گزارش سالانه مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان می‌دهد صنعت تجارت الکترونیک ایران در سال گذشته رشد ۱۴درصدی داشته است. این در حالی است که تجارت الکترونیک در دنیا در سال گذشته میلادی رشد ۲۱درصدی را تجربه کرد. در واقع عدم توسعه کافی زیرساخت‌ها که درصدی از آن اینترنت باکیفیت است، روند رشد تجارت الکترونیک کشور را کند کرده است.

نبض کند تجارت الکترونیکی

معاملات تجارت الکترونیک ایران در یک سال گذشته رشد نه چندان چشمگیری داشته است. به گواه گزارش سالانه‌ای که مرکز توسعه تجارت الکترونیک از تغییرات این صنعت در یک سال گذشته منتشر کرده است، نرخ رشد تراکنش‌های تجارت الکترونیک کشور در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۴ درصدی داشته. در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی این گزارش، ضریب نفوذ تلفن همراه برای سال ۱۴۰۰، معادل ۱۶۷ درصد اعلام شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۶ درصدی داشته است.

بر این اساس تعداد کاربران موبایل‌های هوشمند در سال گذشته به ۱۹/ ۵۷ میلیون نفر رسیده است و همچنین به‌طور متوسط، در این سال دو میلیون و ۶۸۱ هزار و ۹۳۶ گواهی امضای الکترونیکی در کشور صادر شده است. میزان رشد تعداد گواهی‌های امضای الکترونیکی نسبت به سال ۱۳۹۸، رشدی ۱۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد کاربران اینترنت هم از ۰۹/ ۷۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ به ۹۲/ ۱۰۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده که این روند نشان از رشد ۸۰/ ۱۲ درصدی دارد. البته افزایش تعداد کاربران اینترنت، بیش از هر چیز به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹، دورکاری‌ها و مجازی شدن کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ایران ۵۶ درصد و تعداد کاربران آن ۴۸ میلیون نفر است. بر این اساس، ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۲/ ۱۲۷ درصد اعلام شده است، در حالی که طبق آمارهای منتشر شده در وب‌سایت معتبر InternetWorldStats، ضریب نفوذ اینترنت در ایران برابر ۹۱ درصد است.

در بخش مربوط به عملکرد تجارت الکترونیکی این گزارش آمده است که ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سال گذشته برابر ۱۲۹۷ میلیارد تومان بوده است که ۸۶۶ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مجموع مبالغ تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی، ۳۷۱ هزار میلیارد تومان هم به مجموع مبالغ پرداخت در محل و سایر روش‌های پرداخت مرتبط هستند. متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی برابر ۳۴۳ هزار تومان بوده و تعداد کل تراکنش‌های آن ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون است که نسبت به سال ۹۹ رشد ۱۴ درصدی داشته است. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۷، برابر ۲۰۸ هزار میلیارد تومان بود؛ این عدد با رشد ۱۰۳ درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۴۲۳ هزار میلیارد رسید و پس از آن رشد ۱۵۹ درصدی را تجربه کرد و در سال ۱۳۹۹ به ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان رسید. در نهایت ارزش اسمی این معاملات در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۳ درصدی، به ۱۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده