معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی گفت:یکی از اهداف ما این است که ارتباط عرضه، تقاضا و پژوهش را برقرار کنیم و چون وظیفه ما هماهنگی است باید برای بخش خصوصی بسترسازی کرده و راه را باز و مسیر کار را برای این بخش هموار و آن را تقویت کنیم. به گزارش آقتصاد […]

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی گفت:یکی از اهداف ما این است که ارتباط عرضه، تقاضا و پژوهش را برقرار کنیم و چون وظیفه ما هماهنگی است باید برای بخش خصوصی بسترسازی کرده و راه را باز و مسیر کار را برای این بخش هموار و آن را تقویت کنیم.

به گزارش آقتصاد آسیا، کوکب موسوی روز سه‌شنبه در بازدید از شرکت زیست بوم نوآوری خیام افزود: این شرکت ها ظرفیت و برندهای استان خراسان رضوی هستند و هر کاری که لازم باشد برای حمایت از این شرکتها و واحدها انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد:با توجه به فضای همدلی که در استان ایجادشده است و همه پای کار هستند این فضا فرصتی برای بخش خصوصی، کارآفرینان، شرکت ها و واحدهایی است که به سمت فعالیت های نو و فناورانه و به سمت به کارگیری متخصصان رفته‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی گفت: برای رسیدن به جهش تولید مهمترین کار تغییر نگرش در همه ابعاد است و باید در زمینه رقابتی کردن اقتصاد که از ملزومات اساسی جهش تولید است برنامه‌های راهبردی و عملی داشته باشیم.

موسوی افزود: باید در چشم انداز ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه شویم اما مطالعات یک دوره ۴۰ ساله بانک جهانی و سازمان ملل نشان می‌دهد اقتصاد ایران در این مدت ۵.۴ برابر شده است در حالی که قطر ۴۲ برابر، عمان ۲۶ برابر و عراق هفت و نیم برابر شده است و با این وضعیت به تحقق شعار چشمانداز که وظیفه همه ماست نمی‌رسیم مگر این که به بخش خصوصی روی بیاوریم و به این بخش باور و اعتماد داشته باشیم.

چشم انداز ما ایجاد ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و ایجاد جزیره دانش در شهرکهای صنعتی است

مدیر عامل شرکت زیست بوم نوآوری خیام هم در این بازدید گفت: هسته‌های فناوری شکل گرفته نیازمند زیر ساخت فیزیکی برای توسعه فعالیتها هستند و بعد از طی مراحل رشد تبدیل به شرکتهای دانش بنیان می‌شوند و این شرکتها باید نزدیک شهرکهای صنعتی و پارک علم و فناوری باشند.

علی اکبر حداد افزود: چشم انداز ما ایجاد ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و ایجاد جزیره دانش در شهرکهای صنعتی است. همچنین ایجاد صندوق پشتیبانی از پژوهش به کاهش زمان رشد شرکتهای فناور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان نخبه و متخصص در مقاطع تحصیلی دکتری بعد از ارتباط و فعالیت در این موسسات به سن سربازی می‌رسند که اگر امکان‌پذیر شود که از سهمیه امریه ارگانها برای جذب این نیروها، در جای متناسب با رشته تحصیلی آنها استفاده شود کمک بزرگی به این افراد و شرکتهای دانش بنیان و موسسات پژوهشی خواهد شد.

او اضافه کرد: معافیت محصولات دانش بنیان از مالیات به خصوص در مراحل آغاز فعالیت نقش مهمی در کاهش مشکلات دارد.

ساختارهای دولتی مانع پیشرفت بخش خصوصی

معاون سرمایه انسانی آستان قدس رضوی هم در این بازدید گفت: ساختارهای ما در بخش دولتی مانع پیشرفت است و این بوروکراسی اداری نیاز به اصلاح دارد.

موسی مهدوی افزود: اگر بتوانیم ساختارها را بشکنیم تا سیستم حرکت کند کار بزرگی انجام داده‌ایم و نیروی جوان ۲۰ میلیونی کشور با انرژی بسیاری که دارند باید مورد حمایت قرار گیرد.

شکل گیری این زیست بوم بر پایه و اساس استعدادهای موجود و نیازهای جامعه

مدیر روابط عمومی و بین الملل شرکت زیست بوم نوآورانه خیام هم در این بازدید گفت: این زیست بوم بر پایه و اساس استعدادهای موجود و نیازهای جامعه شکل گرفته است. اصل و مبنا بر اساس مفاهیم علمی و دانش بنیان و کم کردن فاصله علم و اقتصاد است. زیست بوم همچنین حلقه گمشده بین تولید و توزیع است و سعی شده فاصله بین اینها پر شود.

سید محمد هادی عرفانیان تهرانی افزود: در وضعیت کنونی که با مشکلات مختلف از جمله تحریم رو به رو هستیم در زیست بوم همه آنچه که نیاز است و احتمال دارد نتوانیم وارد کنیم بعد از آنالیز نسبت به ساخت و تولید آن اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نسبت به آفند و ضربه‌هایی که از ناحیه‌های مختلف به صنعت و دیگر عرصه‌ها وارد می‌شود شناسایی کامل نداشته باشیم نمی‌توانیم پدافندی را در برابر آنها ایجاد کنیم.

او اضافه کرد: این زیست بوم مجموعه بسیار خوبی از دانش پژوهانی است که علم، پژوهشگری و کنشگری دارند و برای جامعه محصولاتی با استاندارد لازم تولید می کنند که با قیمت کمتر و سهولت دسترسی بیشتر جایگزین موارد مشابه خارجی است.