محمد جواد فولاد گفت: مشهد مقدس نباید دچار آسیب اجتماعی چون تکدی گری داشته باشد؛ در حالی که خیرین بزرگی در سطح استان می توانند با مشارکت آسیب ها را رفع کنند. به گزارش اقتصادآسیا، محمد جواد فولاد امروز سه شنبه در اولین نشست دبیران هماهنگی مشارکت های مردمی شهرستان های خراسان گفت: به برکت […]

محمد جواد فولاد گفت: مشهد مقدس نباید دچار آسیب اجتماعی چون تکدی گری داشته باشد؛ در حالی که خیرین بزرگی در سطح استان می توانند با مشارکت آسیب ها را رفع کنند.

به گزارش اقتصادآسیا، محمد جواد فولاد امروز سه شنبه در اولین نشست دبیران هماهنگی مشارکت های مردمی شهرستان های خراسان گفت: به برکت امام رضا(ع) توانستیم اولین گام را در جهت تاسیس مرکز هماهنگی مشارکتهای مردمی در مشهد برداریم.مدیرعامل بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها با بیان اینکه در راستای پشتیبانی از این دفتر، مدیر عامل موسسات خیریه برای حضور در کمیته ها اعلام هماهنگی کردند؛ افزود: نقش نهادهای مردمی در جهت رسیدن به اهداف حائز اهمیت است و دستگاه های دولتی با همکاری و همدلی مشارکت های مردمی می توانند به اهداف خود نائل شوند.

وی اظهار داشت: قبل از نیز، قرارگاه مساوات در استان خراسان شکل گرفت و موسسات خیریه در کنار این قرارگاه نقش آفرین بودند و به عنوان سرمایه های اجتماعی خوبی محسوب می شوند. همچنین کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی نقش خودشان را ایفا می کنند و نقش مردم برای حضور در این امر بسیار مهم است. نمونه آن را در ۸ سال دفاع مقدس است شاهد بودیم که کمک های مردمی چه اندازه در تامین مایحتاج موثر بود.

فولاد با بیان اینکه در حرکت مسیر مبارزه با کرونا از آغاز اسفند گذشته تاکنون حضور مردم چشمگیر و پررنگ بود و این حرکت بسیاری از مشکلات را کاهش می دهد؛ گفت: اگر حضور مردم نبود در بحث سلامت با مشکلات عمده مواجه بودیم.همچنین سپاه پاسداران و نیروهای مسلح اعم از ارتش و نیروی انتظامی بسیج شدند و بحران عظیم را پشت سر گذاشتیم و وضعیت کشور ما در برابر ویروس کرونا خوب بود.

وی با تاکید براینکه امروز نسبت به بسیاری کشورهای جهان به خوبی موفق عمل کردیم، افزود: برای اینکه نتایج خوب حاصل کنیم امروز نیازمند این هستیم تا روحیه ۶ ماه اول سال که مردم در میدان بودند، مجدد ساماندهی شود که مرکز هماهنگی مشارکت های مردمی در راستای این امر تشکیل شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها به ضرورت هر چه بیشتر همدلی بین مردم اشاره کرد و گفت: این امر موجب می شود تا بتوانیم از سرمایه تمام ظرفیت های مردمی استفاده کنیم و این بسیج عمومی در کنار هم می توانند بحران ها را مدیریت کنند و این ارتباط باعث شکل گیری توزیع عادلانه خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولین نشست دبیران شورای هماهنگی مشارکتهای مردمی استان خراسان برگزار شد و انتظار می رود دبیران محترم همکاری لازم را داشته باشند، تمام نهادهای فعال به عضویت شهرستان دربیایند؛ اظهار داشت: این سامانه زمینه انتقال تجربه و هم افزایی از ظرفیت های را برای رسیدن به اهداف محقق می کند.

فولاد با اشاره به اینکه همدلی، همسویی و هم افزایی موفقیت استان ما را در کشور سربلند خواهد کرد، افزود: مشهد به لحاظ اینکه پایتخت معنوی کشور است، در بسیاری از زمینه ها رتبه اول را داشته است.

وی تصریح کرد: حیف است مشهد مقدس آسیب اجتماعی چون تکدی گری داشته باشد؛ در حالی که خیرین بزرگی در سطح استان می باشند، می توانند با مشارکت آسیب ها را رفع کنند.

خیریه‌ها به نیازمندیهای آموزشی دانش‌آموزان در دوران کرونا توجه کنند

زهرا عابدینی، معاون اجتماعی وزیر کشور نیز در این نشست، افزود: بر پایه آمارهای ارائه شده بیش از سه میلیون دانش‌آموز کشور از دریافت خدمات آموزشی در فضای مجازی به دلیل عدم برخورداری از موبایل و تبلت محروم هستند و شهر مشهد نیز با بیش از یک میلیون نفر حاشیه نشین سهم به سزایی از این دانش آموزان محروم دارد.

وی ادامه داد: وزارت کشور از همان ابتدای شیوع کرونا تلاش کرد تا تدابیری اتخاذ شود که حتی‌الامکان بتواند پیامدهای منفی این بیماری را در شئونات مختلف جامعه کاهش دهد و بهترین گزینه را در این دید که در این راستا از ظرفیتهای مردمی و تشکلهای مردم نهاد کمک بگیرید و این بحران را در حد توان از این طریق مدیریت کند.

معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: در ابتدای شیوع کرونا دیدیم که تشکلهای مردمی بر اساس وظایف دینی و انسانی خود با خیزشی خودجوش، فوق‌العاده زیبا، تاثیرگذار و با حس نوع دوستی و انجام تکالیف دینی پای کار آمدند که بعد از دفاع مقدس تاکنون در کشور سابقه نداشته است.

عابدینی افزود: در راستای وظیفه ذاتی و حس مسوولیت بر آن شدیم نسبت به تامین حداکثری سلامت جامعه بستری را فراهم کنیم تا همه مشارکت‌های مردمی مبارزه با بیماری کرونا در مسیری هدفمند قرار گیرد و از موازی کاری و هدر رفت منابع پیشگیری شود از این رو راه اندازی تشکلهای مشارکتهای مردمی در هر استان مد نظر قرار گرفت به نوعی که اختیارات آزادانه به تشکلهای مردمی واگذار شود و فقط سیستم برای ساماندهی و مدیریت طراحی شده باشد تا با تقسیم کار، کمکها متناسب با نیازهای واقعی افراد و اقشار آسیب دیده از کرونا توزیع شود.

وی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که این کمکها در وهله اول به کسانی تعلق بگیرد که یا عزیزی یا نان آور خانواده خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، بیکار شده اند یا جزء زنان سرپرست خانوار هستند تا بتوانیم در این امر خیر بخشی از آلام روحی روانی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی آنها را حل کنیم.

معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: بحث دیگر لزوم تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی است که باید بخشی از هزینه‌ها به سمت تامین تجهیزات سرمایه‌ای این مراکز هدایت شود.

عابدینی افزود: مساله دیگر این است که تشکلهای مردم نهاد می‌توانند به خوبی و درستی در راستای سلامت جامعه ایفای نقش کنند و بحث نظارت بر پروتکلهای بهداشتی را در اماکن مختلف پیگیری نمایند یعنی این تشکلها می توانند کمک کار ستاد ملی مبارزه با کرونا باشند و وضعیت جامعه را گزارش کنند.

او تاکید کرد: باید از نگاه تک بعدی به مساله مبارزه با بیماری کووید ۱۹ پرهیز شود چون مبارزه با کرونا فقط تامین و استفاده از دارو و ماسک نیست بلکه کرونا یک جنگ تمام عیار اجتماعی است و معلوم نیست چه موقع از کشور خارج می‌شود و ما باید برای مقابله با پیامدهای منفی آن برنامه ریزی دراز مدت کنیم و اگر بسیج ظرفیتهای مردمی را در اختیار نداشته باشیم در آینده آسیب پذیر می‌شویم .

در این نشست حبیب الله آسوده مدیر کل کمیته امداد امام (ره) استان خراسان رضوی نیز گفت : حضور مردم برای ریشه کنی فقر و محرومیت تاثیر گذارتر از رویکرد دولت است و دولت اگر می‌خواهد به آسیب دیدگان واقعی ناشی از بروز بیماری کرونا کمک کند لااقل زمینه توزیع عادلانه اقلام تنظیم بازار به نرخهای مصوب را فراهم کند.

حبیب الله آسوده افزود: حل مساله تامین تبلت و گوشی مورد نیاز دانش آموزان محروم به قیمت مناسب نیز در دست دولت است و وزارت صنعت می‌تواند با صدور مجوزهای لازم شرایط وارادات این اقلام به قیمت مناسب را فراهم آورد یا لااقل اجازه دهد خیرین نسبت به واردات این اقلام اقدام کنند، زیرا تامین آن از بازار داخلی بسیار هزینه بر است.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تشکلهای خیریه مردم نهاد یک ظرفیت اجتماعی کلان هستند ولی باید توجه کنیم که چه مقدار و برای چه کاری از این طرفیت برداشت می‌کنیم و باید به جا و به گاه هزینه کنیم.

مسعود فیروزی افزود: لازم است ساماندهی و جهت دهی این تشکلهای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، باید نگاه معطوف به آسیب دیده‌های اجتماعی همه جانبه باشد زیرا آنها در حقیقت تاوان یک سری نابسامانیهای اجتماعی را پس می دهند و ما با دید مسوولیت بایستی به آنها نگاه کنیم چرا که ما در یک اکوسیستم اجتماعی در کنار هم زندگی می‌کنیم و باید کمک کار هم باشیم و حق حذف کردن سایر اقشار و گروههای آسیب دیده را نداریم.

در این نشست از سایت ساماندهی تشکلهای مردم نهاد نیکوکار استان خراسان رضوی به نشانی mynikookar.ir پرده برداری شد.