به گزارش اقتصادآسیا، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در هفته کتاب امسال ۱۴۰۰ رویداد فرهنگی با محوریت کتاب در ۲۲۲ کتابخانه نهادی و مشارکتی در سطح خراسان رضوی برگزار خواهد شد.حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان در نشست خبری هفته کتاب که شنبه ۲۲ آبان‌، در کتابخانه مرکزی مشهد برگزار شد،ضمن تبریک فرا رسیدن هفته […]

به گزارش اقتصادآسیا، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در هفته کتاب امسال ۱۴۰۰ رویداد فرهنگی با محوریت کتاب در ۲۲۲ کتابخانه نهادی و مشارکتی در سطح خراسان رضوی برگزار خواهد شد.حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان در نشست خبری هفته کتاب که شنبه ۲۲ آبان‌، در کتابخانه مرکزی مشهد برگزار شد،ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب، در جمع خبرنگاران گفت: ۲۴ آبانماه همزمان با سالروز ارتحال علامه طباطبایی به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است.
اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این هفته مجری رویدادهای کتاب محور در سطح استان با محوریت کتابخانه های عمومی است و در کنار سایر سازمانها و دستگاه های اجرایی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه همراهی سایر دستگاه های اجرایی مدیران دغدغه مند در این حوزه باعث تأثیر بیشتر فعالیتها و برنامه ها در جامعه می شود، افزود: در بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با همت همکارانمان در ۲۲۲ کتابخانه عمومی و مشارکتی استان ۱۴۰۰ رویداد فرهنگی با محوریت کتاب برگزار خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هفته کتاب، “هفته دلبری کتاب” است، گفت: امیدواریم با برگزاری این ۱۴۰۰ رویداد فرهنگی در استان توجه و ترغیب جامعه به حوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر شود. هدف ما از اجرای این برنامه ها ارتقاء جایگاه کتاب و تبدیل شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی به یکی از دغدغه های فرهنگی مردم است.
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان در ادامه به تشرح برنامه های اجرایی هفته کتاب پرداخت و گفت: برنامه های پیش بینی شده در هفته کتاب به پشتوانه کتابداران استان خراسان رضوی به عنوان افسران جبهه دانایی و تسهیلگران حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار خواهد شد. این برنامه ها با زیارت دسته جمعی و تجدید میثاق با امام مهربانی ها، حضرت امام رضا(ع) در ۲۴ آبانماه همزمان با اولین روز هفته کتاب شروع خواهد شد و در ادامه طرح بخشودگی جرایم دیرکرد مربوط به قبل و بعد از ایام کرونا، عضویت رایگان در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۶ آبانماه، اجرای مجدانه پویش «کتاب خواندنی است نه تزئینی» با محوریت اهدای کتاب اتاق مدیران برای غنی سازی منابع کتابخانه ای مناطق دور افتاده و کم برخوردار، طرح «دیوار دانایی» با محوریت اهدای کتاب های خوانده شده و غیر قابل استفاده توسط مردم به نزدیکترین کتابخانه عمومی محل سکونتشان، طرح «منبر کتاب» با محوریت سخنرانی درباره اهمیت کتاب، خوانش کتاب، تأثیر کتابخوانی در زندگی و ترویج سبک زندگی مومنانه در جامعه با همکاری مساجد و بعد از نماز مغرب و عشاء است.
وی تصریح کرد: همچنین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «همصدای باران» تالیف راضیه رضا پور ، مسابقه کتابخوانی بر اساس کتاب «برای مدیران» رهنودهای رهبر معظم انقلاب به مدیران برای مسئولین و مدیران دستگاه های اجرایی، خوانش کتاب «شرحی بر حدیث ولایت» با محوریت فرایند انقلاب اسلامی اثر حمیدرضا ترقی به عنوان شروع طرح نهضت تبیین در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای جدیت در جهاد تبیین، مراسم تکریم کتابداران استانی، افتتاح ایستگاه های دانایی «ایست کار» با همکاری شهرداری در ایستگاه های کارگران و ایستگاه های دانایی در آتش نشانی ها در راستای اجرای عدالت اجتماعی و فرهنگی و دسترسی همگانی به منابع و فضاهای کتابخانه ای، افتتاح کتابخانه سیار در شهرستان باخرز، برگزاری یادواره گرامیداشت تنها شهید کتابدار استان خراسان رضوی شهید عباس غفرانی و اجرای طرح همه خادم الرضاییم برای کتابداران استان با همکاری آستان قدس رضوی از برنامه های اجرایی در هفته کتاب و بصورت استانی است.
همچنین برگزاری نشست کتاب خوان در ۲۷ آبانماه در تمام کتابخانه های عمومی استان ، ۳۰ کارگاه آموزشی در ۳۰ آبانماه و برگزاری ۳۰ محفل ادبی در ۱ آذرماه در کلیه شهرستان ها از برنامه های سراسری در هفته کتاب است.
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در پایان به ارائه گزارشی از اهم فعالیتهای انجام شده از آبانماه سال ۱۳۹۹ تا کنون شامل افتتاح ۸ باب کتابخانه عمومی، برگزاری بیش از ۵۰۰۰ برنامه فرهنگی مانند نشست کتاب خوان، برنامه هایی فرهنگی حوزه کودک، جلسات مطالعاتی و جمع خوانی، مسابقات کتابخوانی دغدغه های روح ا… ، ضریح دانایی، پویش رای اولی ها، واجب فراموش شده، خداحافظی عاشقانه، برنامه های محفل قرآنی رهرو قرآن ، جلسه نقد و بررسی و رونمایی کتاب و … ، انعقاد ۲۶ تفاهم نامه استانی و ۲۷ تفاهم نامه ملی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، افتتاح ۱۸ سالن مطالعه در سطح استان و برگزاری ۱۰۰درصدی جلسات انجمن با بیش از ۱۵۰۰ مصوبه پرداخت.
وی در پایان با اشاره به اینکه سهم استان خراسان رضوی و اداره کل کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح کشور بسیار بالا است، گفت: بر خود لازم میدانم از چهار گروه تشکر ویژه نمایم . اول از همکاران کتابدار و مسوولین کتابخانه های عمومی ، روسای ادارات شهرستان ، کارکنان ستاد اداره کل به خاطر اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی با محوریت کتاب در ایام کرونا در فضای مجازی و در فضای حقیقی که با وجود محدودیتهای کرونایی و تعطیلی کتابخانه ها در اوج شیوع ویروس کرونا، نسبت به انعکاس فعالیت اقدام نمودند .
گروه دوم از اصحاب رسانه تقدیر میکنم که با دلسوزی و به صورت مستمر نسبت به انعکاس اخبار مربوط به کتابخانه های عمومی اقدام نمودند .
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان ضمن تشکر ویژه از محسن نصرپور، رئیس صدا و سیمای خراسان رضوی در راستای پوشش خبری فعالیتهای کتابخانه ای گفت: حضور پررنگ و همکاری و همراهی بی نظیر اصحاب رسانه در زمینه بازنشر اخبار کتابخانه ای در خراسان رضوی باعث شده خراسان رضوی دارای رتبه برتر در حوزه بازنشر اخبار کتابخانه ای باشد.
وی همچنین از مدیران استانی که به حق جز مدیران کتابخوان کشور هستند و همراهی و همکاری بسیاری در برگزاری برنامه های فرهنگی همچون رونمایی ، نقد و بررسی کتاب و … داشته اند به عنوان گروه سوم تشکر کرد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به محدودیتهای منابع مالی، استفاده از ظرفیت خیرین گام موثری در پیشرفت برنامه های کتاب محور داشته است، افزود: خیرین در استان خراسان رضوی به ویژه در قالب مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی یکی از عوامل پیشرفت در توسعه فضاهای کتابخانه ا ی، غنی سازی منابع کتابخانه ای ، تجهیزات، اهدای کتابخانه های سیار در راستای ارائه خدمات کتابخانه ای در همه مناطق و … است.

در ادامه مرتضی کرباسی، خیر، عضو هیأت مدیره و خزانه دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم گفت: اتفاق بسیار خوب و مهم در حوزه خیرین در سال ۱۴۰۰، تبدیل انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد به مجمع خیرین استان تحت عنوان مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی است. در واقع این مجمع با پشتوانه سابقه فعالیتهای خود در سطح شهرستان به عنوان تنها مجمع حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور به فعالیتهای خود با محوریت توسعه فضاهای کتابخوانی، تجهیز کتابخانه ها و غنی سازی منابع کتابخانه ای و انجام فعالیتهای ترویجی در حوزه کتاب در حال فعالیت است.
وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی این مجمع در سال ۱۴۰۰ در کنار فعالیتهای ذکر شده، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، افزود: تمرکز اصلی مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی توجه به توسعه فضاهای کتابخوانی با امکانات مناسب در مناطق کم برخوردار و دور افتاده در راستای اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی است.
مرتضی کرباسی در پایان در رابطه با جذب همکاری در حوزه های مادی و معنوی از سوی خیرین و مردم اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است، در پایان نشست از پوستر هفته کتاب نیز رونمایی شد.