رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به مناسبت چهل ودومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی با شعار همگام با کشاورز، تولید هدفمند، امنیت غذایی ۱۶۹ پروژه در بخشهای مختلف دامی، باغی، زراعی، پرورش آبزیان با اشتغال‌زایی برای ۹۸۲ نفر و بهره‌مندی ۷۹۱۸ خانوار با اعتبار بیش از ۲۷۹۲ میلیارد ریال افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد.به […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به مناسبت چهل ودومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی با شعار همگام با کشاورز، تولید هدفمند، امنیت غذایی ۱۶۹ پروژه در بخشهای مختلف دامی، باغی، زراعی، پرورش آبزیان با اشتغال‌زایی برای ۹۸۲ نفر و بهره‌مندی ۷۹۱۸ خانوار با اعتبار بیش از ۲۷۹۲ میلیارد ریال افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد.
به گزارش توس اکو، محمدرضا اورانی روز شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این استان با معرفی ۱۳ کشاورز نمونه در سطح ملی رتبه نخست را در این زمینه کسب کرده است ادامه داد: این کشاورزان و بهره‌برداران نمونه در حوزه های مختلف کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، شرکت تعاونی و واحد تولیدی هستند.
وی گفت: در سطح استان نیز ۱۰۳ کشاورز و در سطح شهرستان هم ۶۳۲ کشاورز به عنوان کشاورز نمونه معرفی شدند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه افزود: حضور و فعالیت واسطه‌ها لازم است ولی تعدد واسطه‌گری عامل اصلی گرانی محصولات کشاورزی و دامی است.
اورانی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و افزایش هزینه‌های تولید در بخش حمل و نقل، کود و سم، کارگری، ماشین‌آلات کشاورزی حمایت از کشاورزان خرده مالک و متوسط در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق از حذف این خرده مالکها جلوگیری شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی ۱۰ ماه گذشته ۷۵۰ هزار تن نهاده به وسیله ۵۲ هزار و ۷۵۰ دستگاه خودروی سنگین از مسیر هزار و ۷۲۰ کیلومتری از بندر امام به استان انتقال داده شده است.
اورانی افزود: این درحالی است که اگر انتقال این نهاده‌ها از بندر امیرآباد به مشهد انجام شود مسیر آنها ۷۲۰ کیلومتر می شود بنابراین هزینه حمل و نقل هر تن نهاد در کیلومتر از ۴.۵ میلیون ریال به ۲.۲ میلیون ریال کاهش می‌یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: تغییر مسیر انتقال نهاده‌های دامی به استان خراسان رضوی می‌تواند به میزان قابل توجهی از افزایش هزینه‌های تولید کم کند.
وی ادامه داد: در بخش کشاورزی یکی از چالش‌های اساسی پایین بودن ضریب نفوذ توسعه مکانیزاسیون و تکنولوژی است. از ابتدای سال ۱۳۹۲برای رفع این مشکل خط اعتباری مکانیزاسیون با محوریت بانک کشاورزی تعریف شده است. از سال ۹۲تا دی ماه سال جاری در این زمینه ۶۴۵ میلیارد ۲۲۷ میلیون تومان به خراسان رضوی پرداخت شده است. که حاصل این پرداخت تسهیلات۷۰۸۲ انواع تراکتور، ۱۶۳ نوع دستگاه کمباین غلات، ۸۸۴۱ دستگاه انواع ادوات و دنباله بندها بوده است. از ۶۴۵ میلیارد تومان ۱۱۱میلیارد مربوط به سال ۹۸و ۲۳۰میلیارد تومان مربوط به سال ۹۹ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص ساخت پایانه بار صادراتی گل و گیاه برای استان و ساخت ۱۰۰۰ هکتار شهرک‌های کشاورزی بیان کرد: در بحث پایانه بار صادراتی گل و گیاه همزمان دو زمین جانمایی شده است. یکی از زمین‌ها مربوط به دولت و زمین دیگری مربوط به بخش خصوصی است. یکی از زمین‌ها ۵۹ هکتار و دیگری ۹ هکتار است پیگیری برای هر دو زمین در حال انجام است. نیاز به هماهنگی‌هایی با بخش مسکن و شهرسازی دارد.
وی افزود:در زمینه شهرک‌های کشاورزی توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی استان شعبه خراسان‌رضوی ۲۵۰۰ هکتار اراضی جانمایی شده و هماهنگی با استاندار محترم صورت گرفته که در اسرع وقت جلسه ای با مدیر عامل آب منطقه‌ای استان برگزار شده تا در بحث آب هم چاره‌اندیشی شود.
اورانی در مورد گران شدن گوشت و خروج دام از استان خاطر نشان کرد: درمورد خارج شدن دام به خارج از کشور به دست ما گزارشی نرسیده است. بخشی از این گرانی به مصوبه تنظیم بازار کشور برمی‌گردد که قیمت گوشت وارداتی را با ارز نیمایی، ۱۲۰ هزار تومان مشخص کرده است . همچنین در این مقطع زمانی با توجه به فصل زایش گوسفندان عرضه گوشت کاهش پیدا می‌کند. بر اساس آمارها سال‌های گذشته با توجه به نیاز کشور واردات گوشت به کشور ۱۵۰ هزار تن بوده است اما در سال گذشته این مقدار ۱۳۶ هزار تن بوده است. همچنین در نه ماه اول سال جاری این مقدار واردات حدود ۳۰ هزار تن شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی نیر در این نشست گفت: خراسان‌رضوی از نظر سطح زیرکشت و تولید، مقام سوم کشور را در زمینه تولیدات گیاهی به خود اختصاص داده است.

غلامحسین ساربان اظهار کرد: خراسان‌رضوی از نظر سطح زیرکشت و تولید مقام سوم کشور را در زمینه تولیدات گیاهی به خود اختصاص داده است. استان ما از نظر سطح زیر کشت در حوزه باغی در کشور رتبه ششم و در تولید رتبه دوم و در حوزه زراعت از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم و از نظر تولید رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در سال جاری از طرف کشاورزان کشت غلات با استقبال خوبی رو به رو شده و قیمت گندم ارتقا پیدا کرده است. برای اولین بار کشاورزان در کشور توانسته‌اند در بحث تعیین نرخ محصولات اساسی از طریق نماینده‌های خود ورود پیدا کنند. در سال جاری ۱۲۶هزار و ۱۶۶ هکتار کشت آبی گندم سهیمه ابلاغ شده به خراسان‌رضوی است و سطح سبز این محصول بیشتر شده است.

ساربان ادامه داد: در تولید گندم دیم در سال جاری ۱۴۲ هزار هکتار به استان ابلاغ شده است که از این میزان ۱۳۳ هزار هکتار محقق شده است. در زمینه کشت جو آبی ۱۲۷ هزار هکتار به استان ابلاغ شده که ۱۲۲ هزار هکتار آن محقق شده است .در تولید جوی دیم ۴۵ هزار هکتار ابلاغ شده که از این مقدار ۳۶ هزار هکتار اجرا شده است. در سال گذشته ۱۳هزار و ۳۵۰ تن بذر در حوزه گندم و جو توزیع شده که در سال جاری این مقدار به ۱۷ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است. در زمینه تولید کلزا ۱۵هزار هکتار سهیمه به استان تعلق گرفته است که از این میزان ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار قرار داد بسته شده است. ما جزو ۶ استانی هستیم که ۵۰ درصد تعهداتمان محقق شده است.

وی در مورد نزولات جوی استان در سال جاری تصریح کرد: در مهرماه سال جاری ۰٫۴ میلی‌متر بارندگی، در آبان‌ماه سال جاری ۷٫۹ میلی‌متر و در آذرماه ۲۱٫۸ میلی‌متر بارندگی در سطح استان نزولات جوی داشته ایم. بارندگی خراسان‌رضوی به ۴۲٫۱ میلی‌متر رسیده است. سال گذشته در بلند مدت۸۰ میلی‌متر بارندگی وجود داشته است که در سال جاری در بلند ۳۷٫۹ درصد کاهش داشته‌ایم. نسبت به سال گذشته حدود ۵۱٫۹ درصد کاهش بارندگی در استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: تا سه روز گذشته توانسته‌ایم ۱۳۹ هزار تن کود ازت استان را جذب کنیم. در این زمینه تلاش‌ها و پیگیری‌های مناسبی انجام شده است. اما به دلیل وارداتی بودن کود فسفات و پتاس با افزایش قیمت‌ها رو به رو بودیم و استقبال خوبی از طرف کشاورزان صورت نگرفت و سهیمه استان جذب نشده است.

مجیدجعفری در ادامه این نشست در زمینه پتانسل دامی و طیور استان اظهار کرد: در سطح خراسان‌ رضوی ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار راس گوسفند و بز، ۶۴۱ هزار راس دام سنگین، ۱۰ هزار ۵۰۴ نفر شتر و ۴۴۰هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد.

وی افزود: در ۹ ماه سال جاری ۶۴ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۸۹۳ هزار تن تولید شیر ، ۱۲۷ هزار تن تولید مرغ، ۱۰۲ هزار تن تخم‌مرغ، ۱۲ هزار جعبه تخم نوغان، ۳۳۴۰ تن تولید عسل در استان صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه «استان در حوزه پرورش طیور رتبه اول در احیای مرغ لاین را به خود اختصاص داده است» خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم‌ها و عدم واردات مرغ اجداد به کشور در زمینه تامین جوجه یک روزه با مشکلاتی مواجه بودیم. با توجه به پتانسل خوب در مجموعه مرغ مادر دیزباد برنامه‌ریزی برای احیای مرغ لاین در دستور کار قرار گرفت و تولید جوجه یک روزه سویه آرین انجام شده است.

وی افزود: خراسان رضوی رتبه دوم در توسعه نوغان داری و رتبه اول کشور در حوزه تولید نخ در کشور را به خود اختصاص داده است. در بخش مرغ تخم‌گذار ۴ واحد فعال وجود دارد که ۱۶۹ هزار قطعه در این واحدها وجود دارد. در بخش مرغ مادرگوشتی ۱۰ واحد فعال ۴۳۵ هزار قطعه گوشتی وجود دارد.

جعفری بیان کرد: به طور میانگین ۳۸۰ تن تخم‌مرغ روزانه در استان تولید می‌شود و میزان مصرف روزانه تخم‌مرغ در استان روزانه ۲۰۰ تن است که می‌توان گفت در تامین نیازهای استان خود کفا هستیم. در زمینه مرغداری‌های گوشتی تا ۱۵ بهمن سال جاری ۴ میلیون ۳۵۳ هزار قطعه‌ جوجه‌ریزی شده است. امیدواریم تا پایان بهمن ماه این عدد به ۸ میلیون ۵۰۰ هزار قطعه برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: در حوزه مرغ گوشتی میزان نیاز در استان در هر روز ۴۰۰ تن است و مشکلی برای تامین مرغ مورد نیاز استان وجود ندارد. در خراسان‌رضوی از مجموعه ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار راس پلاک‌گذاری شده است و این استان رتبه اول در زمینه پلاک بندی و هویت بخشی دام را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: ۶۸۰ هزار تن انواع نهاده‌ها در سطح دامداری‌ها و واحدها استان توزیع شده است. تامین نهاده‌های بخش طیور به صورت صد درصدی از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود.