مدیرمرکز شتابدهی و زیست‌بوم نوآوری خیام گفت: تاکنون بیش از ۱۰ محصول فناورانه تولید شده در این زیست بوم به مرحله صنعتی‌سازی رسیده‌اند و یک محصول نیز با تجاری سازی موفق و دریافت مجوز تولید از سازمان غذا و دارو هم اکنون در مرحله تولید قرار دارد.به گزارش اقتصادآسیا، علی اکبر حداد روز دوشنبه در […]

مدیرمرکز شتابدهی و زیست‌بوم نوآوری خیام گفت: تاکنون بیش از ۱۰ محصول فناورانه تولید شده در این زیست بوم به مرحله صنعتی‌سازی رسیده‌اند و یک محصول نیز با تجاری سازی موفق و دریافت مجوز تولید از سازمان غذا و دارو هم اکنون در مرحله تولید قرار دارد.
به گزارش اقتصادآسیا، علی اکبر حداد روز دوشنبه در نشست خبری افزود: براساس چشم‌انداز این مرکز تا سال ۱۴۰۴ ایجاد هزار شغل در حوزه دانش بنیان در این استان باید ایجاد شود که لازمه آن تقویت ارتباطات دانشگاه با این مرکز و نیز این مرکز با صنایع است.وی ادامه داد: آغاز فعالیت این مرکز در اسفند ماه پارسال همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا بود که در نخستین گام این مرکز اقدام به تولید و توزیع ۵۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی با کمک خیران نمود و تا کنون نیز ایده‌ها و اقدامات متعدد در این راستا انجام داده است.
مدیرمرکز شتابدهی و زیست‌بوم نوآوری خیام با بیان اینکه در قالب فعالیتهای متعدد در این زیست بوم به دنبال نفوذ فرهنگ فناوری در جامعه صنعتی هستیم گفت: در این راستا بیش از ۴۰۰ هسته فناور آینده ‌نگر (استارتاپ) سازماندهی شده که بیش از ۶۰ هسته از این تعداد شروع به فعالیت کرده‌اند.
وی افزود: همچنین ایجاد الگوی موفق در زمینه تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات فناورانه جدید مورد پیگیری است که تاکنون بیش از ۱۰ محصول فناورانه تولید شده در این زیست بوم به مرحله صنعتی‌سازی رسیده‌اند و یک محصول نیز با تجاری سازی موفق و دریافت مجوز تولید از سازمان غذا و دارو هم اکنون در مرحله تولید قرار دارد.
حداد ادامه داد: این مرکز برای نخستین بار در شرق کشور اکوسیستم فناوری را تشکیل داد و در قالب آن تمامی بخشها ،مجموعه‌ها، مراکز علمی و سازمانهای مرتبط با فعالیتهای نوآورانه و دانش‌بنیان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا روند فعالیت از طرح ایده تا تولید انبوه به خوبی و سهل‌تر از گذشته انجام گردد.

وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این مرکز ایجاد تالار فناوری خیام برای نخستین بار است که در قالب آن بانک اطلاعاتی کامل در بخشهای دانش‌آموختگان دانشگاهی، محصولات فناورانه، دانش فنی، نیازها و چالشها شکل گرفته است.
مدیر مرکز شتابدهی و زیست‌بوم نوآوری خیام افزود: با فعالیت این تالار فناوری روند شکل گیری هسته‌های فناور تسهیل شده و به خوبی ساماندهی می‌شود.
وی ادامه داد: هم اکنون چندین طرح ویژه تحقیقاتی و فناورانه در زمینه تولید داروهای ضدسرطان، تولید آنزیمهای ویژه دام و تولید تخم مرغ غنی شده در این مرکز در حال پیگیری است.
زیست‌بوم نوآوری خیام ششم اسفند سال گذشته با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مشهد افتتاح شد تا زیست بوم فعالیت کسب و کارهای نوپا و تجاری سازی ایده‌های خلاقانه استان خراسان رضوی گسترده‌تر شود. زیست بوم نوآوری خیام ماحصل تلاش ۱۰ ساله برای توسعه فناوری‌ها و تبدیل ایده ها به کسب و کار با تلاش و نقش آفرینی بخش خصوصی است.
پنج بخش در این زیست بوم شامل مراکز مشاوره، شتابدهی، نهاد مالی، مرکز صنعتی، کارگزاری و نهاد مالی خدمات خود را به ایده پردازان و تیم های فناور مستقر ارائه می‌کنند. بیش از ۴۵ دانش فنی در این مرکز بومی سازی شده است.
در این زیست بوم در زمینه فناوری‌های مختلف از جمله فرمولاسیون عطرهای طبیعی، سموم و آفت‌کش‌های زیستی، مبارزه با مواد مخدر و دیگر حوزه های زیست و سلول‌های بنیادی فعالیت شده است. در کمیته مالی این زیست بوم بیش از ۱۸ نفر از فعالان اقتصادی برجسته و صاحبان صنایع گرد هم آمده‌اند و در تأمین مالی و بازار این مرکز نقش آفرینی می‌کنند.
ایجاد ۲۵۰ شرکت دانش بنیان در چشم انداز این زیست بوم نوآوری از ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری خود برای کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها و همکاری با صنعت بهره می‌برند، طی پنج سال آینده، برج ۱۲ طبقه‌ای نوآوری در خراسان رضوی ایجاد می‌شود و در افق ۱۰ سال آینده، ۱۰ برج فناوری که ۱۰ هزار شغل دانش بنیان ایجاد می‌کند، شکل می‌گیرد تا به طور متوسط سالانه ۴۰ تیم از این زیست بوم به بازار تجاری برسند.