کسب وکارهاي کوچک مشمول سياستهاي تشويقي ميشوند. سياستگذار تجاري کشور از بسته پيشنهادي خبر داده که براي جبران زيان کسب وکارهاي کوچک از ويروس کرونا طراحي شده است.

کسب وکارهاي کوچک مشمول سياست‌هاي تشويقي مي‌شوند. سياست‌گذار تجاري کشور از بسته پيشنهادي خبر داده که براي جبران زيان کسب وکارهاي کوچک از ويروس کرونا طراحي شده است. جزئيات بسته پيشنهادي ستاد «بررسي اثرات ويروس کرونا در تجارت» حاکي است، سياست‌هاي تشويقي در بخش «ماليات»، «استمهال وام‌هاي بانکي» و «بيمه تامين اجتماعي» از سوي متوليان در نظر گرفته شده تا مشاغل خُرد آسيب ديده از کرونا، نابود نشوند. البته اين بسته تنها شامل کسب‌وکارهاي خُرد نيست و سياست‌گذار براي آسيب‌ديدگي بخش‌هايي که در تجارت خارجي به دليل کرونا صدمه ديده‌اند، مشوق‌هاي مشابهي تعريف کرده است.

تنها يک روز مانده تا شروع ماه سرنوشت‌ساز براي کسب وکارها، ورود ويروس کرونا به ايران به‌طور رسمي تاييد شد. سي ام بهمن امسال روابط عمومي وزارت بهداشت، اولين موارد از کروناي جديد در شهر قم را گزارش داد. شيوع اين ويروس در کشور روال عادي بسياري از کسب وکارها آن هم درست در آخرين روزهاي سال را متاثر کرده است؛ روزهايي در اسفندماه که کاسب‌ها و بازاري‌ها، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان و بسياري از مشاغل کوچک بيش از هر ماه و فصل ديگري، چشم به راه رونق کسب وکارشان هستند.

در روزهاي اخير در شبکه‌هاي اجتماعي و سايت‌ها، گزارش‌هايي از وضعيت کسب وکارهاي مختلف بعد از شيوع ويروس کرونا منتشر شد. در برخي از اين گزارش‌ها گفته مي‌شود کسب وکارهايي که در زمينه فروش حضوري و آنلاين غذا فعاليت دارند با کاهش شديد فروش مواجه شده‌اند. شنيده‌ها حاکي است فروشندگان خُرد لباس هم شرايط بهتري نسبت به عمده‌فروشان و توليدکنندگان ندارند و بازارشان اين روزها کساد است. در اين ميان کسب وکارهايي که عمدتا فضاي کاري‌شان آنلاين است و عمدتا نيروهاي جوان‌تري دارند، توانسته‌اند شرايط بهتري را در آخر سال تجربه کنند. اما موضوعي که کاملا در فضاي کسب‌وکارهاي کوچک ديده مي‌شود اين نکته است که شرايط مشاغل آزاد و خرده فروشان از ساير کسب وکارها نامساعدتر است. رئيس اتاق اصناف تهران هم روز گذشته اعلام کرد در روزهاي اخير روند کاهشي فروش در تمام بخش‌هاي اصناف به خصوص موادغذايي مشهود بوده است.

کارشناسان معتقدند شيوع کرونا در آخرين روزهاي سال، وضعيت کسب وکارها را پيچيده کرده است؛ در همين راستا به تازگي ستاد آسيب‌شناسي در وزارت صمت تشکيل شده که قائم‌مقام وزير صمت در امور بازرگاني از آن خبر داد. حسين مدرس خياباني در يک برنامه تلويزيوني، گفت: براي اينکه بسياري از کسب وکار‌ها در اين مدت آسيب ديده‌اند ستادي با عنوان «بررسي اثرات ويروس کرونا در تجارت» تشکيل شد تا با مشوق‌هايي اين کسب وکار‌ها آسيب نبيند. به گفته مدرس خياباني، اين ويروس باعث آسيب به کسب وکار‌هاي کوچک، مانند اغذيه‌اي‌ها شده است و به همين دليل بسته ويژه‌اي پيشنهاد شده تا بخشي از ماليات، استمهال وام، بيمه تامين اجتماعي و ساير مشوق‌هاي تشويقي به اين کسب وکار‌ها اختصاص يابد تا آسيب نبينند. مدرس خياباني افزود: حتي بخش‌هايي که در تجارت خارجي آسيب ديده‌اند هم مدنظر قرار داده‌ايم، اگرچه با رايزني‌هاي صورت گرفته مرز‌ها باز مي‌شوند.

قحطي در کار نيست

قائم‌مقام وزير صمت در امور بازرگاني در برنامه پايش علاوه بر اعلام جزئيات بسته مشوقي براي کسب وکارها، به موضوعات ديگري اشاره کرد که در چند وقت اخير شنيده مي‌شد. او با اشاره به اخبار منتشر شده در فضاي مجازي مبني بر قحطي و کمبود کالا در کشور گفت: به نظرم افراد بايد به چشمان خود بيشتر از فضاي مجازي اعتماد داشته باشند. او ادامه داد: با ذخاير عظيمي که از کالا‌هاي اساسي ايجاد شده است، در طول سال منتظر بوديم تا تقاضايي ايجاد و اين کالا‌ها روانه بازار شوند که اکنون اين فرصت ايجاد شده است. به گفته او، براي تامين کالا‌هاي اساسي، تدارک وسيع در کشور ديده شده و زيرساخت‌هاي خوبي شکل گرفته است که در اين باره فقط در بندر چابهار ۲۵۰ هزار تن ظرفيت‌سازي ايجاد شده است. او اضافه کرد: در سازمان ميادين ميوه‌و تره‌بار و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نيز غرفه‌هاي ويژه‌اي براي عرضه گوشت و مرغ ايجاد شده که با استفاده از اين ظرفيت، گوشت و مرغ به‌صورت مستقيم به مردم عرضه مي‌شود.

مدرس خياباني وجود تورم ساختاري در کشور را در شکل‌گيري تورم کنوني طبيعي دانست و گفت: برخي‌ها چون فکر مي‌کنند ممکن است از ارزش پولشان کاسته شود سکه و طلا مي‌خرند، اما اينکه روغن داغ آن را زياد مي‌کنند اثر فضاي ايجاد شده از آن سوي مرزهاست، آن هم با اسم رمز کمبود، گراني و نارضايتي مي‌خواهند اهداف خود را دنبال کنند. به گفته او براي صادرات، مسير سبز گمرکي وجود دارد و در مجموع صادرات راحت‌تر انجام مي‌شود، اما سنگ‌هايي جلوي واردات گذاشتيم آن هم به اين علت که با توجه به محدوديت منابع ارزي بايد منابع موجود ارزي را اداره کنيم، بنابراين امروز به جز واردات کالا‌هاي اساسي و ضروري، مواد اوليه کارخانه‌ها و قطعات و تجهيزاتي که در داخل توليد نمي‌شود جلوي واردات بقيه محصولات را يا گرفتيم يا خواهيم گرفت.

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني درباره بي‌کار شدن کارگران به علت اثرات سوء ناشي از ويروس کرونا اظهار کرد: به نظرم بايد به سمت کسب وکار‌هاي اينترنتي برويم و مشاغل ديگري را فعال کنيم تا اين دوره را پشت سر بگذاريم، زيرا شغل براي مردم مهم است ضمن اينکه بايد توجه کنيم اولويت‌دهي به صادرات هم ظرفيت‌هاي خالي کارخانه‌ها را پر و هم اشتغال پايدار را حفظ مي‌کند. مدرس خياباني با بيان اينکه در شرايط کنوني حفظ اشتغال مهم‌تر از رشد اشتغال ملي است، گفت: البته در گزارش‌هايي که ما در وزارت صمت داريم توليد در همه رسته‌ها و گروه‌هاي کالايي روند افزايشي دارد که اين نکته مثبتي است.

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني درباره کوله‌بران و مشکلات کوله‌بري، افزود: اميدوارم زيرساخت‌هاي تجاري و مرزنشيني کشور به گونه‌اي باشد که مرزنشينان شغل پايدار داشته باشند و کوله بري نکنند. همه جاي دنيا مرزنشينان پولدار‌تر از جا‌هاي ديگر هستند، اما اين موضوع در کشور ما برعکس است، يعني کسي که از ظرفيت‌هاي مرزي مي‌تواند استفاده کند بايد از سطح رفاه بالاتري برخوردار باشد. در اين بين ما هم بايد تلاش کنيم ظرفيت‌هاي موجود در مناطق مرزي از جمله ظرفيت‌هاي دامداري، کشاورزي، صنعتي و تبادل کالايي را فعال و تقويت کنيم.

مدرس خياباني همچنين در پاسخ به پرسشي درباره انتظار از رئيس مجلس آينده گفت: از آنجا که قوه مجريه به‌عنوان سکان‌دار امور اجرايي کشور اکنون تحت فشار قرار دارد، درخواست من از رئيس مجلس آينده اين است که حتما به قوه مجريه در اداره امور کشور کمک کند يعني مجلس در کنار دولت باشد و از آنجا که دشمنان ما از آن طرف مرز‌ها غلط ديکته‌هاي ما را مي‌گيرند و انتقاد مي‌کنند ما در اين شرايط از همديگر غلط‌گيري نکنيم.

وي در پاسخ به پرسشي در اين باره که اگر به شما هم بسته بهداشتي براي مقابله با کرونا بدهند آيا مي‌پذيريد، افزود: اگر در محيط کارمندي و کارگري به همه بدهند ما هم استفاده خواهيم کرد، اما اگر فقط هديه براي ما باشد آن را نمي‌پذيريم. مدرس خياباني درباره پويش درج قيمت گفت: به نظر ما اگر قيمت روي کالايي درج نشود قصد گران فروشي در آن وجود دارد؛ بنابراين مردم از مغازه‌ها و فروشگاه‌هايي خريد کنند که روي کالا‌هاي آن قيمت درج شده باشد.

تامين تقاضاي مازاد کالا

به گفته قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت از ابتداي سال، پيش‌بيني‌هاي لازم براي تامين تقاضاي مازاد انواع کالا در بازار شده است و هيچ مشکلي در جهت تامين اين نياز وجود ندارد، زيرا اصل تامين مازاد بر نياز کشور از ابتداي سال در دستور کار قرار داشته است، چراکه قبول داريم در يک جنگ تمام عيار اقتصادي قرار گرفته‌ايم و بايد به فکر تمام ابعاد اقتصادي کشور باشيم.

او افزود: مشابه همين وضعيت که الان در بازار به وجود آمده پس از افزايش قيمت بنزين نيز وجود داشت، ولي نياز‌هاي بازار تامين شد. فضاسازي رسانه‌اي براي اينکه نشان دهد در بازار کمبود کالا داريم رمز جنگ رسانه‌اي دشمن است؛ به گونه‌اي که نشان دهد در بازار کمبود کالا وجود دارد و گراني ايجاد شده اين کمبود موجب نارضايتي شده است. دشمنان به بهانه‌هاي مختلف مي‌خواهند نشان دهند که در بازار کمبود وجود دارد، يکبار به بهانه انتخابات و يکبار به بهانه ويروس کرونا.

قائم‌مقام وزير صنعت در امور بازرگاني تاکيد کرد: بيش از ۵/ ۴ ميليون تن کالاي اساسي در بنادر جنوب کشور دپو شده است و هيچ کمبودي از اين نظر وجود ندارد و براي تامين اين نياز‌ها ۴۰ درصد ورودي کشتي‌هاي کشور مربوط به کالا‌هاي اساسي است. به همين دليل مردم تسليم فضاسازي رسانه‌اي نشوند؛ چرا که کالا‌هاي موجود در بازار پشتوانه دارد و به محض مصرف جايگزينش آماده است. مدرس خياباني اظهار کرد: در اين چند روز خريد مردم دو برابر شده، اما هيچ کمبودي در بازار نيست و قفسه تمام فروشگاه‌ها پر است و انبار فروشگاه‌ها هم مملو از کالاست. ذخاير گوشت و مرغ هم دو برابر نياز است و توليدکنندگان تدارک گسترده ديده‌اند.

بخشي از کسب وکار‌هاي خرد مثل تاکسي‌ها و پيک‌هاي موتوري هم از شرايط موجود آسيب ديده و مردم مي‌توانند مايحتاج عمومي خود را از طريق پيک‌هاي موتوري و تاکسي‌ها جابه‌جا کنند که هم از عبور و مرور جلوگيري شود و هم اين کسب‌وکار‌ها بيش از اين آسيب نبينند.

به گفته مدرس خياباني، تدارک لازم براي ايام پاياني سال ديده شده و حتي براي ماه رمضان و بازگشايي مدارس برنامه خاص در نظر گرفته شده و بازار به حال خود رها نشده است. وي تاکيد کرد: سهميه‌هاي خاص براي اين ايام ديده شده و با ظرفيت عظيمي که اصناف براي کالارساني دارند، هيچ مشکلي براي تامين کالا نيست و براي شوينده‌ها هم از چند ماه گذشته به توليدکنندگان گفته‌ايم که براي ايام شب عيد توليد را دو برابر کنند. در مورد شوينده‌ها يک و نيم ميليون تن ظرفيت توليد داريم و در حال حاظر از ۳۰درصد اين ظرفيت استفاده مي‌کنيم و امکان افزايش ظرفيت وجود دارد و مشکلي نيست. او اظهار کرد: درباره الکل يک شوک آني وارد شد، اما رايزني کرديم و اجازه عرضه انواع مواد ضدعفوني از جمله الکل در داروخانه‌ها آغاز و مشکل برطرف مي‌شود. مدرس خياباني گفت: براساس رايزني‌هاي صورت گرفته اجازه عرضه انواع ماسک و اقلام مورد نياز از طريق داروخانه‌ها را دريافت کرديم و همچنين با صحبت‌هايي که با شهرداري تهران شد عمده اقلام بهداشتي و ژل شست‌وشو در غرفه‌هاي سازمان ميادين و ايستگاه‌هاي مترو در دسترس مردم قرار گيرد.

قائم‌مقام وزير صمت در پاسخ به اينکه وزارت صمت به بورس کالا دستور داده است که کالا‌ها را به چه قيمت بفروشد، گفت: امروز به دليل اختلاف قيمت ريال و دلار، اين کار را انجام مي‌دهيم و قيمت يکسري از کالا‌ها مانند خودرو و لوازم خانگي مديريت شده است و بايد هواي هر دو طرف توليدکننده و مصرف‌کننده را داشته باشيم. او با اشاره به اينکه در ۱۱ ماه امسال ۴۰ ميليارد دلار صادرات و ۸۰ ميليارد دلار حجم تجارت ما بود، گفت: ۱۳۰ ميليون تن رکورد وزني در صادرات زديم و به لحاظ حمايت از توليدکنندگان داخلي از ورود ۲ نوع کالا که توان توليد داخل وجود دارد و کالا‌هاي غيرضروري است، خودداري کرديم.

حمايت از صنعت خودرو

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني گفت: امروز بايد از صنعت خودرو حمايت کنيم و پاي اين صنعت بايستيم.

مدرس خياباني افزود: مردم ديدند که کره‌اي‌ها و فرانسوي‌ها چه رفتاري در صنعت خودرو با مردم ما کردند. کره‌اي‌ها هر دفعه که تحريم‌ها برداشته شد، بازار را در اختيارشان قرار داديم، اما به محض اينکه آمريکا چراغ سبز را به قرمز تبديل کرد، ساکشان را جمع کردند و رفتند. قائم‌مقام وزير صمت در امور بازرگاني افزود: امروز با وجود اينکه آنها از خودروسازي ما رفته‌اند توليد خودروي ما از روزانه ۲ هزار به ۴ هزار دستگاه افزايش يافته است و بخش عمده‌اي از قطعاتي را که پيش‌تر از خارج وارد مي‌کرديم، هم اکنون در داخل کشور توليد مي‌کنيم. وي با اشاره به ايجاد نهضت ساخت داخل در کشور با هدف جلوگيري از واردات کالا‌هايي که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد، افزود: ميز‌هاي ساخت داخل ما امروز بيش از يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار کالايي را که پيش‌تر از خارج وارد مي‌کرديم در داخل توليد مي‌کنند و بخش مهمي از اين توليدات در صنعت خودرو است و بخش‌هاي ديگري هم در ساير صنايع و از جمله پتروشيمي و فولاد است.

کاهش فروش صنوف

در حالي براي کسب وکارهاي خرد بسته تشويقي در نظر گرفته شده است که رئيس اتاق اصناف تهران با بيان اينکه در روزهاي اخير روند کاهشي فروش در تمام بخش‌هاي اصناف به خصوص مواد غذايي مشهود بوده است، گفت: پيش‌بيني مي‌کنيم اين روند در روزهاي پيش رو نيز ادامه داشته باشد. قاسم نوده فراهاني در گفت‌وگو با «ايرنا»، درباره نحوه توزيع اقلام توسط واحدهاي صنفي گفت: براي ايام پاياني سال فروش فوق‌العاده در واحدهاي صنفي، ميادين ميوه تره بار و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي برقرار است. وي تصريح کرد: مقرر شده روساي اتحاديه‌ها بخشي از سود خود را به مردم تخفيف دهند که البته ميزان تخفيف باتوجه به نوع کالا متفاوت است.

رئيس اتاق اصناف تهران در پاسخ به اين سوال که با توجه به شيوع ويروس کرونا و احتمال کاهش حضور فيزيکي مردم براي تهيه مايحتاج، آيا تدبيري براي ارسال کالاها انديشيده نشده، افزود: مردم مي‌توانند خريد خود را با پيک دريافت کنند که در آن صورت هزينه تمام شده کالا افزايش مي‌يابد؛ گويي تخفيفي که روي اجناس لحاظ مي‌شود را بايد پول پيک دهند. اما از اين نظر که اصناف قراردادي با پيک منعقد کرده و کالا را براي مشتري ارسال کنند، برنامه‌اي نداريم. وي عنوان کرد: قطعا اين اتفاق باعث خسارت به اصناف مي‌شود؛ اما ويروس کرونا تحت کنترل هيچ کسي نيست و همه بايد دست به دست هم دهند تا اين مشکل برطرف شود. به گفته رئيس اتاق اصناف تهران، به تمام بخش‌هاي اصناف بخشنامه براي رعايت صد درصدي بهداشت ابلاغ شده تا مردم در صورت مراجعه به اين واحدها در معرض آسيب نباشند/. دنياي اقتصاد

  • منبع خبر : دنياي اقتصاد