم التحریر وجود دارد اما مجموعه های دیگر ما با وجود اینکه نزدیک به حرم مطهر است و پارکینگ اختصاصی دارد، بسیاری نمی شناسند لذا ما برای ساخت و ساز در سه پروژه جدید ابتدا صنف را مشخص کردیم و مشارکت و تملکات در حال انجام است لذا برا مخاطب و جذب سرمایه گذار دغدغه ای نداریم.

وی تصریح کرد: ما در پروژه هایمان مثل مجد و سارا با استفاده از طرح سهام پروژه و استفاده ازسرمایه های خرد مردمی تلاش کردیم در بازه زمانی سه تا ۵ ساله منابع مالی آنها بازگردد و این به سایر بافت ها تسری پیدا کند اما با مشکلات به وجود آمده و متوقف شدن آن، فازهای دیگر انجام نشد تا جایی که شرکت از ادامه کار در پروژه های دیگر منصرف شد و بعد از انتخاب بنده به عنوان مدیرعامل، نگاه هیئت مدیره را از بحث توقف و بیرون آمدن از پروژه ها تغییر دادیم و با اعتماد سازی مجدد کار را دوباره شروع کردیم.

صحابی اظهار داشت: در حال حاضر در مجموعه مجد ۶ پروژه فعال وجود دارد، در حالی که در طرح مصوب ۳۶ پروژه باید باشد یعنی ۳۰ پروژه را از دست دادیم و از یک طرف شرکت تملکات خود را انجام داده، پروانه های آن را گرفته و بعضی از پروژه ها گود برداری آن انجام شده و هزینه های میلیاردی صورت گرفته در حال پر شدن است.

وی با بیان اینکه شرکت عمران و مسکن سازان شرق هم بیت المال و هم حق الناس است، حق الناس از طریق سهام پروژه و بیت المال از سهام داری که دولت از طریق سازمان بازآفرینی سهام دار اصلی شرکت است؛ افزود: پروژه سارا در منطقه ضعیف اطراف حرم مطهر احداث شد که در آن زمان پروژه ارزشمندی بود و هست و در فرایند زمان اتفاقاتی رخ داد که همین الان که در حال بهره برداری است ما درگیر موضوعاتی چون پرداخت اندک در مورد پروانه هستیم و یا کسر پارکینگ داریم که همه اینها را تمکین کردیم و تمکین به عنوان حل مسئله و نه به عنوان اینکه قبول داریم. چرا که ما معتقد هستیم حقوق شهرداری کاملا پرداخت شده و اگر قبول می کنیم چون کار مردم گیر است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان شرق بیان کرد: ما در خصوص عارضه یابی پروژه ها به این نتیجه رسیدیم که شرکتی باید ایجاد کنیم که از ابتدا به ساکن است لذا با فرض مطالعاتی، « ارکان جهت ساز در برنامه عملیاتی شرکت» را تدوین کردیم که در آن نحوه بهره برداری بسیار مهم بوده است. ما معتقدیم شاید علت موفقیت کم بسیاری از مجموعه های ما در سطح شهر مانند پروژه میدان شهدا ، عدم نگاه صنفی و تخصصی در آنها بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت عمران و مسکن سازان شرق نگاه اقتصادی و درآمدزایی صرف ندارد و رسالت آن را قانون گذار مشخص کرده است ؛ گفت: ما کار را انجام می دهیم و درصدی را به عنوان مدیریت پیمان دریافت کنیم و انتفاع با مشارکت مردم و سود آن به خود مردم می رسد. صحابی در ادامه بیان کرد: قیمت های اجاره واحدهای تجاری ما تغییر محسوسی نداشته و نسبت به سطح شهر بسیار پایین است ولی شرایط کالا شرایط خاص حاکم بر جامعه است و در خصوص مطالبات شهرداری از ما در خصوص پروژه سارا، پروانه و مطالبات شهرداری را طبق قانون پرداخت کردیم و صورت جلساتی داریم که بدهکار نیستیم و ما به جهت قانونی معتقدیم هیچ گونه بدهکاری نداریم. وی تصریح کرد: در سال ۸۳ در پروژه سارا بر اساس محاسبات ریالی که رخ داده، در زمین ۱۲ هزار متری پروانه ای با مبلغ دو میلیارد و ۴۰۰ و اندی صادر شده و سهام واگذار شد، در سال ۸۸ شرکت عدم خلاف و پایان کار را دریافت و پروژه در حال انجام بوده، در سال ۹۸ برای گرفتن پایان کار بهره برداری اقدام کردیم که تخلفاتی در حوزه کمیسیون ماده ۱۰۰ داشته و پرداخت شده و در زمانی که موضوع صدور پایان کار مطرح شده، به هر دلیل توسط سازمان های نظارتی کار متوقف شده و کار به هیئت سه نفره ارجاع شده و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که در خصوص پروانه ۵۶۰ میلیون تومان بدهکار هستیم و در آنجا کارمتوقف شد در حالی که همین افراد قبلا به ما برگه تسویه حساب دادند و همان ها به ما این رقم بدهی را اعلام کردند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان شرق بیان کرد: در موضوع پروژه سارا ، بین ما، شهرداری و سازمان بازرسی ۷ بند مطرح شد که باید به آن رسیدگی می شد از جمله پروانه، پارکینیگ و معابر مویرگی که همه آنها حل شد و در بحث معابر مویرگی ما بر اساس قانون عمل کردیم و با شهرداری توافق کردیم و مجموعه های شهرداری در حوزه تملک این کار را انجام دادند و در حوزه معابر مویرگی پایان کار کلی صادر و تفکیکی مانده است. وی با بیان اینکه ما به شهرداری و بالعکس هم بدهکار و هم بستانکار هستیم و بر اساس مکاتبات نمایندگان دو طرف عدد و رقم ها را بابد مشخص کنند؛ افزود: طولانی شدن و توقف پروژه موجب افزایش هزینه می شود و هزینه ها را سهام داران پرداخت می کنند لذا ما در حوزه تسویه حساب بانک ملی برای تسهیلات پروژه سارا با توجه به عدد و رقمی که محاسبه کرده بودند ، نزدیک به ۲۰۰ مغازه فریز شده بود که این خود موجب عدم رونق بخشی در مجتمع برای واحدهای تجاری دیگر شده بود لذا با پیگیری های صورت گرفته تعداد زیادی مغازه به مجموعه بر می گردد و موجب افزایش سرمایه سهام داران می شود.صحابی اظهار داشت: قصد انجام پروژه جدبد در منطقه ثامن را نداریم و طرح جدید هم از جهت کارشناسی، مخاطب پذیری و جذابیت سرمایه گذاری، اطراف حرم را با چالش بزرگی مواجه می کند چون توجیه اقتصادی ندارد.وی با بیان اینکه اتفاقات سارا موجب از بین رفتن انگیزه و اعتماد مردم برای آوردن سرمایه های خرد آنها در پروژه ها شده است؛ افزود: ما در بحث استقرار نظام ساماندهی در سیستم اداری و نشاط و شادبی برای پرسنل و بحث اعتماد سازی و جذب سرمایه گذار سه پروژه را استارت زدیم، سرمایه گذار و کارگزار انتخاب و قرارداد آن بسته شده است و فرایند اجرایی آن را شروع می کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان شرق بیان کرد: درحوزه صنعت ساختمان بیش از ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر می شوند لذا وقتی پروژه بزرگی احداث میشود عملا صدها نفر درآن اشتغال زایی صورت می‌گیرد و در زمانی که پروژه به بهره برداری می رسد این رقم در بحث بهره‌برداری افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه شهر ما آبستن بازسازی و نوسازی است و ساماندهی در بخش خصوصی ما رخ می دهد و این در سیستم مدیریت شهری به جهت روزمرگی ها رخ نمی دهد؛ گفت: در حوزه شرکت مجد ۱۹۶۲ سهام دار مردمی و در پروژه سارا ۵۰۰ سهادمدار مردمی داریم. همچنین ما ۶۰۰ واحدتجاری و حدود ۴۰۰واحد اقامتی داریم و یک خانواده ۱۰۰۰ نفره جدا از سهام داران هستند که ۵۰۰ سهام دار پروژه داریم.

صحابی اظهار داشت: نگاه ما کمک به مدیریت شهری و کمک به یکدیگر و موضوعاتی که سرمایه گذاراحساس امنیت کند، می باشد، ما نگاه اقتصادی نداریم بلکه از اهداف اصلی مااحیای بافت های فرسوده است تا با منابع مردم ساخت و ساز انجام و ارزش افزوده به خود مردم باز گردد.

وی در پایان گفت: برای حل مشکلات خرده مالکین از شهرداری مقید تر و عجول تر هستیم و کار خود را انجام می دهیم و ما برای موضوعات مطرح شده مستندات داریم که می توانیم ارائه دهیم.