رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک ۳۷۳ واحد صنعتی راکد در استان وجود دارد که همه آنها دسته بندی شده اند و واحدهایی که دیگر امکان احیای آنها نیست به درخواست صاحب واحد پروانه اش ابطال شد و تغییر فرآیند تولید داده و پروانه جدید برای آن صادر شده است و در این راستا تقریبا با تلاش و برنامه ریزی انجام گرفته موفق شدیم پارسال ۱۲ واحد صنعتی راکد استان را به چرخه تولید بازگردانیم.


به گزارش اقتصاد آسیا، امیررضا رجبی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه تولید در محل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در سه ماهه نخست امسال ۹۸ پروانه بهره برداری صنعتی با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغالزایی برای یکهزار و ۹۰۰ نفر در خراسان رضوی صادر شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: اولویت دولت سیزدهم در حوزه صمت حمایت کامل از تولید داخل، توسعه معادن، راه اندازی و احیای واحدهای راکد، توسعه مراودات تجاری با کشورهای همسایه است که این اهداف خود را در قالب آمار سال ۱۴۰۰ و در سه ماهه امسال نشان می دهد.
وی گفت: در سه ماهه نخست امسال بیش از ۶۰ واحد صنعتی بین ۲۰ تا ۲۰۰ درصد ارتقای ظرفیت تولید داشتند.
رجبی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان صمت شناسایی گلوگاه های توسعه در حوزه های حوزه صنعت، معدن و تجارت است چرا که پس از ابلاغ برخی قوانین و مقررات از طریق وزارتخانه، اجرای آنها دچار مشکل می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان مثال سقف واردات ماشین آلات خط تولید برای کسانی که پروانه بهره برداری دارند، نامحدود است، به این معنا که اگر از آن ماشین تولید داخل وجود نداشته باشد، امکان واردات آن میسر است، اما عده ای از تولیدکنندگان جواز تاسیس دارند که سقف ماشین آلات وارداتی خط تولید برای آنان محدود و ۵۰۰ هزار دلار است که این موضوع برای چند واحد در حال تاسیس مشکل ایجاد کرده بود.
وی افزود: با مکاتبات و نشست های متعددی که در وزارت صمت برگزار شد، وزیر در کمترین زمان با برداشته شدن محدودیت واردات ماشین آلات برای دارندگان جواز تاسیس صنعتی موافقت کرد که این مهم مسیر را برای توسعه واحدهای تولیدی استان و کل کشور گشود و نخستین گام در این بخش را استان خراسان رضوی برداشته بود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طرح های مختلفی برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تدوین و اجرایی شده است، البته عمده واحدهای صنعتی استان متعلق به بخش خصوصی و از هدلینگ های بزرگ تولیدی هستند که تفاهم نامه هایی با دانشگاه ها دارند.
رجبی اظهار داشت: امسال اتاق فکر صنعت و فناوری با هماهنگی تشکل های بخش خصوصی و هیات های اندیشه ورز ایجاد شد و همچنین ایجاد پردیس های ویژه صنعت و معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفته است که زمینه ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و واحدهای فناور و دانش بنیان فراهم و به توسعه دانش در تولید کشور کمک می کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه پردیس معدن ایجاد شده و ایجاد پردیس صنعت در حال پیگیری است، افزود: خراسان رضوی با برخورداری از یکهزار پروانه، بیشترین پروانه بهره برداری معدنی را در کل کشور دارد.
وی اظهار داشت: دانشگاه در بروزرسانی روش های اکتشاف و استخراج معدن به صاحبان صنایع و معادن کمک شایانی می کند T لذا پردیس معدن تلاش می کند که دانش روز دانشگاه و شرکت های فناور را برای رشد و توسعه و بهره وری در کنار معادن و صنایع معدنی قرار دهد.
رجبی افزود: خراسان رضوی در حوزه صنایع هم در رسته های قطعه سازی، غذایی، پلیمری مزیت هایی دارد که می توان این موضوعات را در ارتباط گیری بهتر با دانشگاه در قالب پردیس صنعت و پردیس دارویی دنبال کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید نیاز به روزآمد شدن در واحدهای بزرگ تولیدی ایجاد شود تا برای موفقیت در فضای رقابتی، به سمت استفاده از فناوری های جدید بروند، در این بخش واحدهای فناور به کمک بخش تولید می آیند، باید این ارتباط برقرار و فناوری در اختیار تولید قرار گیرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تدوین برنامه چهار ساله برای بخش های کاری این نهاد گفت: در این راستا وضعیت فعلی امان در حوزه های صنعت، معدن و تجارت شناسایی شده و تکلیف این بخش ها برای توسعه و حل مشکلات تا چهار سال آینده مشخص شده است.
رجبی افزود: احیا و اقتصادی کردن واحدهای صنعتی و معدنی راکد یکی از برنامه های این سازمان است، در این راستا از آنجا که بهره برداران معدنی سرمایه گذاران بخش خصوصی هستند، می توان از واحد راکدی که پروانه بهره برداری آن به پایان رسیده، طبق ماده ۲۰ قانون معادن از بهره بردار آن سلب صلاحیت کرد که پیگیر تحقق این مهم هستیم.
وی با اشاره به غیرفعال بودن نیمی از معادن خراسان رضوی گفت: اخیرا ۳۲۵ معدن راکد استان در مزایده عمومی شرکت داده شد اما فردی در آن شرکت نکرد زیرا احساس می کردند که زمان بهره برداری از این معادن نیست.
رجبی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه حساب های برخی از واحدهای صنایع معدنی در خارج از استان قرار دارد و مالیات آنها در استان های دیگر پرداخت می شود، گفت: مالیات ستانی از واحدهای صنعتی مربوط به مکان ثبت آن شرکت می شود، اگر بنگاه اقتصادی در مشهد ثبت شده باشد، نهاد مربوطه مالیات آن را در همین شهر دریافت می کند.
وی اضافه کرد: اساسا داشتن حساب های مختلف روی بخش مالیات ستانی از بنگاه های اقتصادی تاثیری ندارد اما به صاحبان بنگاه ها توصیه می شود که حساب های بانکی خود را در مکان فعالیتشان قرار دهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص خسارات ناشی از قطعی برق در بخش‌های تولیدی خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول چند سال اخیر برای توسعه زیر ساخت‌ها سرمایه گذاری صورت نگرفته است که این مساله اثرات زیادی را از سال قبل تا کنون در پی داشته و منجر به قطعی برق شده است. برای حل این مساله زمانبندی مدیریت بار صورت گرفته است.
رجبی افزود: با انجام زمانبندی در سال جاری علاوه بر مدیریت مصرف بار در صنعت برق، فضای تولید نیز با کمترین تنش روبه‌رو شده  است. خاموشی‌ها طی سال گذشته  برای بخش‌های سیمانی، فولادی و … مشکلات زیادی را به وجود آورد، اما امسال با توافقاتی که انجام شد زمانبندی‌هایی برای  قطع برق صنایع  صورت گرفت. برای مثال برای واحدهای تولیدی بزرگ مانند فولاد و سیمان محدودیت انرژی از ۱۲ شب تا ۸ صبح برداشته شد.
وی در خصوص تدابیر اندیشیده شده در راستای مدیریت قطعی برق گفت: همان زمان اقداماتی انجام گرفته که واحدهای تولیدی را مدیریت کند. حوزه صنعت و معدن را تشویق کردیم تا در زمینه ایجاد نیروگاه‌ها سرمایه گذاری کنند و حتی برای آن‌ها مصوبه هم گرفته‌ایم. واحدهایی که از طریق شرکت‌های صنعتی و معدنی نیروگاه ایجاد می‌کنند نرخ مواد اولیه‌شان مانند گاز معادل نیروگاه‌های دولتی حساب می‌شود. خوشبختانه استفاده دیزل ژنراتورها در حوزه‌ تولید و صنعتی مورد توجه بوده است.

اقتصاد باید مبتنی بر علم باشد
در ادامه حسن حسینی، رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به تحولات عمده‌ رخ داده در کشور همچون جا به جایی دولت‌ها، کورسوی امیدی جهت تغییر و بهبود شرایط وجود داشت، اما برخی از مشکلات و چالش‌ها  درعرصه تولید همچنان وجود دارد. متاسفانه معضل بزرگی که ما درحال حاضر با آن رو به رو هستیم، اقتصادی است که با سیاست درآمیخته شده است. اقتصاد باید مبتنی بر علم باشد، اما متاسفانه در کشور ما جنبه سیاسی به خود گرفته است.
وی افزود: برخی از اقداماتی که از جانب مسئولان ذی‌ربط صورت می‌گیرد همچون رفت‌وآمدهای تجاری و سفر نماینده‌های کشورهای گوناگون به ایران، بارقه امیدی را جهت سامان دادن روابط تجاری و بازرگانی‌مان به ارمغان می‌آورد.
رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن تاکید بر لزوم افزایش توجه به عمل‌گرایی بیان کرد: در کشور ما بیش از آنکه به عمل‌گرایی پرداخته شود به شعار دادن توجه می‌شود. در حوزه تولید و حمایت از فعالیت‌های تولیدی شعارهای متعددی وجود دارد، اما در عمل حمایت و پشتیبانی لازم جهت توسعه این مهم دیده نمی‌شود. فعالیت‌های تولیدی در حال حاضر از لحاظ زیرساخت با چالش‌های مختلفی همچون تامین برق،گاز و زمین مواجه هستند.

در ضمن در این نشست از پوستر روز ملی صنعت و معدن خراسان رضوی رونمایی شد.