جهانی شدن و تغییرات سریع در حوزه تکنولوژی از خصوصیات دنیای امروز بوده و باعث چالش در سازمان‌ها و کشورها شده است. بنابراین نمی‌توان به راحتی از کنار چنین تحول و امر مهمی گذشت. تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نیز سهم بسیار زیادی در توسعه یا عقب افتادگی کشورها و سازمان‌ها دارند و در کنار آن […]

جهانی شدن و تغییرات سریع در حوزه تکنولوژی از خصوصیات دنیای امروز بوده و باعث چالش در سازمان‌ها و کشورها شده است. بنابراین نمی‌توان به راحتی از کنار چنین تحول و امر مهمی گذشت. تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نیز سهم بسیار زیادی در توسعه یا عقب افتادگی کشورها و سازمان‌ها دارند و در کنار آن همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. تجارت الکترونیک یکی از همان جنبه‌های متاثر از تکنولوژی در حوزه اقتصاد و بازرگانی است.
تجارت الکترونیک یکی از امور ضروری قرن بیست و یک می‌باشد و انجام امور تجاری به صورت آنلاین و با استفاده از شبکه جهانی اینترنت نقش مهمی در تسهیل مبادلات داخلی و بین‌المللی کشورها ایفا می‌نماید. تجارت الکترونیکی به بنگاه‌های تجاری محلی این اجازه را می‌دهد که به بازارهای جهانی مرتبط شوند، و در نتیجه تولید ناخالص داخلی و صادرات خود را افزایش دهند و به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد در هر زمان و هر مکانی با اتصال به اینترنت معاملات خود را به انجام رسانند.
بهره از شیوه‌های نوین تجارت الکترونیک می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کارآیی بیشتر عملیات تجاری بنگاه‌های تولیدی را فراهم آورده و در نهایت موجبات افزایش توان رقابتی و رشد اقتصادی به وجود آورد.
امروزه تجارت الکترونیک فرصت‌ها و تهدیدهای رقابتی بسیاری برای سازمان‌ها و کشورهای مختلف به وجود آورده است به طوری که، کمتر شرکت یا سازمان تجاری پیدا می‌شود که با این نام آشنا نباشد یا از آن استفاده نکند. لذا وجود این مزیت رقابتی باعث گردیده تا بسیاری از این شرکت‌ها و سازمان‌ها تجارت الکترونیک را به خدمت گرفته و برای رشد و توسعه اقتصادی از آن بهرمند شوند.
اما دلایل مختلفی وجود دارد که روند استفاده از ابزار مهم تجارت الکترونیک را در سازمان‌ها کند می‌کنند و مانع از توسعه اقتصادی سازمان می‌شود. یکی از دلایل مهم آشنا نبودن مدیران شرکت‌های تجاری یا صادراتی با فناوری‌ها و منافع حاصل تجارت الکترونیک است. شرکت‌های تجاری و صادراتی باید در راستای شناسایی توان بالقوه اینترنت گام برداشته و برای تقویت فعالیت‌های صادراتی، مشتریان صادراتی جدید خود را از طریق اینترنت پیدا کنند. مدیران این شرکت‌ها می‌توانند از اشخاصی که با اینترنت آشنا بوده، کمک گرفته و فعالیت‌های صادراتی و بازاریابی خود را از طریق اینترنت انجام دهند.
ملاحظات هزینه و امنیت یکی دیگر از موانعی است که مدیران برای خود می‌سازند تا کمتر از تجارت الکترونیک در جهت توسعه اقتصادی استفاده کنند. زمانی که مدیران آشنایی کافی با تجارت الکترونیکی و اینترنت نداشته باشند بی‌شک در محاسبات خود دچار اشتباه می‌شوند. تصور اشتباه آنها از تجارت الکترونیک آنها را به این نتیجه می‌رساند که استفاده از اینترنت هزینه‌های زیاد به همراه داشته آینده و امنیت شرکت را از بین خواهد برد.
مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری باید با نحوه کار شرکت‌های بزرگ هم حوزه فعالیت خود آشنا شوند تا متوجه نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی گردند و یا به روش دیگری در حوزه‌ای محدودتر نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی را ارزیابی نمایند.
تجارت الکترونیک با افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش فشار بر قیمت‌ها و حفظ تورم در سطح پایین می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کند. همچنین ورود شرکت‌های تازه وارد برای تأمین تقاضای فعلی، ایجاد محیطی پویا و خلاق در راستای تأسیس و تشکیل شرکت‌های جدید و افزایش کسب و کارهای کاملاً جدید از دیگر عوامل توسعه اقتصادی است.