بررسی شرایط ورود گردشگران خارجی به ایران در ایام کرونا ولی تیموری در نشستی که به‌منظور «بررسی فرآیند پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور» با حضور معاونان وزارت خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت اطلاعات صبح دیروز ۱۱ تیرماه ۹۹ در محل معاونت متبوع […]

بررسی شرایط ورود گردشگران خارجی به ایران در ایام کرونا

ولی تیموری در نشستی که به‌منظور «بررسی فرآیند پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور» با حضور معاونان وزارت خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت اطلاعات صبح دیروز ۱۱ تیرماه ۹۹ در محل معاونت متبوع برگزار شد، گفت: «با توجه به ضرورت‌های موجود در حوزه تبادلات گردشگری و اقدام برخی از کشورها به ویژه کشورهای همسایه برای بازگشایی تدریجی مرزها، نیاز است جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن اقدام برای تعریف پروتکل‌های بهداشتی، زمینه مورد نیاز و ضابطه‌مند را برای پذیرش گردشگران بین‌المللی در کشور ایجاد و فرآیند مورد نظر را از طریق نهادهای بین‌المللی اطلاع‌رسانی کند.»
او افزود: «بر این اساس با ارائه سازوکار‌های لازم، مشخص شدن ظرفیت‌ها و بررسی محدودیت‌ها از سوی دستگاه‌های فرابخشی، چارچوب پروتکل و ساختار فرآیند مطلوب ورود گردشگران خارجی به ایران در دوران همزیستی با کرونا شکل خواهد گرفت.»
معاون گردشگری ضمن ارائه گزارشی از پروتکل‌های اعلامی سایر کشورها، نگاه جهانی را معطوف به همزیستی با کرونا، حمایت از فعالان عرصه صنعت گردشگری و در نهایت بازگشایی ضابطه‌مند مرزها اعلام و تاکید کرد: «نامشخص بودن بازه زمانی کنترل ویروس کرونا سبب شده است کشورهای مختلف با تعریف ساختار، ضابطه و تعیین پروتکل‎های مربوطه اقدام و یا برنامه‌ریزی برای پذیرش گردشگران را در دستور کار قرار دهند.»
تیموری بیان کرد: «اقداماتی نظیر گرفتن تست PCR در فرودگاه‌ها، تب‌سنجی، دریافت گواهی سلامت، حمایت از گردشگرانی که در مقصد دچار بیماری کووید ۱۹ می‌شوند، در نظر گرفتن محیط قرنطینه و… بخشی از اقدامات اشاره شده در پروتکل‌های اطلاع‌رسانی شده از کشورهای مختلف است.»
معاون گردشگری با اشاره به اینکه قطعا تمرکز بر بازارهای هدف گردشگری، اولویت نخست گردشگری ورودی وزارت متبوع خواهد بود، تاکید کرد: «با توجه به اینکه کشورهای همسایه اقدام به برنامه‌ریزی و اعلام زمان‌بندی بازگشایی مرزها کرده‌اند و با تعریف پروتکل‌های مربوطه سازو‌کار ورود گردشگران را شکل داده‌اند، بنابراین نیاز است به سرعت فعالان صنعت گردشگری کشور به علت افزایش رفت و آمدهای بین‌المللی از پروتکل‌های ورود و خروج گردشگران آگاهی پیدا کنند.»
او تصریح کرد: «در پی بازگشایی مرزهای کشورهای همسایه، نیاز است گردشگرانی که از کشور خارج شده و مجددا قصد بازگشت دارند نیز با طی پروتکل‌های بهداشتی برای ورود به کشور آماده شوند.»
معاون گردشگری همچنین از دستگاه‌های فرابخشی و تاثیرگذار در امر سفر خواست تا در ایجاد اعتمادسازی و انعکاس تلاش کلیه بخش‌های زنجیره صنعت گردشگری کشور برای همزیستی با کووید ۱۹ نهایت تلاش خود را داشته باشند تا چهره‌ای ایمن از سفر به ایران در اذهان بین‌المللی شکل گیرد و با همکاری در شکل‌گیری پروتکل‌های پذیرش گردشگران خارجی در انعکاس اینکه چگونه و تحت چه ضابطه‌ای گردشگران را خواهیم پذیرفت و چگونه از آنها پذیرایی کرده و به مبداء بازمی‌گردانیم، تعامل داشته باشند.

پروتکل‌های بهداشتی
ماده یک – کلیه فعالان زنجیره سفر موظف به رعایت پروتکل‌ها و مقررات این دستورالعمل هستند و مسئولیت نظارت در سطح استان‌ها، بر عهده اداره کل استان و نظارت عالیه بر عهده حوزه‌های ستادی وزارت است. مضافا سطوح نظارتی به شرح ذیل قابل اجراست:
سطح اول- اداره کل استان ضمن تشکیل کمیته نظارت متشکل از کارشناسان اداره کل استان، نمایندگانی از دستگاه‌های ذیربط، تشکل‌های حرفه‌ای تحت پوشش و مراکز بهداشتی و درمانی، براساس چک‌لیست‌های پیوست این دستورالعمل اقدام به نظارت میدانی و تهیه گزارشات الزم می‌کنند.
سطح دوم – نظارت به عهده مردم و مسافران بوده که علاوه بر شماره تماس‌های اعلامی از سوی ادارات کل استان‌ها، می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۱۳۱۱ نسبت به ثبت گزارش و شکایات اقدام کنند. ادارات کل استان‌ها الزم است شماره تماس‌های لازم را به نحو مطلوب در ترمینال‌ها، راه‌آهن و فرودگاه‌ها به اطلاع مسافران برسانند.
سطح سوم – نظارت بر عهده ناظرین خصوصی و کارشناسان بهداشت مراکز و تاسیسات مشمول این دستورالعمل است که موظف خواهند بود زیر نظر مدیر آن واحد به نظارت داخلی پرداخته و مفاد این دستورالعمل را رعایت نمایند. تبصره: نظارت‌ها به صورت دوره‌ای و حداقل یک‌بار در ماه تا اتمام همه‌گیری کرونا در سطح کشور تکرار خواهد شد.
ماده سه – کلیه مفاد این دستورالعمل باید به نحو مطلوب بر اساس صلاحدید اداره کل استان‌ها و شرایط و امکانات موجود از طریق جلسات آموزشی حضوری یا مجازی، اطلاعیه‌های مکتوب و غیره آموزش داده شود.

گروه‌های هدف در این آموزش عبارتند از:
الف: کارشناسان ادارات استانی
ب. ناظرین عضو در کمیته نظارت
پ. عموم مردم و مسافرین از طریق نصب اطلاعیه در ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافری
ج. مدیران ترمینال‌ها، راه‌آهن و فرودگاه‌ها از طریق مکاتبه و ارسال دستورالعمل
د. مدیران واحدهای اقامتی، واحدهای پذیرایی بین‌راهی، موزه‌ها، سایت‌های تاریخی و دیگر تاسیسات گردشگری
ذ. کارکنان واحدها و تاسیسات فوق
ماده چهارم – کلیه مدیران تاسیسات گردشگری موظف هستند ضمن شرکت در جلسات آموزشی که بر اساس اولویت‌های صلاحدید ادارات کل استانی طبق ماده ۳ این دستورالعمل برگزار خواهد شد شرکت کرده و پروتکل بهداشتی صنف خود را تحویل گرفته و نسبت به رعایت مفاد آن و انتقال نکات لازم به کارکنان واحد خود متعهد شوند.
ماده پنجم- مسوولیت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل بر عهده مدیر واحد مربوطه بوده و با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد. نحوه برخورد با واحد متخلف به تشخیص اداره کل استان حسب مورد در چارچوب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه می‌تواند از تذکر، اخطار کتبی و در مراحل بعدی تعلیق فعالیت و پلمب واحد در صورت تکرار تعیین و اجرا می‌گردد.
ماده ششم- ادارات کل استانی لازم است گزارش اقدامات انجام شده را به شرح فرم مخصوص ارائه شده در پیوست دستورالعمل تکمیل و به حوزه ستادی وزارتخانه ارسال نمایند.
ماده هفتم – کلیه پرسنل تاسیسات گردشگری در چارچوب ضوابط و مفاد راهنمای گام دوم، پیش از شروع به کار موظف هستند فرم خوداظهاری که به پیوست این دستورالعمل آمده است تکمیل نموده و فرم‌های تکمیل شده در محل نگهداری تا در اختیار ناظرین اداره کل و کارشناسان بهداشت قرار گیرد. همچنین نحوه به کارگیری پرسنل بهبود یافته از کرونا و نحوه اشتغال کارکنان دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص ایمنی براساس مفاد راهنمای گام دوم خواهد بود و مدیران و کارکنان موظف به رعایت مفاد آن خواهند بود.
ماده هشتم – موارد ذیل لازم است به طور کلی از سوی کلیه فعالان گردشگری مد نظر قرار گیرد:
اقلام بهداشتی موردنیاز جهت حفاظت فردی و بهداشتی کارکنان و گردشگران شامل انواع دستکش یک‌بار مصرف، انواع ماسک، شیلد محافظ، محلول ضدعفونی سطوح کلره یا الکلی و محلول ضدعفونی دست الکلی بوده که وظیفه تامین آن در واحدهای اقامتی بر عهده مدیر واحد، در پایانه‌ها، راه‌آهن و فرودگاه فقط برای کارکنان بر عهده مدیران این مراکز می‌باشد. همچنین لازم است در فضاهای عمومی مانند کنار آسانسور در واحدهای اقامتی، میز پذیرش، صندوق رستوران، سرویس عمومی لابی، کنار دستگاه حضور و غیاب کارکنان، سالن‌های ورودی فرودگاه، محل تحویل بار و امثالهم ماده ضدعفونی دست نصب شود.
حوزه برخورد با موارد مشکوک به بیماری در صورت برخورد با پرسنل مشکوک به بیماری کرونا و دارای علائم مربوطه از ادامه فعالیت ایشان جلوگیری شده و بازگشت به کار منوط به ارائه گواهی سلامت از پزشک معتمد متخصص طب کار یا دیگر تخصص‌های اعلام شده در راهنمای گام دوم خواهد بود.
همچنین در صورت مشاهده فرد مشکوک در بین گردشگران جهت پیشگیری از انتقال احتمالی آلودگی به دیگران، ایشان را به استفاده از وسایل حفاظت فردی توصیه کرده و اقلام لازم در اختیار ایشان قرار داده شود. در موارد پیشرفته و علائم شدید از طریق سامانه تلفنی بهداشت به شماره‌های ۹۱۰ و ۱۰۳۰ راهنمایی لازم دریافت گردد.

حفاظت فردی و فاصله‌گذاری در کارکنان
به منظور ایجاد فاصله ایمن بین گردشگران و کارکنان شاغل در تاسیسات گردشگری در وهله اول با گذاشتن میزهای بزرگ یا موانع و اجسام فاصله بین کارکنان و گردشگران را به بیش از ۹ متر رسانده شود.
در مرحله دوم از موانع طلقی، شیشه‌ای یا پلاستیکی جهت محفوظ کردن واحدهایی چون صندوق، گیشه، پذیرش هتل‌ها و امثالهم استفاده شود. در نهایت کلیه پرسنل شاغل در تاسیسات گردشگری جهت حفاظت فردی موظفند هنگام کار از ماسک، دستکش و لباس کار تمیز استفاده کنند و بر اساس نوع شغل و لزوم نزدیکی به گردشگران استفاده از شیلد محافظ هم توصیه می‌شود. افرادی که در واحدهای اداری و مالی و امثالهم مشغول هستند به شرط وجود فاصله مناسب بین کارکنان و عدم حضور ارباب رجوع از انجام این عمل مستثنی خواهند بود. پرسنل واحدهای دارای ارتباط مستقیم با گردشگران موظفند قبل از خروج از محل کار دوش بگیرند.
حفاظت فردی گردشگران به منظور حفظ سلامت گردشگران
ایشان موظف هستند در وسایل نقلیه اعم از تاکسی‌های بین‌شهری، اتوبوس‌ها، قطار، هواپیما، ترمینال‌ها، فرودگاه، راه‌آهن و دیگر فضاهای عمومی از ماسک و دستکش استفاده نمایند و تاسیسات گردشگری جهت خدمت‌رسانی می‌توانند این اقلام را در اختیار گردشگران قرار دهند.
ماده نهم – مرجع علمی تعیین نوع مواد گندزدا و درصد تهیه آنها، مفاد راهنمای گام دوم می‌باشد.
ماده دهم- رعایت پروتکل ذیل مربوط به استفاده از وسایل حمل‌ونقل از سوی دارندگان و کارکنان وسایل نقلیه و همچنین کلیه مسافران الزامی بوده و فعالان حوزه گردشگری باید بر آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی آن اهتمام ورزند.
پروتکل واحدهای اقامتی
رعایت پروتکل ذیل از سوی کارکنان واحدهای اقامتی و همچنین کلیه مسافران الزامی بوده و فعالان حوزه گردشگری باید بر آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی آن اهتمام ورزند. واحدهایی که موقتا تعطیل بوده‌اند الزام است پیش از بازگشایی برنامه کلی نظافت و گندزدایی دقیق در همه قسمت‌ها و فضاهای عمومی بر اساس مندرجات این دستورالعمل انجام دهند.
برخی واحدهای داخلی هتل‌ها مانند آرایشگاه، سالن ورزشی، استخر و سونا وتالار مراسمات که جزو مشاغل پرخطر محسوب می‌شوند با دستور وزرات بهداشت و طبق پروتکل‌های آن اصناف بازگشایی خواهند شد.

استفاده از خدمات اقامتی
تا حد ممکن سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در اتاق‌ها کاهش یابد بنابراین پیشنهاد می‌شود ظروف، اقلام مینی‌بار، ملحفه، پتو و بالشت اضافی، فولدر‌های اطلاع‌رسانی، مجلات، گلدان و امثالهم از اتاق‌ها جمع‌آوری و به درخواست مهمان ارائه گردد.
کلیه سطوح در تماس با دست مهمان اعم از دستگیره‌ها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن و امثالهم به صورت روزانه گندزدایی شود. کلیه سطوح قابل شست‌وشو در سرویس بهداشتی شامل کف و دیوارها، روشویی، وان، زیردوشی، پرده دوش، کابین دوش و غیره با حفظ ایمنی به طور روزانه با مواد شوینده و آب داغ شست‌وشو شوند.
کلیه منسوجات و کالای خواب شامل کاور لحاف، روبالشتی، ملحفه‌ها، رومیزی، حوله و امثالهم بعد از چک‌اوت مهمان جهت شست‌وشو جمع‌آوری شود.