مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۲۱ پروژه عمرانی با هزینه‌‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در دهه وقف رونمایی می‌شوند.به گزارش اقتصادآسیا، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده امروز در نشست خبری که به‌مناسبت هفته وقف برگزار شد، اظهار کرد: از جمله این پروژه های استخرذخیره آب گوهرشاد به عنوان بزرگترین استخر […]

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۲۱ پروژه عمرانی با هزینه‌‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در دهه وقف رونمایی می‌شوند.
به گزارش اقتصادآسیا، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده امروز در نشست خبری که به‌مناسبت هفته وقف برگزار شد، اظهار کرد: از جمله این پروژه های استخرذخیره آب گوهرشاد به عنوان بزرگترین استخر ذخیره آب در خراسان رضوی به مساحت ۶۵ هزار مترمکعب است که آن را افتتاح خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: یک دارالقرآن در شاندیر، یک توتستان و یک استخر ذخیره آب در موقوفه یوز باشی، پروژه مسکونی فخار، استخر ذخیره آب امیرکبیر کاشمر و استخر ذخیره آب گوهرشاد جزو این پروژه‌ها هستند.
احمدزاده عنوان کرد: طی یک سال گذشته ۴۱ هزار مترمربع پروژه عمرانی صورت گرفته که مبلغ ۷۹ میلیارد ریال در آن هزینه شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: ۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع هم پروژه سرمایه‌گذاری با هزینه ۵۴۴ میلیارد ریال انجام گرفته و مجموع هزینه این پروژه‌ها ۶۲۳ میلیارد ریال بوده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: در حوزه فعالیت‌های عمرانی و سرمایه گذاری موقوفات نیز ۴۱ هزار متر مربع پروژه عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه با هزینه‌ای بالغ بر ۷۹ میلیارد ریال انجام شد.۹۸۰۰ متر مربع پروژه سرمایه‌گذاری نیز با هزینه‌ای بالغ بر ۵۴۴ میلیارد ریال انجام شده که به ارتقای بهره‌وری موقوفات منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: مجموع هزینه‌ای که در حوزه عمرانی و سرمایه گذاری در موقوفات آستان انجام شده ۶۲۳ میلیارد ریال بوده است. احداث ایستگاه نیروگاه خورشیدی نیز از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بوده و در یک سال گذشته ۱۳۵۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده است. همچنین راه‌اندازی ۱۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی علاوه بر ظرفیت مذکور در دست اقدام است. در مجموع با اقدامات انجام شده برای ۶۷۵۰ نفر روز اشتغال ایجاد شده است.
احمدزاده بیان کرد: علاوه بر این ۱۳ نیروگاه برق خورشیدی نیز با ظرفیت ۶۵۰ کیلووات آماده بهره‌برداری است و این روند ادامه خواهد داشت. از ابتدای سال جاری ۹۴۵ میلیون تومان برق تولید و فروخته شده است که منافع آن در اختیار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بقاع متبرکه قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: طی یک سال گذشته در حوزه فعالیت‌های مختلف عمرانی، کشاورزی و… ۲۸۶ هزار ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۳۷۳ هزار نفرروز نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده که همه این موارد از برکات وقف و نذر است.
حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در در خصوص برنامه‌های دهه وقف بیان کرد: مراسم تجلیل از واقفان در سراسر استان به صورت همزمان در سراسر کشور ۲۹ مهر ماه برگزار که این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس با کلیه شهرستان‌های استان برقرار خواهد شد. در این مراسم از تعدادی از واقفان، متولیان حوزه وقف، مدیران بقاع متبرکه، سرمایه‌گذاران وقف، اصحاب رسانه و… تقدیر می‌شود.
وی با اشاره به اجرای طرح احسان ماندگار در دهه پایانی ماه صفر افزود: در این طرح توزیع بسته‌های معیشتی را در دستور کار داریم که تعداد ۱۴ هزار بسته، هر کدام به ارزش ریالی حدود ۲۵۰ هزار تومان از محل موقوفات و کمک‌های خیرین تهیه شده و بین نیازمندان توزیع خواهد شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: البته از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۴ هزار بسته معیشتی از منابع وقفی و کمک خیرین تهیه و توزیع شده است.
وی ادامه داد: همچنین برپایی ۱۳ نمایشگاه در راستای ترویج فرهنگ وقف در استان پیش‌بینی شده است. نصب پوسترهای نمایشگاهی در بقاع متبرکه، پخش مستندات تهیه شده با موضوع بقاع متبرکه و موقوفات در شبکه ملی و خراسان رضوی و نیز شبکه‌های مجازی و همچنین ترویج فرهنگ وقف در تیزرهای تلویزیون‌های شهری از جمله اقدامات اوقاف در این ایام است.
احمدزاده اظهار کرد: تجلیل از رسانه‌های برتر و فعال در ترویج فرهنگ وقف از دیگر برنامه‌های این دهه خواهد بود. دیدار با نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه و فرمانداران نیز در دستور کار است. در مراکز عمومی نیز گزارشاتی از اقدامات اوقاف به سمع و نظر مردم خواهد رسید.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: یک‌سری برنامه‌های عمومی نیز در این دهه پیش‌بینی شده که شامل برگزاری ۶۳ نشست علمی صنفی با نخبگان جامعه از جمله روحانیون، دانشگاهیان، بازاریان و… است که امیدواریم در راستای ارتقای خدمات دستگاه وقف موثر باشد.
وی ادامه داد: برپایی ۵۶ ایستگاه تحت عنوان “همه واقف باشیم” در سطح استان با حضور روحانیون آگاه و افراد متخصص در حوزه وقف جهت پاسخگویی به مراجعان از برنامه‌های دیگر اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
احمدزاده افزود: کلنگ‌زنی و افتتاح ۱۷ پروژه عمرانی در شهرستان‌های گناباد، کلات، قوچان، جوین، طرقبه شاندیز، سبزوار، داورزن، جغتای و تربت حیدریه در دهه وقف انجام خواهد شد. برگزاری نشست با مدافعان سلامت و تجلیل از این افراد را نیز در دستور کار داریم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: پخش ۱۰ کلیپ متناسب با روزشمار دهه وقف در فضای مجازی جهت معرفی سه موقوفه مشارکتی مهر فاطمی، قرآن و عترت و نماز نیز از عناوین برنامه‌های اداره کل در هفته پیش رو است.
وی با اشاره به برگزاری دوره توجیهی شوراهای هماهنگی شهرستان‌ها گفت: بر اساس رویکرد جدید سازمان اوقاف، تشکیل شورای هماهنگی امور خیریه در هر شهرستان مورد تأکید است که این دوره به صورت ویدئوکنفرانسی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.
احمدزاده عنوان کرد: در این ایام دیدار با برخی از واقفین و با خانواده شهدا و همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه پیش‌بینی شده است. ۱۲ مورد زنگ وقف هم طی این روزها نواخته می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به ایام سوگواری دهه پایانی صفر گفت: برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این چند روز و در بقاع متبرکه پیش‌بینی شده که شامل قرائت زیارت پیامبر(ص) از راه دور است که از طریق فضای مجازی نیز به صورت همزمان پخش خواهد شد.
وی تصریح کرد: ۶ خیمه معرفت در بقاع شاخص استان برپا خواهد شد و برای برگزاری برنامه در این ایام نیز تعداد ۱۵ مبلغ به بقاع شاخص استان اعزام می‌شوند. غبارروبی بقاع متبرکه آستان همزمان با آغاز ماه ربیع هم از دیگر برنامه‌ها در این ایام است.
احمدزاده افزود: اجرای طرح مهر تندرستی برای ۵۰ هزار نفر از بیماران بی‌بضاعت، اجرای طرح پیوند آسمانی برای تهیه جهیزیه ۱۲۴ زوج، اجرای طرح مهر تحصیلی برای ۳۲۴۵ دانش‌آموز و تهیه لوازم‌التحریر برای آن‌ها و همچنین کمک برای آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیر عمد از دیگر برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بوده است.
احمدزاده با بیان اینکه تعداد کل موقوفات استان ۲۶ هزار ۲۰ موقوفه است، گفت: در سال جاری ۹۲ وقف جدید در استان به ارزش ۷۵۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده که از این تعداد، ۱۶ وقف در مشهد، ۱۶ وقف در نیشابور، ۱۳ وقف در کاشمر، ۱۳ وقف در تربت جام، ۱۳ وقف در تربت حیدریه و تعدادی موقوفه در دیگر شهرستان‌ها ثبت شده است. البته ناگفته نماند که سال گذشته ۲۲۰ وقف جدید توسط واقفان خیراندیش به ثبت رسید.
وی با اشاره به نیات موقوفات جدید، آن را نیات مذهبی از جمله ساخت مسجد، اماکن متبرکه و خیریه برشمرد و گفت: در خصوص نیات فرهنگی و اجتماعی هم موقوفاتی به ثبت رسیده است. ضمن اینکه در سرفصل نیات موقوفات هفت عنوان شامل نیات مذهبی، خیریه، مساجد، مدارس علوم دینی و بقاع متبرکه به چشم می‌خورد که در سنوات گذشته اجرای نیت شده است.
وی افزود: در حال حاضر ۹ مرکز افق در بقاع متبرکه استان فعال است و ۱۳ مرکز افق در حال راه‌اندازی است. در مجموع تا پایان سال ۶۶ مرکز افق در بقاع متبرکه استان فعال خواهد شد.
احمدزاده اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های مهمی که بقاع متبرکه در مدت شیوع بیماری کرونا انجام داد، کمک‌رسانی به آسیب دیدگان از ویروس کرونا بود. این کمک‌ها شامل تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی و غذایی می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد ۷۴ هزار ۸۳۰ بسته غذایی به ارزش هر بسته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان که در مجموع قیمت آن به ۱۶۸ میلیارد ۳۰۰ میلیون ریال می‌رسد، بین نیازمندان و گروه‌های هدف از طریق مساجد و مراکز افق بقاع متبرکه توزیع شد. در دهه وقف نیز ۱۴ هزار بسته دیگر بین گروهای هدف به تفکیک ۷۰۰۰ بسته در حاشیه مشهد و ۷۰۰۰ بسته بین نیازمندان سایر شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.
وی اظهار کرد: همچنین تهیه و توزیع ۹۵۰ هزار پرس غذای گرم از محل موقوفات، نذورات و کمک‌های خیرین طی ایام شیوع کرونا صورت گرفته است.
احمدزاده راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک در بقاع متبرکه را از دیگر اقدامات این اداره در ایام شیوع کرونا عنوان کرد و افزود: تهیه بسته‌های بهداشتی نیز برای افراد کم برخوردار در این ایام با کمک خیرین صورت گرفت.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: در حال حاضر ۱۷۰ خادم رسمی و ۶۰۰۰ خادم افتخاری خدمتگذار زائرین و مجاورین در بقاع متبرکه هستند. همچنین ۱۲۸۲ نفر به عنوان هیات امنا به صورت افتخاری در بقاع متبرکه فعالیت دارند.
وی گفت: طی یک سال اخیر ۲۶ هزار و ۶۲۹ رقبه موقوفات استان به‌روزرسانی شده و ۲۴۹۵ رقبه سند اجاره جدید تنظیم شده است. در حوزه تثبیت مالکیت ۱۶۶۵ برگ اسناد مالکیت به نام موقوفات صادر شده است که با این تعداد برگ سند، ۶۱۰۹ رقبه سنددار شده است. مجموع اسناد صادره برای موقوفات موجب تثبیت مالکیت برای ۱۹ هزار و ۲۵۵ هکتار وقف شده است.
احمدزاده ادامه داد: در احقاق حقوق موقوفات ۵۷۶ رای به نفع موقوفات و اعاده حق وقف از سوی محاکم قضایی صادر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تخریب مسجد هفت در گفت: در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی طرحی با عنوان طرح تاش که این طرح نیز هویت زداست، شکل گرفت که برابر رای صادر شده این طرح متوقف شده است.
وی ادامه داد: در واقع این طرح اسما متوقف شده اما رسما در حال اجراست. این طرح سال ۸۷ مصوب شد اما به دلیل ایراداتی که داشت و هجمه‌ای که مسائل هویتی که به بافت پیرامون حرم وارد کرد و هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی را از بین برد، متوقف شد. در این خصوص مشاور طرح نیز نظراتی ارائه می‌کند.
احمدزاده اظهار کرد: با این حال نظر مشاور طرح مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مدیریت شهری در منطقه ثامن خود را ملزم به تبعیت از مشاور جدید نمی‌بیند و همه را تکذیب می‌کند. عدم تخریب این مسجد از نظر مشاور طرح که مشاور شهرداری است، مورد تبعیت شهرداری منطقه ثامن قرار نگرفته و طرحی که متوقف شد، عملا در حال اجراست.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه مسجد یک هویت عمومی است، گفت: شهرداری منطقه ثامن نظر مشاور را کتمان کرد چرا که باید قبل از تخریب نظر مشاور بررسی می‌شد. تخریب مسجد شرعا حرام است مگر وجود مسجد مخل امور مسلمین باشد.
وی گفت: در جایی که ضرورت ندارد و مشاور جدید هم نظرش این است که نیازی به تخریب نیست، بدون شک و قطعا تخریب مسجد خلاف شرع است.