رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به هماهنگی مناسبی که میان دستگاهای اجرایی، نظارتی و قضایی با محوریت استانداری صورت گرفته است، گفت: برای مرغدارانی که باتوجه به دریافت نهاده یارانه‌دار مرغ خود را تحویل ندهند، قطعا برخورد قانونی صورت گرفته و ضمن تخلیه مرغ از مرغداری و کشتار آن از ادامه تامین […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به هماهنگی مناسبی که میان دستگاهای اجرایی، نظارتی و قضایی با محوریت استانداری صورت گرفته است، گفت: برای مرغدارانی که باتوجه به دریافت نهاده یارانه‌دار مرغ خود را تحویل ندهند، قطعا برخورد قانونی صورت گرفته و ضمن تخلیه مرغ از مرغداری و کشتار آن از ادامه تامین نهاده برای مراحل بعد جلوگیری خواهد شد.

به گزارش اقتصادآسیا، محمدرضا اورانی در نشست خبری که به منظور بررسی وضعیت عرضه و تولید گوشت قرمز و مرغ در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از تاریخ ۹۹.۱.۱ تا ۹۹.۱۲.۲۰ بالغ بر ۹۷۰ هزار تن نهاده شامل ۲۱۷ هزار تن کنجاله سویا، ۵۶۰ هزار تن ذرت و ۱۹۱ هزار تن جو از محل واردات برای دام و طیور استان تامین شده، همچنین ۵۸ هزار تن سبوس گندم از کارخانه‌جات استان با قیمت ۱۴۰۰ تومان برای دام سنگین و سبک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از اول آبان ماه سال جاری بر اساس دستورالعمل ابلاغیه معاونت وزارت جهاد کشاورزی در استان، قرار بر این شده تا نهاده واحدهای مرغ تخم‌گذار، واحدهای مرغ گوشتی و واحدهای گاوداری صنعتی شیری دارای ثبت رکورد در مرکز اصلاح نژاد کشور صد در صد در سامانه بازارگاه تامین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در مورد واحدهای گاوداری غیر صنعتی شیری، روستایی و دام سبک نیز قرار بر این شده تا ۵۰ درصد نهاده تامین شود. اما تحویل نهاده خام به واحدهای تولیدی حسب ابلاغیه وزارت به جز واحدهایی که خودشان واحد تهیه و تولید خوراک دام و کنسانتره را دارند به صورت خام ممنوع و بقیه باید به صورت کنسانتره باشد که سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها با توجه به توافقات به عمل آمده در اجرای دستورالعمل ابلاغیه وزارت با کارخانه‌جات دام و طیور استان که حدود ۸۱ کارخانه است، این ‌نهاده در اختیار کارخانه‌جات دام و طیور قرار گرفته است. در همین راستا در اسفند ماه ۷۵هزار و ۷۵۰ کنسانتره متناسب با ضریب دامی هر شهرستان بین شهرستانها توزیع شده است.

اورانی ادامه داد: میزان بارش در سال زراعی نسبت به سال گذشته در مدت مشابه حدود ۶.۸ درصد کاهش داشته است. یعنی به عبارتی باید در بلند مدت ۲۰۹ میلی‌متر بارندگی در استان صورت می‌گرفت و باید در این مدت حدود ۱۳۰‌ میلی‌متر بارندگی می‌داشتیم، در حالی که تنها شاهد ۶۷ میلیمتر بارندگی بوده‌ایم.

وی ضمن تایید پیگیری جهاد کشاورزی و ورود شخص استاندار در زمینه تامین علوفه اظهار کرد: دستور تامین ۱۰ هزار جو و ۳ هزارتن ذرت مازاد بر سهمیه استان گرفته شد که ۳ هزار تن ذرت به استان تخصیص پیدا کرده و ۱۰ هزار تن جو با توجه به پیگیری‌ها این هفته تخصیص پیدا خواهد کرد و در غالب کنسانتره مازاد بر آن سهیمه که توزیع شده در اختیار دامداران شهرستان‌ها با توجه به ضریب دامی هر شهرستان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن تاکید بر لزوم استفاده دامدار از مزرعه در راستای کشاورزی خود بیان کرد: در مزارعی اگر به جای تامین علوفه مورد نیاز خود محصولات دیگر کشت شود قطعا در شرایط موجود بر واردات فشار می‌آید.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم صفر تا صد تمام نیاز دامداران و گاوداران را از محل علوفه وارداتی تامین کنیم، اظهار کرد: بعضی از واحدهای تولیدی درآمده حاصله را به جای اینکه در راستای خرید اراضی کشاورزی استفاده و نیاز واحد تولیدی خود را در قالب یک زنجیره انجام دهند، در بخش خدمات و ساختمان سرمایه‌گذرای کرده که در شرایط امروز فشارها را تشدید می‌کند. این کار در شرایط موجود نه برای صاحبان تولید و نه برای کشور مناسب نیست.

اورانی افزود: از همه صاحبان واحدهای تولیدی تقاضا می‌شود که مزارعی که در اختیار دارند را در خدمت زنجیره خود قرار دهند. ضمن اینکه درآمدی از واحد تولیدی درمی‌آورند باید در خدمت توسعه زنجیره تولیدی استفاده کنند.

وی در رابطه با افزایش نرخ تورم و کاهش شدید نقدینگی واحدهای تولیدی اظهار کرد: زمانی که یک واحد تولیدی نقدینگی دارد در فصل برداشت نیازهای خود را از کشاورزان تامین و ذخیره سازی می‌کند. اما یکسری از واحدهای تولیدی نقدینگی پایینی دارند و نمی‌توانند نیاز خود را تامین کنند. لذا در این ‌موارد علوفه را از کشاورز به قیمت نازل می‌خرند و ذخیره‌سازی می‌کنند و در این موارد که شرایط بخاطر کاهش بارش تشدید می‌شود، این نهاده را با قیمت زیاد عرضه می‌کنند. طوری که درحال حاضر جو در استان بالای ۶۰۰۰ تومان ،کاه بالای ۲۰۰۰ تومان، یونجه بالای ۴۰۰۰ تومان و ذرت علوفه بالای ۱۴۰۰ تومان است.این اعداد در مقایسه با اعداد در فصل برداشت ۴ برابر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با تولید مرغ گوشتی در استان بیان کرد: در حوزه مرغ گوشتی دراستان بالغ بر ۱۵۸۰ واحد مرغ گوشتی فعال وجود دارد. از ابتدای سال تا ۲۳ اسفند ماه سال جاری بالغ بر ۸۲ میلیون و ۴۴۵ هزارقطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان صورت گرفته است.این حجم ازجوجه ریزی برابر تولید ۱۶۴ هزار و ۸۹۰ تن گوشت مرغ در استان است.

وی افزود: در آذرماه سال جاری هفت میلیون و ۳۶۷ هزار قطعه، در دی ماه ۷ میلیون و۵۳۷ هزار قطعه ، در بهمن ۹ میلیون و ۱۴۹ هزار قطعه جوجه ریزی و دراسفند ماه تا دو روز پیش ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است. با برآوردهای انجام شده این میزان در اسفندماه به بیش از ۷ میلیون قطعه خواهد رسید.

اورانی خاطر نشان کرد: از ۹۹.۱۲.۲۵ تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده، طی این سه هفته ما ۵ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روز داریم. یعنی امروز ما کمتر از ۴۵ روز کشتار نداریم. این میزان مرغ آماده کشتار یعنی تولید ۱۱ هزار و ۵۹۸ تن گوشت مرغ در ۲۱ روز آینده، اگر این میزان تولید را تقسیم‌ بر ۲۱ روز کنیم، متوسط عرضه روزانه،۵۵۰ تن گوشت مرغ خواهد شد.

وی با تاکید بر عدم کمبود مرغ گوشتی در استان اظهار کرد: به لحاظ تامین با توجه به نیاز سرانه ای که توسط سازمان صمت اعلام شده‌، در استان خراسان رضوی کمبود مرغ گوشتی وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه هماهنگی مناسبی میان دستگاهای اجرایی، نظارتی و قضایی با محوریت استانداری صورت گرفته، گفت: برای مرغدارانی که باتوجه به دریافت نهاده یارانه‌دار مرغ خود را تحویل ندهند، قطعا ضمن برخورد قانونی و تخلیه مرغ از مرغداری و کشتار آن از ادامه تامین نهاده برای مراحل بعد جلوگیری خواهد شد. اگر مرغ‌داری بخواهد مرغ زنده خود را خارج از شبکه انجام دهد باید مجوز برای حمل آن بگیرد.

وی در رابطه با ضمانت اجرای این تخلف ادامه داد: مرغی که از مرغداری خارج شود و مجوز نداشته باشد، ضمن برخورد با مرغدار باقیمانده یارانه پرداختی از آن اخذ و به خزانه واریز می‌شود و از ادامه فعالیت نیز جلوگیری می‌شود.

اورانی با اشاره به تشکیل پرونده قضایی برای مرغداران متخلفی که مرغ آماده کشتار خود را به‌طور کامل تحویل نداده‌اند و برخورد تعزیرات با آنان، بیان کرد: از ۱۱۵۰ واحد مرغداری که از اول آبان جوجه‌ریزی کرده و نهاده دریافت کردند، تنها ۱۳۸ مرغدار از مرغ آماده کشتار زیر ۷۰ درصد جوجه خود را تحویل دادند. آمار و اطلاعات این تخلفات از سامانه‌ها ارسال شده و مشخص است کدام مرغ‌دارچند درصد تحویل داده‌اند.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۲۰ درصد کشتارکن با مجوز فعالیت از استانداری وجود دارد، اظهار کرد: اگراین کشتارکن‌ها نسبت به اجرای دستور العمل‌های ابلاغی اقدام نکنند و مرغی را از مرغداری تحویل بگیرند و در مسیر رساندن به کشتارگاه از شبکه خارج کنند، به تمام جهادکشاورزی شهرستان‌ها ابلاغ شده که از واگذاری مرغ زنده به آن‌ها جلوگیری شود. دامپزشکی نیز مجوز حمل به این افراد نمی‌دهد و در کشتارگاه نیز اجازه کشتار برای آنها صادر نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با محوریت نظارت سازمان صمت و با حضور دبیر انجمن کشتارگاه‌ها اظهار کرد: براساس دستورالعمل های ابلاغی صادر شده، باید مرغ استحصالی متناسب با مرغ کشته شده در کشتارگاه باشد. از سوم اسفند ماه سال جاری یک نفر به عنوان نماینده از جهاد کشاورزی شهرستان ، یک نفر به عنوان نماینده سازمان صمت و یک نفر نماینده از صنعت دامپزشکی در کشتارگاه ها مستقر هستند و گوشت مرغ استحصالی را صورت جلسه و به نماینده صمت تحویل می‌دهند تا حسب هماهنگی انجام شده به فروشگاه‌های عرضه تحویل شود.

وی در رابطه با ادامه این روند و چگونگی نظارت بر توزیع مرغ استحصالی گفت: با همکاری سازمان صمت و اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مشهد، ۵۴۰ مغازه تعیین شده و از شنبه نیز گوشت مرغ استحصالی از کشتارگاه‌ها در مشهد به سردخانه اداره کل پشتیبانی امور دام استان و در آنجا با حضور نماینده صمت و صنوف برای واحدهای صنفی تعیین شده ارسال می‌شود.

اورانی در رابطه با برخورد با افراد متخلف خاطر نشان کرد: به مسئولین کشتارگاه اعلام شده که اگر با کشتارکن‌های متخلف همکاری شود و دستورالعمل‌ها رعایت نشود، همچنین آمار و اطلاعات در کشتارگاه با فرمت خواسته شده توسط دامپزشکی و دستگاه نظارتی ثبت نشود، هم از طریق مراجع نظارتی و قضایی برخورد و هم کشتارگاه پلمپ خواهد شد.

وی درمورد تخلفات خودروهای حمل طیور زنده بیان کرد: اگر رانندگان بخواهند با مرغدار و کشتارکن متخلف همکاری کنند در مجوزهای صادر شده از سوی دامپزشکی تجدید نظر خواهد شد. همچنین اگر خودرویی در حمل طیور زنده مجوز نداشته باشد از واگذاری مرغ زنده به آن خودداری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن تاکید بر وجود اقلیتی منسجم در چهارحلقه تولیدکننده، پرورش‌دهنده، کشتارکن‌ها و رانندگان حمل طیور زنده اظهار کرد: قاطبه تولیدکنندگان از جمله پرورش دهندگان مرغ گوشتی، قاطبه کشتارگاه‌ها و کشتارکن‌های استان و قاطبه رانندگان حمل‌کننده طیور زنده که فعالیت می‌کنند، ازتخلفات مبرا هستند. ولی اقلیتی وجود دارد که در این چهار حلقه بسیار منسجم است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در بخش کشاورزی واسطه‌گری است، اظهار کرد: تا مطالبه اصحاب‌ رسانه در ساماندهی و به روزرسانی محصولات کشاورزی مبتنی بر فرآوری، عملیاتی و اجرایی نشود همین مشکلات به صورت‌های مختلف وجود خواهد داشت. علت ناراضی بودن تولید کننده این است که از تولیدکننده با قیمت مناسب خریداری نمی‌شود. علت ناراضی بودن مصرف‌کننده این است که محصول با قیمت مناسب به دستش نمی‌رسد.این مسیر مزرعه تا سفره گرفتار تکرار واسطه‌گری است.

اورانی ضمن تاکید بر این نکته که مسیر مزرعه تا سفره گرفتار تکرار واسطه‌گری است، ادامه داد: در کشور ما از تشکلات نظام‌مند حمایت نشده و تشکلات موجود توان متناسب با انتظارات ما را ندارند. اگر ما تشکلات توانمند داشته باشیم که تولید را از تولیدکنندگان جمع و به محل فروش بیاورند قطعا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده سود می‌برد.

وی بیان کرد: مدل دامپروری ما مدل وارداتی است و این دامپروری ما متناسب با الزامات اقلیمی کشور ما نیست. ما طیور را توسعه دادیم در حالی که به لحاظ دام امروز وابستگی داریم. یعنی حاصل توسعه ما در حوزه دام و طیور بالغ بر ۹ میلیون و۲۰۰هزار تن وابستگی به تولیدات ذرت و ۴ میلیون تن وابستگی به جو و نزدیک به همین مقدار وابستگی به کنجاله سویا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ما باید برنامه دامپروری خود را بر اساس داشته‌های کشور بنا می‌کردیم، گفت: ما باید در دراز مدت این مدل را اصلاح کنیم. یکی از این اصلاحات حرکت به سمت توسعه و پرورش دام سبک است. البته دام سبک اصلاح نژاد شده نه سنتی به روش موجود.

وی افزود: یارانه‌ای که به عنوان یارانه کالاهای اساسی در قانون بودجه در نظر گرفته شده برای مرغدار نیست. ولی برای اینکه از اشتغال و تولید حمایت شود گفته‌اند در غالب نهاده این اتفاق بیفتد. در قیمت گذاری مصوب باید ۱۴ هزار و ۴۱۰ تومان از مرغدار خریداری شود و ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان نیز به دست مصرف کننده برسد.

اورانی ضمن تاکید بر رفع مشکلات حوزه تامین بیان کرد: این اشکال به این صورت بود که کشتارکن از ما مجوز برای کشتارگاه می‌گرفت. با همکاری دامپزشکی اطلاعات را در کشتارگاه تعریف کردیم و مشاهده کردیم که بین میزانی که از ما مجوز کشتار می‌گیرند با میزانی کشتار انجام شده در کشتارگاه،گپ ۴۵ درصدی وجود دارد.

وی در همین راستا ادامه داد: ما نماینده مستقر کردیم و تمام ماشین‌هایی که مرغ می‌آورند کنترل می‌شوند. بنابراین انحراف را به جد کاهش دادیم و در حال حاضر زیر پنج درصد است.در تنظیم بازار استان نیز مصوب شده که نه مرغدار حق دارد مرغ را حتی ده تومان بیشتر بفروشد و نه کشتارکن حق دارد مرغ را ده تومان بیشتر بخرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با تفاهم‌نامه منعقدشده با سپاه امام رضا (ع) اظهار کرد: از اول آبان با سپاه امام رضا (ع) تفاهم نامه‌ای را منعقد کردیم که بر اساس آن تمام تولیدکنندگانی که از ما پول، بذر و نهاده دامی می‌گیرند با فهرست و مشخصات کامل، تعداد دام و… ماهانه به بسیج ارائه می‌شود و در بسیج شهرستان نیز ۱۴۳۰ نفر را در کل استان در همین راستا آموزش دادیم.