امیر هوشنگ انصاری عصر سه شنبه در نشست خبری در محل این سازمان با خبرنگاران افزود: در صورت احراز تخلف یا کم کاری مهندسان ناظر طبق قانون با آنها برخورد می‌شود. به گزارش اقتصادآسیا، وی در پاسخ به سوالی در خصوص مباحث قضایی مربوط به هیات رئیسه سابق این سازمان گفت: هیچ پرونده قضایی که منجر […]

امیر هوشنگ انصاری عصر سه شنبه در نشست خبری در محل این سازمان با خبرنگاران افزود: در صورت احراز تخلف یا کم کاری مهندسان ناظر طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

به گزارش اقتصادآسیا، وی در پاسخ به سوالی در خصوص مباحث قضایی مربوط به هیات رئیسه سابق این سازمان گفت: هیچ پرونده قضایی که منجر بازداشت شدن یکی از اعضای هیات رئیسه شود تشکیل نشده و فقط جابه جایی در اعضای این هیات انجام گرفته است و این سازمان تابع قوانین اداره کل راه و شهرسازی به عنوان مرجع نظارتی است.

امیر هوشنگ انصاری درباره دسترسی های غیرمجازی که در دوره قبل به برخی از دفاتر نظام مهندسی استان داده شده بود، گفت: دسترسی های غیرمجاز دفاتر را برطرف کرده ایم ودر حال حاضرهیچ گونه دسترسی غیرمجاز در دفاتر نداریم.

وی با بیان اینکه در دوره فعلی پاسخگویی به ارباب رجوع و انجام سریع و دقیق پرونده های ساختمانی را در اولویت خود قرار داده ایم ، ادامه داد: سازمان نظام مهندسی بر مبنای قانون زیر مجموعه راه وشهرسازی است و خود را تابع مقررات و دستورالعمل های این مجموعه می داند .
انصاری در ادامه این نشست خبری تصریح کرد: طی جلسه ای که با خطیب زاده ، مدیرعامل بانک مسکن استان داشته ایم در سال ۱۴۰۰ خبرهای خوبی برای زوج های جوانی که برای خرید مسکن تمایل به دریافت تسهیلات مسکن دارند رخ خواهد داد به طوری که قبلا برای دریافت تسهیلات ۲۴۰میلیون تومانی مسکن باید حدود ۳۲میلیون تومان اوراق خریداری می کردند اما با توافق صورت گرفته مقرر شد ۵۰درصد تخفیف برای این موضوع اعمال و افراد با پرداخت ۱۶میلیون تومان اوراق این تسهیلات را دریافت کنند .
وی در مورد اینکه برخی مهندسان بدون حتی یک بازدید از ساختمان ، اقدام به تهیه گزارش و امضاء پرونده های ساختمانی می کنند، تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم این اتفاق به صورت جزئی و خیلی اندک رخ داده بود و در حال حاضر همه اعضای نظام مهندسی استان مکلف هستند به صورت مرحله به مرحله گزارش خود را مطابق قانون نظام مهندسی ساختمان در کارتابل خود ارائه کنند و اگر در هر مرحله ای ثابت شود که فردی در این زمینه تخلفی کرده است بررسی های لازم انجام و مطابق قانون با وی برخورد صورت خواهد گرفت.

انصاری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه، انتخابات هیات مدیره جدید نظام مهندسی استان بالاخره تایید شد یا نه، گفت: اگر این انتخابات تایید نشده بود امروز در خدمت شما اصحاب رسانه نبودم.
وی در مورد اینکه ایا نظام مهندسی استان دارای شعبه شورای حل اختلاف نیز می باشد یا خیر، گفت: این سازمان دارای چنین شعبه ای نمی باشد اما تاکنون در زمینه ساخت و ساز تعدادی از پرونده ها را به شورای حل اختلاف ارجاع داده ایم.

علی مقدم، نائب رئیس اول هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز درباره تعداد پایین مهندسان دارای حق امضا در مقایسه با تعداد پروژه ها در شهرستان های استان و همچنین محدودیت نظارت بر ۸پروژه در طول سال نیز گفت: این موضوع را قبول داریم و برای رفع آن قرار شد با توجه به اینکه اکثرپروژه های ساختمانی در شهرستان ها متراژهای پایینی دارند برای پروژه های ۰تا ۲۰۰ متر برای مهندسان ناظردر اصطلاح جزو تعداد کارهای آنها حساب نشود، همچنین برای پروژه های ۲۰۰تا ۵۰۰متر ۲دهم کار و از ۵۰۰تا ۱۰۰۰مترنیز نیم دهم کار محسوب شود.
وی با بیان اینکه تمامی مهندسان طراح باید در دفاتر طراحی مهندسی استان عضو شوند، افزود: در سطح استان ۲۴ نمایندگی در زمینه صدور پروانه و انجام فعالیت نظام مهندسی ساختمان فعالیت می کنند وحدود ۷۰درصد مهندسان استان پروانه اشتغال دارند.

مقدم ادامه داد: ساماندهی و نظم دهی پرونده های ساختمانی را در اولویت دوره جدید فعالیت هیات مدیره نظام مهندسی استان قرار داده ایم، از این رو نرم افزاری را در حال طراحی داریم که مردم ابتدا بدون مراجعه به دفاتر در سایت سازمان نظام مهندسی ثبت نام کنند تا براساس تعداد پرونده ها ، نوبت مشخصی برای آنها تعیین و افراد در ساعت تعیین شده در سازمان حضور پیدا کنند تا در شرایط فعلی و با توجه به شرایط کرونایی علاوه بر اینکه خطر کمتری در زمینه شیوع این ویروس برای آنها در پی داشته باشد ، زمان کمتری نیز برای رسیدگی به پرونده هایشان هدر برود.

حسن جامی الاحمدی، خزانه دار سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره گردش مالی این سازمان گفت: این اطلاعات محرمانه است و نمی توان آن را عنوان کرد. جهت شفاف سازی در باره پول هایی که به سازمان نظام مهندسی پرداخت می شود و همچنین پرونده های ساختمانی که ماهانه در این سازمان مورد بررسی قرار می گیرند تنها از طریق کانال های رسمی سازمان و به مراجع قانونی قادر به اطلاع رسانی هستیم.

وی در ادامه این نشست گفت: قبل از اینکه به عنوان خزانه دار سازمان فعالیت داشته باشم در کمیته رفاه این سازمان مشغول بودم و در این کمیته یکی از دغدغه های اصلی اعضای نظام مهندسی استان، نیاز به تسهیلات بانکی برای انجام فعالیت های ساختمانی بود که در این کمیته بر آن شدیم با توجه به گردش مالی سازمان در بانک ها ی مختلف ماهیانه به ۵۰نفر از اعضا از سوی بانک مسکن که تعامل بیشتری با این سازمان دارد تسهیلات پرداخت شود.
جامی الاحمدی ادامه داد: پرداخت این تسهیلات به اعضا را از زمانی که مسئولیت خزانه داری سازمان رابرعهده گرفته ام طی صحبت هایی که با بانک های مسکن،رسالت ،تجارت و چند بانک دیگر داشته ایم رونق بخشیده و قرار شد از اول سال آینده ماهیانه ۵۰۰ نفر از اعضا به این بانک ها برای دریافت تسهیلات معرفی شوند.

قاسم شهریاری،مسئول حراست سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود واحد بازرسی در چارت این سازمان، ایا نیاز به واحد حراست نیز می باشد و اینکه در چارت برخی از استان ها این واحد وجود ندارد، اظهار کرد: حراست نظام مهندسی خراسان رضوی بیش از ۱۰سال است که در این سازمان مستقر می باشد وهمه استان ها از جمله تهران و یزد نیز دارای حراست می باشند و خراسان رضوی بعد از تهران دومین استانی بود که حراست خود را راه اندازی کرد.

سید مصطفی رضوی دبیر سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: در سال جاری در حوزه آموزش در بین سازمان های نظام مهندسی کشور از حیث کمی و کیفی برتر و برجسته بودیم.
وی با بیان اینکه بالغ برهزار دوره آموزشی را در سال جاری اجرا کردیم، تصریح کرد: همه فعالیت های آموزشی نظام مهندسی استان را با نگاه افزایش آگاهی و کیفیت ساخت و ساز به صورت الکترونیکی برگزار و تعداد ۱۴هزار از اعضای این سازمان آموزش های لازم را دریافت کردند.
رضوی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه امسال حدود ۱۴۰۰۰ نفر در دوره‌های آموزشی سازمان شرکت داشته اند که این رقم رشد ۷۵ درصدی تعداد شرکت کنندگان را نسبت به سال ۹۸ درپی داشته است.
وی با بیان اینکه این موضوع در تقویم آموزشی سال ۱۴۰۰ نیز مدنظر قرار گرفته است، افزود: همچنین امسال ۱۶ وبینار برگزار کردیم که برخی از آنها حتی به صورت کشوری نیز برگزار گردید و در هر وبینار نیز ۳۰۰نفر شرکت داشتند .

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره نیاز سنجی این دوره های آموزشی نیز گفت: اولین کاری که قبل از برگزاری دوره های آموزشی انجام دادیم نیازسنجی اموزشی برای اعضا بود که در این نیاز سنجی اولین موارد موضوعات حقوقی و همچنین نحوه گزارش نویسی بود که در جهت رفع این نیاز ها نیز وبینارهای متعددی را برگزار کردیم.
وی افزود: همچنین سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی برای اولین بار در کشور اقدام به برگزاری الکترونیکی آزمون نظام مهندسی کرد که این موضوع قرار است به عنوان الگویی برای کشور اجرا شود.