امضاء قرارداد ساخت اولین پکنج کامل کمپرسورهای سانتریفیوژ دور بالا ساخت ایران در واحدهای احیاء مستقیم آهن اسفنجی بین شرکت مهندسی بین‌المللی ایران ( ایریتک) و شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ انجام شد.

به گزارش اقتصاد آسیا؛ سید محمد موسوی، معاونت ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، در مراسم امضاء قرارداد ساخت اولین پکیج کامل کمپرسورهای سانتریفیوژ دور بالا ساخت ایران در واحدهای مستقیم آهن اسفنجی که در سالن همایش های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، گفت: کشور ما برای بومی سازی صنایع معدنی، نفت و گاز و پتروشیمی راه درازی را طی کرده است. جهان از ما انتظار کار ساده عمرانی را نداشت و به سختی ما را در لیست قرار می داد.

وی که بصورت ویدئو کنفرانسی در این مراسم حضور داشت، افزود: در فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی ۱۰۰ شرکت دانش بنیان اکثر تجهیزات ثابت را ساخت داخل کرده اند. این بلوغ فناوری در کارهای بزرگ و بالاتر را به شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

موسوی تاکید کرد: کار بزرگ‌تر را شرکت های کارفرمایی انجام می دهند. این اعتماد که به شرکت‌های دانش‌بنیان برای بلوغ فناوری کرده‌اند کار ارزشمندی است. این جلسه تبلور نامگذاری و شعار سال است که مسلما لبخند را بر لبان رهبر انقلاب جاری می‌سازد.

بابک اشجع، مدیر عامل شرکت مهندسی بین المللی ایران ( ایرتیک) که به عنوان کارفرما طرح می باشد، نیز در این مراسم بیان کرد: این شروع کار بزرگی است که باید انجام بگیرد. برای شروع چنین کارهایی در کشور خیلی سنگ‌اندازی وجود دارد. برای انعقاد این قرارداد ما آبرو گذاشته ایم. همه کمپرسورهای صنعت فولاد که در حال حاضر داریم، همه خارجی هستند و اکنون داخلی سازی کرده‌ایم.ایشان ادامه داد: اگر در این بومی سازی کمپرسورها، اگر گوشه‌ای مشکل ساز شود تمام پلن را از دست داده‌ایم و فرصت نیز از دست رفته است. برای ما امروز مانند روز انتخاب واحد دانشگاه است و همه ما خوشحالیم، اما پاس کردن مهم است که سختی و شب بیداری می‌خواهد.

اشجع با بیان اینکه برای اولین بار است این کار انجام می‌گیرد، اظهار کرد: ۱۴ ماه دیگر رصد می‌شود که آیا این کار انجام شده است؟! الان قرار‌داد منعقد می‌کنیم و ۱۴ ماه دیگر باید محصول با آن کیفیت که سال گذشته از شرکت خارجی خرید کرده‌ایم، تحویل داده شود.

مدیر عامل ایرتیک خطاب به شرکت مجری طرح عنوان کرد: از کمک هر کس که ادعایی دارد، برای این طرح دوری نکنید و کمک بگیرید. ما موفق نمی‌شویم مگر اینکه کار دسته جمعی انجام گیرد و مسائل غیر فنی بر اصل مطلب غالب نشود.

حسین خطیبی، مدیر عامل شرکت پرتو صنعت پاژ که به عنوان مجری این طرح است نیز در مراسم انعقاد قرار داد بیان کرد: این جلسه بار مسئولیت شرکت ما را زیاد کرد. حدود ۱۲ سال است در حوزه کمپرسور فعالیت می کنیم و در صنایع پتروشیمی رزومه داریم. با ساخت این کمپرسورهای دور بالا در کشور، چرخه تولید آهن اسفنجی بومی تکمیل می شود. ما در شرکت تمام تلاش مان را شبانه روزی می کنیم تا حسن اعتماد را جواب دهیم.

خطیبی افزود: ۶ سال است شبانه روزی بر روی ساخت این نوع کمپرسورها متمرکز شده ایم. تیم ما ۱۷ سال سابقه کار دارد. کمک گرفتن از افراد نخبه و متخصص از ۱۰ ماه پیش شروع کردیم و تا پایان کار ادامه خواهیم داد.

رضا شریفی، مدیر عامل شرکت فولاد اقلید پارس، نیز گفت: هر سال، شعار سال به چند بنر و لفظ ختم می شود. اگر تا کنون به شعارها عمل کرده بودیم خیلی پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی کشور بالا بود. ما در شرکت اقلید سعی کردیم از حد شعار خارج و عملیاتی کنیم. چند پروژه امسال داشتیم که نتیجه آن چند ماه دیگر مشخص می شود.ایشان با بیان اینکه، همیشه رشد درد دارد و از پوسته خارج شدن دردآور است، بیان کرد: ما قرار است با این پروژه یک اتفاق چند ده ساله را عوض کنیم. همیشه کمپرسورها از خارج خرید می شد و اکنون باید بومی سازی شود. باید در این پروژه راه را درست بروید تا سرلوحه دیگر پروژه‌ها شود.محمد سپهر، عضو هیات مدیره ایرتیک نیز اظهار کرد: این روز، روز مبارکی است که به باور ما می توانیم می رسیم. کارفرما می تواند راحت دستگاه را از خرج سفارش بدهد، اما اعتماد کرده و به یک شرکت ایرانی سفارش ساخت می دهد. شرکت های ما همیشه می توانند کاری بزرگ انجام دهند. بسیاری از اتفاقات بزرگ جهان به دست ایرانی‌ها اتفاق می افتد. ما باور داریم شرکت پرتو صنعت پاژ می تواند کمپرسورهای با کیفیت تولید نماید.

همچنین حسین خطیب، مدیر عامل شرکت پرتو صنعت پاژ در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: کمپرسورهای دور بالا در انحصار چند شرکت آلمانی و یک شرکت آمریکایی است. با بومی سازی این صنعت، برای هر پلن حداقل ۱۵ میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری می شود. ما سالانه ظرفیت ۱۰ پلن را داریم و با توسعه آن، می توانیم نیاز کشور و منطقه را برطرف نماییم.خطیب افزود: اکنون ظرفیت آهن اسفنجی کشور ۳۳ میلیون تن است که در سال ۱۴۰۴ باید به ۵۰ میلیون تن برسیم. ما برای سال جاری ۳ تا ۴ پلن قرارداد بسته ایم که می توانیم اگر صنعت پتروشیمی نیز نیاز داشت آن را برطرف نماییم.

مدیر عامل پرتو صنعت پاژ در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد: مدت زمان قرار داد ۱۴ ماه است و ساخت این کمپرسورها در داخل کشور ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی خواهد بود.

ایشان تاکید کرد: تکنولوژی کمپرسورهای وارداتی مربوط به ۴۰ سال قبل است. اما ساخت آن توسط شرکت ما، از بروزترین تکنولوژی های روز جهان بهره گرفته شده است و در هر واحد ۲ مگا وات صرفه جویی برق خواهد داشت.

خطیب مبلغ قرارداد منعقده را ۷ میلیون یورو برای هر ست کامل دستگاه کمپرسور احیا ذکر کرد.