نوساناتی که تاکنون در بازار کریپتوکارنسی مشاهده شده، توسط هیچ‌کسی قابل پیش‌بینی نبوده و از این به بعد هم هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که برای رمزارزها چه اتفاقی خواهد افتاد. هیچ نهاد یا دولتی این بازار را تضمین نکرده و عواملی مانند عرضه و تقاضا، اخبار مثبت و منفی، سختی استخراج، مسائل قانونی، حجم […]

نوساناتی که تاکنون در بازار کریپتوکارنسی مشاهده شده، توسط هیچ‌کسی قابل پیش‌بینی نبوده و از این به بعد هم هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که برای رمزارزها چه اتفاقی خواهد افتاد. هیچ نهاد یا دولتی این بازار را تضمین نکرده و عواملی مانند عرضه و تقاضا، اخبار مثبت و منفی، سختی استخراج، مسائل قانونی، حجم معاملات و… روی این بازار تاثیرگذار هستند. موسسات مالی که عده زیادی از مردم سرمایه‌های خود را از دست دادند و در نهایت دولت این ضرر و زیان را پرداخت کرد اما در بازار کریپتوکارنسی اگر معامله‌گران با شکست مواجه شوند دیگر دولتی در ایران وجود ندارد که خسارت‌های واردشده به معامله‌گران را پرداخت کند. همچنین صرافی‌هایی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند هیچ نام و نشانی ندارند و صرافی‌های معتبری که در بازار کریپتوکارنسی فعال هستند، تحریم هستند و کاربران ایرانی نمی‌توانند با صرافی‌های معتبر این بازار معامله کنند.
از طرفی بانک مرکزی این‌گونه فعالیت‌ها را مجاز نمی‌داند و به معامله‌گران رمزارزها هشدار داده است و از سوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفته: «حتی اگر شب‌ها ناچار شویم که شمع روشن کنیم و زیر نور شمع بنشینیم، باید با برق موجود کشور رمزارز تولید کنیم تا درآمد خوبی نصیب کشور شود.» با این دوگانگی و تناقض‌هایی که در کشور وجود دارد معامله‌گران باید مراقب سرمایه‌های خود در این بازار پرریسک باشند.

هشدار بانک مرکزی به معامله‌گران رمزارزها
از طرفی بانک مرکزی با هشدار مجدد به معامله‌گران رمزارزها اعلام کرد تنها رمزارز استخراجی داخل کشور، طبق ضوابط می‌تواند در پرداخت‌های ارزی استفاده شود. طبق مصوبه هیات دولت تنها رمزارزهای استخراجی در داخل کشور طبق ضوابط می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از این رو معامله دیگر رمزارزها مجاز نیست. براین اساس صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یادشده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج‌شده در داخل کشور اقدام کنند اما معامله و خرید فروش رمزارزهای دیگر مجاز نیست. بر اساس مصوبه دولت، تمام مخاطرات و ریسک‌های انجام تبادل هر نوع رمزارز صرفا برعهده متعاملین است.

فقدان قوانین و مقررات مشخص
پول مجازی برعکس پول‌های سنتی از قوانین و مقررات شفاف برخوردار نبوده و این می‌تواند تبدیل به یک چالش جدی برای هر دولتی شود، چرا که راه را برای انجام کارهای مجرمانه، پولشویی و… باز می‌کند و این مشکل به خاطر ماهیت رمزگذاری شده این پول است که در آن هویت واقعی فرستنده و گیرنده ناشناخته می‌ماند. جایی که پول حقیقی و مجازی ارتباط پیدا می‌کنند، پول مجازی می‌تواند مقدار تقاضا را در دنیای حقیقی تحریک کند. همچنین دیگر عوامل اثرگذار بر سیاست پولی از این طریق می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

مشخص نبودن هویت فرستنده و گیرنده
همان‌گونه که بیان شده این پول از سازوکار رمزنگاری شده برای ایجاد امنیت در شبکه استفاده می‌کند، بنابراین هیچ فرستنده و گیرنده‌ای قابل شناسایی نیست و این منجر به اقدامات مجرمانه خواهد شد. به طور نمونه، باج‌افزارها وجود دارند بدین صورت که سیستم یک مقام ارشد را هک و اطلاعاتش را قفل می‌کنند، مشروط به واریز مقدار معینی بیت‌کوین. در اینجا فرد مجرم پول را دریافت می‌کند، بدون آنکه قابلیت پیگیری وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است که این مورد می‌تواند برای ایران در دوران تحریم مزیت و فرصت محسوب شود و تبادلات مالی خود را از این طریق بدون آنکه شناسایی شود، صورت دهد.

بروز مشکلات امنیتی
الکترونیکی بودن پول مجازی چالش‌های امنیتی مانند گم شدن، هک شدن حساب کاربر و سرقت را به همراه دارد. به علاوه اگر کاربر اطلاعات حساب و رمز عبور خود را فراموش کند، پول‌های او برای همیشه از بین می‌رود. در سیستم بانکداری متداول کنونی اگر چنانچه فردی کارت عابر بانک خود را گم کند و یا رمز آن را فراموش کند، می‌تواند به راحتی با مدارک شناسایی خود به بانک مراجعه کرده و کارت و رمز خود را بازیابی کند، اما در ارز مجازی اگر فردی کلید خصوصی یا عمومی خود را فراموش کند، به هیچ عنوان قابل بازیابی نیست، چراکه حساب او نزد هیچ نهادی ثبت نیست که بتواند به آن مراجعه کند. بنابراین سرمایه او کاملا از بین می‌رود. به این مساله اصطلاحا «گم‌شدن» می‌گویند.

ابهام در ماهیت ارزهای مجازی
یکی از مهم‌ترین چالش‌های ارز مجازی در سراسر جهان ابهام در ماهیت حقیقی آن است. آیا ارز مجازی می‌تواند نقش پول را مطابق با تعریف آنچه عبارت است از «هر چیزی که مورد قبول عامه مردم جهت پرداخت برای خرید کالا، خدمات و پرداخت بدهی واقع شود» ایفا کند؟ با توجه به تفاوت تفسیر از ماهیت و سازوکار ارز مجازی برخی از کشورها آنها را جزو «کالا» دسته‌بندی کرده‌اند. برخی دیگر جزو «دارایی نامشهود» محسوب کرده‌اند و دسته دیگر از کشورها ارز مجازی را تحت عنوان «پول» پذیرفته‌اند. همان‌گونه که بیان شد، برخی از دولت‌ها ارز مجازی را «پول» محسوب کرده‌اند و به عبارتی اعتقاد دارند که ارز مجازی سه کارکرد اصلی پول که عبارتند از وسیله مبادله، واحد محاسبه و ذخیره ارزش‌دار را ندارد. به گفته برخی از صاحب‌نظران اقتصادی، فقط اشیایی می‌توانند به عنوان پول در نظر گرفته شوند که به طور گسترده در جوامع فراگیر شده و مورد استفاده قرار گیرند. تنها در این صورت است که می‌توانند سه کارکرد اصلی پول را ایفا کنند. در نتیجه ارز مجازی زمانی می‌تواند به عنوان پول مطرح شود که در گستره وسیعی مورد استفاده قرار گیرد و این مساله تا به امروز به دلیل نوسانات شدید قیمت ارزهای مجازی و عدم حمایت دولت‌ها محقق نشده و نتوانسته است اعتماد عامه جامعه را به خود جلب کند.

بانک‌های ایالات متحده به دنبال ارائه معاملات بیت‌کوین هستند
بانک‌های ایالات متحده قصد دارند وارد حوزه معاملات بیت‌کوین (BTC) شوند و به زودی امکان خرید این ارز دیجیتال از طریق حساب‌های بانکی را برای مشتریان خود فراهم خواهند کرد. به نظر می‌رسد دوره‌ای که بانک‌های آمریکایی ارزهای دیجیتال را دشمن و رقیب خود می‌پنداشتند، رو به پایان است. طی این مشارکت، شرکت FIS از طریق برنامه تلفن همراه Digital One خود، یک رابط کاربرپسند را برای خدمات معامله بیت‌کوین ارائه خواهد کرد، در حالی که گروه NYDIG، مسوولیت محافظت از سرویس امانی(custody) و اجرای این سرویس معاملاتی را برعهده خواهد داشت.
به گفته پاتریک سلز، مدیر بخش راهکارهای بانکی NYDIG، در حال حاضر چندین بانک در این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند که بیشتر آنها موسسات مالی کوچک هستند. با این حال، سلز اظهار داشت که این شرکت با بانک‌های آمریکایی بزرگ نیز برای مشارکت در این برنامه مذاکره می‌کند. به گفته مدیر اجرایی گروه NYDIG، ممکن است بانک‌های بزرگی مانند بنک‌آو آمریکا و جی‌پی مورگان پس از کسب سود بانک‌های کوچکتر از پذیرش ارزهای دیجیتال، به این برنامه ملحق شوند. بنک‌آو آمریکا یکی از مخالفان سرسخت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده است که ارزش بیت‌کوین (BTC) و سایر ارزهای دیجیتال را انکار می‌کند. به عنوان بخشی از همکاری میان گروه NYDIG و شرکت FIS، بانک‌های شرکت‌کننده قادر خواهند بود به صورت مستقیم و از طریق حساب‌های موجود، امکان انجام معاملات رمزارزی را برای مشتریان فراهم کنند.
از سوی دیگر، چراغ سبز این بانک‌ها به معاملات رمزارزها می‌تواند رقابت آنها با پلتفرم‌هایی مانند رابین‌هود، کوین‌بیس و اسکوئر را به همراه داشته باشد. بر اساس داده‌های منتشرشده، حدود ۵/۹ میلیون مشتری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی از طریق پلتفرم رابین‌هود اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کرده‌اند.
به گفته یان ژائو مدیر گروه NYDIG در واقع درآمدهای کلان گزارش‌شده توسط پلتفرم‌هایی مانند رابین‌هود و کوین‌بیس، مهم‌ترین عامل برای ترغیب بانک‌های ایالات متحده برای ورود به این حوزه بوده است. از سوی دیگر، بانک‌هایی مانند گلدمن ساکس و مورگان استنلی نیز اخیرا از برنامه‌های خود برای ارائه صندوق بیت‌کوین به مشتریان سازمانی خود خبر داده‌اند./جهان صنعت