در ۹ ماه امسال، ۳۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است.سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از کل تجارت انجام شده در ۹ ماه امسال، ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن […]

در ۹ ماه امسال، ۳۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است.
سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از کل تجارت انجام شده در ۹ ماه امسال، ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به ارزش ۳۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است.
«علیرضا مقدسی» در این باره اظهار داشت: این رقم از کل صادرات یک ساله سال ۹۹ بیشتر شده است که انتظار می‌رود با حفظ روند صادرات، این میزان تا پایان سال به ۴۷میلیارد دلار برسد.
وی ادامه‌داد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر ماه ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد. پیش‌بنی می‌شود در صورت ادامه روند تجارت کنونی تجارت خارجی کشورمان تا پایان سال به ۹۸میلیارد دلار برسد.
وی افزود: از کل تجارت انجام شده در مدت مذکور، ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به ارزش ۳۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است.
سرپرست گمرک ایران تصریح‌کرد: رشد صادرات غیرنفتی در شرایط تحریمی و وجود محدودیت‌های اقتصادی، حاصل تلاش و همت همه دست‌اندرکاران حوزه تجارت خارجی، به‌ویژه فعالان اقتصادی است و انتظار می‌رود با رفع مشکلات و تنگناهای موجود، شاهد بهبود وضعیت تجارت در آینده باشیم.
مقدسی بیان‌داشت: محصولات پتروشیمی با ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، مهمترین کالاهای صادراتی ایران در ۹ ماهه سال‌جاری بوده که ۴۶ درصد از وزن و ۴۲ درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است و رشد ۴۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

چین مقصد نخست کالاهای صادراتی ایران
وی درخصوص عمده مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی خاطرنشان‌کرد: در این مدت چین با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، نخستین شریک تجاری ایران بود و پس از آن عراق با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار، امارات متحده عربی با هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و افغانستان با سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
سرپرست گمرک ایران درخصوص آمار واردات کالا در ۹ ماهه سال‌جاری نیز گفت: در این مدت ۳۰ میلیون و یکصد هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد رشد داشته است.
وی افزود: امارات متحده عربی با هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۵۹۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و سوئیس با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، پنج کشور عمده طرف معامله واردات با ایران بودند.
مقدسی یادآور شد: از مجموع کالای وارداتی به کشور در مدت یادشده، ۲۳ میلیون و یکصد هزار تن آن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد که ۳۲ درصد در وزن و ۶۱ درصد در ارزش رشد داشته است.
سرپرست گمرک ایران همچنین با اشاره به رشد ۷۶ درصدی ترانزیت کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، گفت: در ۹ ماهه امسال ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا از خاک کشورمان ترانزیت شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.