ظرفیت های کشورمان در حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت بر کسی پوشیده نیست. اینکه تا چه میزان از این ظرفیت بهره گرفته می شود، جای بحث فراوان دارد اما متاسفانه آن رویه های غلطی که اندک موارد قاچاق در این حوزه را به تهدیدی برای کلیت این صنعت بدل می کنند، سرمایه […]

ظرفیت های کشورمان در حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت بر کسی پوشیده نیست. اینکه تا چه میزان از این ظرفیت بهره گرفته می شود، جای بحث فراوان دارد اما متاسفانه آن رویه های غلطی که اندک موارد قاچاق در این حوزه را به تهدیدی برای کلیت این صنعت بدل می کنند، سرمایه های موجود و ظرفیت های آتی را در این بخش نشانه می رود.

سالهاست که فعالان حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت از دیدگاه های یکسویه و کلی‌نگر که تعداد معدودی از پرونده های قاچاق در این بخش را به حساب کلیت این صنعت می نویسند و تبعات این رویه را مورد غفلت قرار می دهند، گلایه مند هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خاسان رضوی، رئیس کمیسیون حمل‌و نقل و ترانزیت پارلمان بخش خصوصی مشهد در همین رابطه معتقد است که نسبت دادن قاچاق به کلیت حوزه ترانزیت یک توهین و فرافکنی است و تاکید می کند: به نظر می‌آید که گویندگان این جنس مطالب، آشنایی کامل با حوزه ترانزیت نداشته و یا به طور مغرضانه و به قصد کسب منافع شخصی این مباحث مخرب را عنوان می کنند. در واقع شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی خود قربانی قاچاق می‌شوند و از تبعات این بحث تاثیر سخت و خسارت جدی می بینند.

وی ادامه می دهد: وجود بخش ترانزیت برای هر کشوری علاوه بر منافع اقتصادی، سبب اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری می‌شود و این امر در کشور ما به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و همچنین وجود مرزهای مشترک با کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ترکمنستان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

زمانیان خاطر نشان می کند: در حوزه کالاهای ترازیتی، نظارت بالایی وجود دارد و قاچاق به راحتی امکان پذیر نیست. از طرفی مدیران شرکت‌های حمل و نقل، همگی افرادی باتجربه و تحصیل‌کرده هستند که از فیلترهای مختلف عبور کرده‌اند. همچنین گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط، نظارت دقیق و کافی بر این حوزه دارند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی با اشاره به آمار ترانزیت در سال‌های گذشته، عنوان می کند: مقدار قاچاق صورت گرفته در حوزه کالاهای خارجی نسبت به حجم کل ترانزیت انجام شده، بسیار ناچیز است و حتی در بین همان تعداد اندک نیز اکثر شرکت‌های حمل و نقل از این اتهام، تبرئه شده‌اند.

وی تصریح می کند: مقام معظم رهبری در رابطه با حوزه حمل و نقل فرمایشات بسیاری دارند و امتیازات این بخش برای کشور و دولت در نظر همگان روشن است اما اینکه فردی این عرصه را زیر سوال ببرد و قصد ایجاد اختلال در آن را داشته باشد، قطعا با نیت صدمه به این قسمت و خصومت شخصی است.

زمانیان اضافه می کند: هیچ شرکت حمل و نقلی در این زمینه متخلف نیست و قاچاقی که در این حوزه اتفاق می‌افتد شبکه‌ای و خارج از اراده شرکت‌های حمل و نقل و مدیران آن ها می باشد و البته که بسیار هم ناچیز است. بیان این دست از اظهارات، سبب انسداد مسیر ترانزیت و آسیب به اقتصاد کشور و میدان دادن به رقبا می شود. باید مراقب باشیم که ظرفیت های اقتصادی کشورمان در این بزنگاه دشوار، به چالش کشیده نشود.

وی ادامه می دهد: ما حاضریم مناظره‌ای بین این افراد و مدیران شرکت‌های حمل و نقل و گمرک برگزار کنیم تا مدعای نادرست آنان را ثابت کنیم. طرح این مسائل بدون مستندات کافی، ضربه و آسیبی را به فعالان این بخش وارد می آورد و اغلب نیز این خسارت نه قابل جبران است و نه قابل ستاندن از عاملان آن.

  • استاندار به قضیه توقفات مرز دوغارون ورود پیدا کند رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این گفتگو بیان می کند: حجمی از توقفات در مرز دوغارون باعث شده تا کرایه ها بیش از صد در صد افزایش پیدا کند حال انتظار می رود استاندار به این قضیه ورود پیدا کند و اجازه ندهند حجم توقفات افزایش پیدا کند.

زمانیان یادآور می شود:ترافیک موجود در مرز دوغارون برای فعالان حوزه حمل و نقل به معضلی تبدیل شده است که در طول سال چندین بار تکرار می شود. در واقع فقدان یک مدیریت واحد مرزی در منطقه دوغارون، عاملی است که باعث می شود تا هر نقیصه ولو کوچک نیز، به کندی خدمات رسانی و ایجاد صف های طولانی از کامیون ها بدل شود.

وی تصریح می کند: اگر بنا باشد روزی ۲۵۰ الی ۳۰۰ کامیون از مرز خارج شود، بخشی از این کامیون ها از مرز ویژه و بخشی که از گمرک دوغارون عازم مقاصد خود می شوند و لذا باید اولویت بندی بر حسب ترانزیت صورت بگیرد، چرا که حجم عمده بارهای متوقف شده ترانزیتی بوده و کانتینر باید خالی به مبدا بازگردد، در غیر این صورت هزینه های سرسام آور دموراژ بر شرکت های حمل و نقل بین المللی تحمیل می شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید می کند: هر چند که برخی از سازمان های مستقر در مرز تلاش می کنند اما بعضی از سازمان ها به این مشکل پیش آمده اهمیت چندانی نمی دهند، این در حالی است که حل این مسئله در گرو همکاری و عزم دستگاه های مربوطه است.