معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: شیوع بیماری کرونا طی چهار ماه گذشته ۵۰ تا ۱۰۰ درصد به بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ورزشی این استان آسیب وارد کرد. علی رسولیان روز چهارشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی در گناباد افزود: با شیوع بیماری کرونا، اصناف، تالارهای […]

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: شیوع بیماری کرونا طی چهار ماه گذشته ۵۰ تا ۱۰۰ درصد به بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ورزشی این استان آسیب وارد کرد.

علی رسولیان روز چهارشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی در گناباد افزود: با شیوع بیماری کرونا، اصناف، تالارهای پذیرایی و بخش گردشگری و ورزشی این استان به ترتیب ۷۰ ، ۹۰ و صددرصد آسیب دیدند.

وی ادامه داد: با وجودی که ۵۳ درصد هلت‌ها و اماکن اقامتی کشور در استان خراسان رضوی قرار دارد به دلیل شیوع بیماری کرونا متوسط اشغال در این اماکن تاکنون به ۹ درصد نیز نرسیده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: شیوع بیماری کرونا و آسیب‌های ناشی از آن بر بخش‌های اقتصادی و تعطیلی واحدها و صنوف مختلف موجب کاهش ۶۰ درصدی اخذ مالیات در استان طی چهار ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شد.

وی با اشاره به اختصاص ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات با بهره مناسب به مشاغل آسیب دیده از کرونا در قالب ۱۴ رسته شغلی افزود: همه بانک‌ها موظف هستند برای پرداخت این تسهیلات حمایت و همکاری لازم داشته باشند و در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان که هر هفته برگزار می‌شود روند پرداخت این تسهیلات بررسی می‌گردد.

رسولیان دیگر آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا در خراسان رضوی را تعطیلی تبادلات اقتصادی مرزی زمینی بین این استان با کشورهای آسیای میانه ذکر کرد و ادامه داد: صادرات از طریق حمل و نقل ریلی که برای مدتی تعطیل شده بود دوباره فعال شده و هم اکنون ۷۰۰ کانتینر در پشت مرز منتظر انتقال کالا هستند.

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی صنایع معدنی خراسان رضوی مورد توجه قرار دارد گفت: مذاکراتی بدین منطور با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مدیر عامل شرکت مس ایران انجام شده و با وجود شیوع بیماری کرونا با برنامه ریزی صحیح می‌توان از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه و رونق اقتصادی استان بهره گرفت.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: با وجود ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی در گناباد به دلیل برخی مسائل و مشکلات از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه و رونق اقتصادی شهرستان به نحو مطلوب استفاده نشده و باید با بهره گیری مناسب از آنها و به خصوص فرودگاه که در آینده نزدیک تکمیل و به بهره‌برداری می رسد، برای جذب سرمایه گذار و رونق اقتصادی منطقه استفاده کرد.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌های منابع آب در گناباد هدر رفت آب در این شهرستان در زمینه‌های مختلف و قنات جهانی قصبه زیاد است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: از مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی که طی سال گذشته برای کارآفرینان این استان در نظر گرفته شده بود، ۱۴۷ هزار میلیارد ریال محقق شد و علت تحقق نیافتن سه درصد بقیه تسهیلات مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا بود.

حسن مونسان افزود: ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیز برای رونق اقتصادی و حمایت از کارآفرینان استان خراسان رضوی طی سالجاری در نظر گرفته شده است.

فرماندار گناباد نیز گفت: در راستای رویکرد دولت تدبیر و امید برای حمایت از تولید و رونق اقتصادی از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۶۴ واحد به مجموع واحدای صنعتی فعال این شهرستان افزده شده است و در راستای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی طی سال گذشته پنج واحد تولیدی راکد و تعطیل دوباره فعال شدند و ۱۸ تفاهم نامه اقتصادی نیز منعقد شد.

حامد قربانی افزود: از مجموع ۱۷۲ واحد صنعتی گناباد ۱۵۸ واحد فعال هستند و این شهرستان با تولید سالانه یک میلیون تن محصولات صنعتی رتبه پنجم استان را به خود اختصاص داده است و از ۴۳ واحد معدنی گناباد ۲۱ واحد فعال هستند و چهار هزار نفر در بخش صنعت و معدن این شهرستان مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: گناباد با هشت درصد تعطیلی واحدهای صنعتی کمترین میزان را از این نظر در استان دارد و توسعه ۹۰ هکتاری شهرک صنعتی این شهرستان نیازمند توجه مسوولان ذیربط است.

فرماندار گناباد گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ تن کالای صادراتی به ارزش پنج میلیارد دلار طی سال گذشته از گناباد به ۱۷ کشور هدف صادر شد.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.