مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شیوع بیماری کووید ۱۹ موجب وارد آمدن خسارت ۲۴ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریالی به حوزه گردشگری این استان شده است. به گزارش اقتصاد آسیا، ابوالفضل مکرمی‌فر در نشستی خبری به مناسبت هفته گردشگری گفت: حدود هفت ماه است که صنعت گردشگری هم همانند سایر […]

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شیوع بیماری کووید ۱۹ موجب وارد آمدن خسارت ۲۴ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریالی به حوزه گردشگری این استان شده است.

به گزارش اقتصاد آسیا، ابوالفضل مکرمی‌فر در نشستی خبری به مناسبت هفته گردشگری گفت: حدود هفت ماه است که صنعت گردشگری هم همانند سایر مشاغل و حرفه‌ها در ایران و جهان دچار رکود و خسارت شده است که البته آسیب و خسارت صنعت گردشگری در این میان بیشتر بوده است.
وی ادامه داد: بیشترین میزان خسارت وارده به صنعت گردشگری به بخش واحدهای اقامتی وارد شده است.

بیکاری ۱۷ هزار نفر در تاسیسات گردشگری استان

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت:در مجموع ۱۷ هزار و ۹۶۶ نفر در حوزه تاسیسات گردشگری استان از محل شیوع بیماری کووید۱۹ بیکار شده‌اند.

مکرمی فر با اشاره به بخشنامه اداره کل دادگستری خراسان رضوی مبنی بر برخورد با تورهای غیرمجاز طبیعت‌گردی در استان افزود: تمامی افرادی که اقدام به برگزاری تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی می‌کنند باید با از این اداره کل مجوز داشته باشند.

مکرمی‌فر گفت: طی بررسی حدود سه هفته در استان مشخص شد که حدود ۸۰ درصد تورهای برگزار شده در حوزه طبیعتگردی به صورت غیرمجاز برگزار شده است که بعضا رعایت اصول اخلافقی نیز در آنها انجام نمی‌شده است.

وی با اشاره به این که شمار گردشگران سلامت نیز در استان و ارائه خدمات به آنان به صفر رسیده است ادامه داد: سال گذشته وضعیت گردشگری سلامت استان بسیار عالی بود و انجام ۲۰ هزار عمل جراحی به صورت بستری و تعداد ۱۰۰ هزار عمل درمانی و جراحی سرپایی برای گردشگران خارجی ورودی در مشهد ثبت و انجام شد.

اقامت و پرواز خارجی به مشهد اسفند پارسال صفر شد

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در اسفند پارسال میزان اقامت در استان به صفر رسید و تمامی پروازهای خارجی هم به همین میزان صفر شد و هم اکنون تنها ۱۹ پرواز خارجی و ۴۳ پرواز داخلی ورودی داشته ایم که این میزان ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد.

مکرمی‌فر در خصوص حفظ اشتغال در این حوزه نیز افزود: در مجموع دو هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای به این استان اختصاص یافته است که تا کنون برای ۹۸۰ میلیارد ریال آن در بانکهای عامل تشکیل پرونده شده و ۵۱۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: این میزان پرداخت تسهیلات منجر به حفظ سه هزار شغل شده است.

خدمات گردشگری سلامت کمتر از ۱۰ درصد گذشته

او اضافه کرد: هم اکنون نیز اگرچه تعدادی پرواز خارجی به مقصد مشهد انجام می‌شود اما هنوز آمار ارائه خدمات به کمتر از ۱۰ درصد هم در این بخش نرسیده است.

شناسایی ۱۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری در خراسان رضوی

مکرمی‌فر تصریح کرد: در آذر ماه سال گذشته، با حضور ۶ استان‌دار، وزیر و بخش خصوصی همایشی برگزار شد که در این همایش، فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در استان را مورد مطالعه قرار دادیم که این اقدام با ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاران در راستای توزیع سفر در سطح استان صورت گرفته ‌است. تمام جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی که در سطح استان وجود دارد، بخش خصوصی می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند. در حال حاضر ۱۳۰ فرصت با سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر شناسایی شده ‌است.

وی اضافه کرد: این مطالعات انجام‌شده بدون ریسک است؛ به این معنی که سود سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند. از طرفی اهمیت این مطالعات بیشتر به این دلیل است که تمام‌ پروژه‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته، از زیرساخت‌های کاملی اعم از جاده، آب، برق و گاز برخوردار است. سه شهر استان زیرساخت‌های لازم را ندارد و در آن‌ها مبلغی که باید سرمایه‌گذار با کمک دولت پرداخت کند، ۳.۵ میلیارد تومان است و این اقدام باعث توزیع سفر در سطح استان می‌شود.

۱۳ موزه جدید در خراسان رضوی افتتاح خواهد شد

مکرمی‌فر درمورد موزه‌های استان اظهار کرد: ددر حال حاضر ساخت ۱۳ موزه در استان آغاز شده که از این تعداد سه موزه تمام شده و آماده افتتاح است و تنها به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز افتتاح نشده‌ است. سه موزه دیگر نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تمام کارهای آن انجام شده‌ که ان‌شاءالله دهه فجر افتتاح خواهد شد. پنج موزه هم پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی داشته و در صورت تخصیص اعتبار در روز جهانی موزه(۲۸ اردیبهشت‌ماه) به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص صنایع دستی استان تصریح کرد: دو روستا و یک شهر در حوزه صنایع دستی ملی شده‌اند. روستا «بسک» در زمینه ابریشم، شهر «بایک» و شهر «فیروزه» نیز در حوزه صنایع دستی سنگ‌های قیمتی ملی شده‌اند. همچنین ۹۳۵۰ هنرمند از ما پروانه تولید اخذ کردند و در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت دارند.

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای اقامتی استان

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی و رئیس کانون هماهنگی تشکل های حرفه ای گردشگری استان نیز در این نشست گفت: تا کنون رعایت پروتکلهای بهداشتی در واحدهای اقامتی این بخش به صورت کامل انجام شده است.

امیر سزاوار افزود: تا کنون هیچ موردی ازابتلای مسافران به بیماری کووید ۱۹ در زمان اقامت در واحدهای اقامتی در استان گزارش نشده است.

جامعه حرفه ای هتلداران استان جایگزین اتحادیه هتلداران

هم چنین بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این نشست درباره تعیین تکلیف فعالیت اتحادیه هتلداران بعد از تشکیل جامعه حرفه‌ای گردشگری استان اظهار کرد: برابر قانون برنامه ششم توسعه جوامع حرفه ای تاسیسات گردشگری شامل جامعه حرفه ای هتلداران، هتل آپارتمان داران، اقامتگاه های بوم گردی، موسسات آموزشی و گردشگری تشکیل شده است و از نظر این اداره کل و قانون جامعه حرفه ای وجاهت قانونی دارد.

او ادامه داد: هم چنین کانون هماهنگی تشکل های حرفه ای استان تشکیل شده و بار برگزار انتخابات این تشکل نیز شکل گرفته است که می تواند بازویی برای مشارکت و همفکری در توسعه گردشگری استان باشد.