مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در یک سال گذشته شرکت‌های تعاونی استان ۱۰۶ میلیون دلار صادرات داشته‌ است. به گزارش اقتصادآسیا، حمیدرضا پناه در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، اظهار کرد: عمده محصولات صادر شده سوخت، زعفران، مصنوعات فلزی، سنگ ساختمانی و… است که مقصد آن نیز […]

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در یک سال گذشته شرکت‌های تعاونی استان ۱۰۶ میلیون دلار صادرات داشته‌ است.

به گزارش اقتصادآسیا، حمیدرضا پناه در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، اظهار کرد: عمده محصولات صادر شده سوخت، زعفران، مصنوعات فلزی، سنگ ساختمانی و… است که مقصد آن نیز کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و اسپانیا است.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال در حال بهره‌برداری به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس با ۸۲۰۶ و ۵۳۰۲ و ۴۳۸۱ تعاونی است. همچنین استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان به ترتیب با ۴۴۸ هزار و ۸۰۰ نفر، ۹۰ هزار و ۷۶۵ نفر و ۷۳ هزار و ۸۶۶ نفر شاغل، دارای بیشترین اشتغال در بخش تعاون هستند. بیشترین تعداد اتحادیه تعاونی نیز به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان رضوی، تهران و مازندران است.

پناه افزود: در حال حاضر در خراسان رضوی ۷۳۲۲ شرکت تعاونی فعال با اشتغال‌زایی برای ۱۲هزار و ۷۲۳ نفر و عضویت ۷۶۱ هزار و ۸۸۱ نفر و همچنین سرمایه ثبتی بالغ بر ۴۵۹ میلیارد تومان در حال فعالیت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به سهم فعالیت تعاونی‌های استان در بخش‌های مختلف عنوان کرد: سهم تعاونی‌های فعال استان در بخش خدمات ۳۴ درصد، در بخش کشاورزی ۲۳ درصد، در بخش صنعت ۱۳ درصد، در بخش مسکن ۶ درصد، در بخش حمل ونقل ۲ درصد و در سایر حوزه‌ها ۲۲ درصد است.

وی گفت: نقشی که تعاون در اقتصاد استان دارد بسیار مهم است به طوریکه ۱۰ درصد فرآورده های دامی،۸ درصد محصولات زراعی و ۵ درصد گوشت و تخم مرغ استان توسط تعاونی ها انجام می شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد:یکی از طرح های که پیگیری می شود بحث توجه به روستاها است که در این خصوص طرح روستا تعاون تا امروز تعداد ۲۷۶ تعاونی با ۲،۱۴۲ نفر عضو و اشتغالزایی ۴،۴۵۲ نفر با سرمایه ثبتی ۳۲ میلیارد ریال در قالب این طرح قرار گرفته اند.م

تشکیل ۲۵۰ تعاونی یک سال گذشته

پناه با اشاره به تعاونی‌های فعال بانوان در سطح استان عنوان کرد: تعداد تعاونی‌های فعال بانوان در استان ۳۸۴ تعاونی است. تعداد اعضای این تعاونی‌ها ۳۴۳۱ نفر است که با سرمایه ۲۵۷ میلیارد ریال و اشتغال ۶۲۹۸ فرصت شغلی راه‌اندازی شده است. تعداد تعاونی‌های فعال دانش‌بنیان نیز در استان ۴ مورد بوده که تعداد اعضای این تعاونی‌ها ۳۷ نفر با سرمایه ۴۲ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۱۱ فرصت شغلی است.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته ۲۵۰ تعاونی و اتحادیه با ۴۸۱۵ عضو و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه و ایجاد ۷۶۹۱ فرصت شغلی تشکیل شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۳ جلسه کمیته اعتباری جهت ۵۳ طرح درخواستی شرکت‌های تعاونی برگزار شه که طی آن ۲۳۶ میلیارد ریال تسهیلات مصوب و ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی‌های استان تخصیص یافته است.

پناه خاطرنشان کرد: ۲۷۶ تعاونی با ۲۱۴۲ عضو و ۴۲۵۴ نفر اشتغال‌زایی به همراه سرمایه ثبتی ۳۲ میلیارد ریال در قالب این طرح قرار گرفت. از محل اعتبارات روستایی نیز به ۵۴ طرح تعاونی، مبلغ ۴۰ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت گردیده که منجر به اشتغال ۵۹۵ نفر شده است.

فعالیت ۲۶ شرکت تعاونی به عنوان معین اقتصادی تعاون در ۵۷ روستای خراسان رضوی

وی با بیان اینکه در بخش تعاون استان با هدف ایجاد اشتغال و توانمندسازی روستائیان ۲۶ شرکت تعاونی به عنوان معین اقتصادی تعاون در ۵۷ روستا مشغول به فعالیت است، گفت: در حال حاضر ۱۷۸ پروژه توسط این تعاونی‌ها در روستاهای هدف به منظور توانمند سازی روستائیان در دست اجراست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت کارآفرینی اظهار کرد: یکی از مسائلی که امروز به آن نگاه ویژه‌ای داریم، کارآفرینی است و تمام تلاشمان را برای رشد و پیشرفت این مقوله در سطح استان خواهیم کرد زیرا حیات جامعه در دنیا به کارآفرینی ارتباط دارد. کارآفرینی راه رقابت در جامعه را افزایش می‌دهد. هم اکنون نیز در حال افزایش دفاتر مشاوره در حوزه کارآفرینی در سطح استان هستیم.

پناه افزود: یکی از رسالت‌های اصلی ما تنظیم روابط کار، یعنی ساماندهی رابطه کارگر و کارفرماست. اعتلای قانون کار و نظارت بر اجرای قانون یکی از وظایفی ‌است که در اداره کار بر عهده ما قرار دارد.

رشد ۸ درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در خراسان رضوی

وی تصریح کرد: ما نگاه ویژه‌ای به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی داریم. در ۵ ماه ابتدایی سال گذشته ۱۳۳۹ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان فعال بود که این آمار در ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۸ درصد رشد داشته و به ۱۴۴۸ مورد رسیده‌ است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به کاهش میزان حوادث کار در سطح استان بیان کرد: هدف از نظارت بر قانون کار این است که بتوانیم حوادث کار را کاهش دهیم. اگر موضوع ایمنی و بهداشت کار در کارگاه‌ها رعایت شود، میزان حوادث رخ داده نیز قطعا کاهش پیدا خواهد کرد. آمار حوادث کار در ۵ ماه ابتدایی امسال نشان‌دهنده کاهش ۱۶ درصدی است.

پناه عنوان کرد: سال گذشته ۵۷ هزار نفر برای اشتغال به حوزه نیروی کار اداره کل کار استان مراجعه و ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۰ هزار نفر در سامانه ثبت و نهایتا ۱۱ هزار و ۹۱۹ نفر پذیرفته شدند. این آمار در ۵ ماه ابتدای سال جاری نیز ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

وی افزود: در تلاش برای افزایش خانه‌های بهداشت کارگری هستیم و می‌خواهیم تمام آزمایش‌های اولیه برای کارگران از این طریق انجام شود تا بیماری‌های ناشی از کار شناسایی شده و برای رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی  در خصوص پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری در استان گفت: در سال ۹۹ میزان تسهیلات تعلق گرفته به مشاغل خانگی ۱۲ میلیارد تومان بود که این ۱۲ میلیارد تومان در اختیار بانک‌ها قرار گرفت. امسال نیز میزان تسهیلات مرتبط با مشاغل خانگی ۸۴ میلیارد تومان است که پیگیر پرونده‌ها و پرداخت این تسهیلات به صاحبان‌ مشاغل خانگی هستیم. سهم هر شهرستان نیز از این سرمایه بر اساس میزان جمعیتی که هر شهرستان دارد، لحاظ شده است.

تجلیل از ۱۹ تعاونی برتردر هفته تعاون

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضو با بیان اینکه شانزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر را هم داریم که با توجه به محدودیت های کرونا ثبت نام تعاونی ها به صورت مجازی انجام شد اظهارکرد: مراسم تجلیل از تعاونی های برتر به صورت محدود با هدف توسعه و ترویج تعاون برگزار می شود و از زحمات ۱۹ تعاونی برتر تجلیل می شود.