رئیس پارک فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گفت: تا اقتصاد بزرگ نشود، حجم اشتغال افزایش نمی‌یابد و این فقط در بستر پارک‌های علم و فناوری امکان‌پذیر است.به گزارش اقتصادآسیا، محمدجعفر صدیق، مشاور وزیر و رئیس پارک فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، با حضور در نشست خبری راه‌اندازی نخستین شبکه مرکز نوآوری […]

رئیس پارک فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گفت: تا اقتصاد بزرگ نشود، حجم اشتغال افزایش نمی‌یابد و این فقط در بستر پارک‌های علم و فناوری امکان‌پذیر است.
به گزارش اقتصادآسیا، محمدجعفر صدیق، مشاور وزیر و رئیس پارک فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، با حضور در نشست خبری راه‌اندازی نخستین شبکه مرکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال کشور در مشهد که در اداره پست خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی ظرفیت صادرات فناوری اطلاعات به‌ویژه به کشور‌های مجاور مثل افغانستان را دارد. هدف ما استفاده از فضا‌های معطل‌مانده در دولت برای توسعه کسب‌و‌کار‌های آنلاین است تا این فضا‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.
مشاور وزیر ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری ۴پروژه پیشران دارد و وظیفه آن تأمین فناوری برای بخش خصوصی است.
به‌گفته وی راه‌اندازی این دسته فضا‌های کسب‌وکار فایده ندارد، مگر اینکه بازار منطقه را در دست بگیریم. پارک‌ها فقط باید تأمین‌کننده فناوری باشند و این روحیه را در جامعه و بخش خصوصی ایجاد کنند. ما باید در هرچه که جنبه اقتصادی دارد نقش داشته باشیم.
وی ادامه داد: پروژه‌های پیشران پروژه‌هایی است که ظرفیت اقتصادی و اهمیت ملی زیادی دارد. پارک علم و فناوری یک خانواده قوی است و قدرتش به شرکت‌هایش است.
رئیس پارک فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور افزود: اولین مرکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال کشور در مشهد است و در آینده در شهر‌های دیگر هم ایجاد می‌شود.
دکتر صدیق یادآور شد: ما فقط ۱۵درصد صادرات ترافیک داده داریم که در مقابل واردات منابع، آمار کمی است که باید افزایش دهیم. حوزه فرهنگ بهترین فضا برای افزایش صادرات است.
وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری نهاد‌هایی دولتی، اما صدای بخش خصوصی هستند، افزود: ما باید وارد بازار منطقه شویم و افغانستان ظرفیت خوبی برای ایجاد فضای مشابه دارد.

محتوای دیجیتال کم‌ریسک‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری است
حمیدرضا بحرینی، مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال، نیز در این نشست گفت: محتوای دیجیتال به‌نسبت صنایع دیگر جزو زودبازده‌ترین و کم‌ریسک‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری است.
به گفته وی، پیش‌نیاز ورود به این بازار ایجاد یک اکوسیستم در حوزه تولید محتواست که ما این فرایند را در بخش ایجاد مرکز نوآوری در حوزه تولید محتوا، ایجاد بازار ملی محتوای دیجیتال و خدمات تجارت آنلاین برنامه‌ریزی و عملیاتی کردیم.
وی افزود: این مرکز با پیش‌بینی ۲۴۰ میلیارد ریالی در فضایی بیش از ۳۰۰۰ مترمربع و در یکی از طبقات ساختمان مرکزی پست خراسان رضوی درحال آماده‌سازی است که حدود یک‌سوم آن استودیو‌های هشت‌گانه صوتی و تصویری و آزمایشگاه تولید محتواست. در این مرکز ۸ استودیو راه‌اندازی خواهد شد که شامل ۴ استودیوی تصویوی که بزرگ‌ترین آن ۲۰۰ مترمربع است و ۴ استودیوی صوتی که بزرگ‌ترین آن ۵۰ مترمربع خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه این مرکز فضای کار اشتراکی برای استقرار افراد و گروه‌ها و شرکت‌های نوپا ایجاد کرده است، ادامه داد: درحال ساخت‌وساز بیش از ۱۳۰۰ مترمربع آن هستیم که در اسفندماه به‌صورت رسمی بهره‌برداری خواهد شد.

پست توانسته است در روز‌های کرونا خدمات ارزنده‌ای ارائه کند
رئیس اداره پست خراسان رضوی نیز در این نشست که در مرکز نوآوری دیجیتال و در فضای خالی اداره پست خراسان رضوی راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: بعد از حوزه بهداشت و سلامت، پست توانسته است در روز‌های کرونا خدمات ارزنده‌ای ارائه کند. در روز‌های کرونا که بیشتر ادارات با یک‌سوم کارکنان خود فعالیت می‌کردند، پست باتوجه‌به حجم کار، شبانه‌روزی فعال بوده است.
وی ادامه داد: در روز‌های کرونا بسته‌های پستی در ۱۰ماه از ۸۷۰ هزار به یک میلیون و ۷۵۰ هزار رسیده است که نشانگر رشد ۱۰۰ درصدی است. همچنین در مرسوله‌های اینترنتی ۶۰ درصد رشد داشته‌ایم که از ۶۷۰ هزار به یک میلیون و ۱۲۰ هزار رسیده است.

وی تأکید کرد: در روز‌های کرونا که فعالیت کاری ما افزایش چشمگیری داشت، فضای انبار و سکوی بارگیری فقط ۲ تا بود که با شیوع کرونا با سیلی از حجم بار مواجه شدند. این تعداد پاسخگوی نیاز ما نبود و باتوجه‌به افزایش حجم محموله‌های پستی، به فکر افزایش این بستر‌ها در اداره پست افتادیم. رویکرد پست از پاکت نامه به بسته‌های بزرگ رسیده است و در همین ایام کرونا ۱۱۰ نفر از کارکنان ما کرونا گرفتند.
در همین راستا فضای انبار را از ۶۰۰ متر به ۳۰۰۰ متر افزایش دادیم و ۲ سکوی موجود را به ۴ سکوی ثابت و ۱۰ سکوی متغیر ارتقا دادیم.
وی درباره تأخیر بسته‌های پستی ادامه داد: اکنون مشکلی در استان نداریم و تأخیر‌ها به حداقل رسیده و مقرر شده است در ۲۴ ساعت بار ارسال شود. ضمن اینکه تأخیری که در ایام کرونا شاهد بودیم، به‌دلیل تغییر زیرساخت‌ها بوده است.
وی تأکید کرد: امروز فضای مجازی و کسب‌وکار‌های آنلاین، جامعه را در برگرفته‌اند. شرکت پست هم خدمات خود را در این بستر ایجاد کرده است، نمونه آن هم نمایشگاه مجازی کتاب است که در ۱۲روز، یک میلیون و ۲۵۰ هزار جلد کتاب به‌صورت آنلاین خریداری شد و اداره پست آن‌ها را به دست خریداران رساند.
وی افزود: ما در حوزه پست سعی کردیم با به‌روزکردن سیستم‌ها به این سمت حرکت کنیم، به‌طوری‌که امروز بیشتر خرید‌ها از پست به‌صورت آنلاین است و شرکت پست حلقه اتصال این دسته از خرید‌های اینترنتی است.