افق صادرات هزار و پانصد میلیون دلاری برای استان خراسان رضوی و بازارهایی که یا در حال از دست رفتن هستند و یا آنطور که باید به دست نیامده اند!اگرچه آمار صادرات سه ماهه ابتدایی سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، با رشد همراه است اما باید در نظر داشت که سال […]

فعال اقتصادی

افق صادرات هزار و پانصد میلیون دلاری برای استان خراسان رضوی و بازارهایی که یا در حال از دست رفتن هستند و یا آنطور که باید به دست نیامده اند!
اگرچه آمار صادرات سه ماهه ابتدایی سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، با رشد همراه است اما باید در نظر داشت که سال گذشته عملا سال خفقان، رکود و خاموشی صادرات و تجارت برای کشور و استان بود.
بازار افغانستانی که همچنان علیرغم ظرفیت های صنعتی و انرژی، به صادرات محصولات نهایی خلاصه شده و تلاش چشمگیری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، صنایع کوچک و خطوط تولید صورت نمیگیرد.
بازار بزرگ و بکر پاکستانی که همچنان برای بسیاری از صادرکنندگان استان دست نیافتنی باقی مانده و نتوانسته اند وارد آن شده و از مزایای آن بهره ببرند.
و بازار ترکمنستانی که تجارت با آن با فراز و نشیب های بسیار عجین شده است.
اینچنین بازارهای مقصد صادراتی که سهم استان از صادرات به آن بهیچ وجه آنی که باید باشد نیست.
بدون شک در آستانه استقرار دولت سیزدهم چشم امید فعالان اقتصادی به عملکردی جهادی است و چرخ دنده های زنگ زده اقتصادمان، مانع زدایی دولت سیزدهم را طلب میکند.
اگرچه اقتصاد دستوری نیست اما به دستور دولت و با اصلاح دستورالعمل ها  و بخشنامه ها و همت بخش خصوصی روزهای روشنی در انتظار فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان استان و البته کشور است.
بسیار حائز اهمیت است که بیشترین تعدادشرکت های مدیریت صادرات کشور در استان خراسان به ثبت رسیده و مشغول فعالیت صادراتی هستند که اگر در کنار سهم صادرات استان از کل صادرات کشور قرار گیرد به خوبی حکایت از بستر آماده جهش صادرات استان میکند.
سال گذشته و در فضای کرونازده تجارت بین الملل، رویدادهای تاثیرگذاری از جمله نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری مجازی، نشست های تخصصی آنلاین و وبینارهای تخصصی توسط شرکت های خراسانی برگزار شد که به حق نشان از عزم و اراده بخش خصوصی برای توسعه تجارت خارجی و صادرات داشته و اجازه نداد چراغ توسعه بازارهای خارجی، خاموش شود که این مهم در سایه تعامل سازنده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محقق شد و همین امر گواه تبلور اتفاقات مثبت و سازنده در سایه همراهی دولت و بخش خصوصیست.
و اما امروز و در آستانه روز ملی صنعت و معدن امید آن داریم که دوباره آتش زیر این خاکستر بلند شده و تجارت خارجی استان در پایان دولت سیزدهم  آمارهای خیره کننده ای رقم بزند.

  • نویسنده : سعید دهقانی فعال و مشاور اقتصادی خراسان رضوی