هوش مصنوعی و اقتصاد
باتوجه به نوظهور بودن این حوزه و پیش بینی تاثیر شگرف آن بر GDP کشور عدم توجه نهادهای حاکمیتی و تاثیرگذار کشورمان به این حوزه باعث ازدست دادن فرصت طلایی امروز شده و چالش های اساسی برای صنایع و کسب وکارهای کشور ایجاد می کند که در آینده غیرقابل جبران است.

عصر انقلاب فناوری هوش مصنوعی چند سال است که آغاز شده و امروزه بیش از بیش به زندگی ما انسان ها ورود پیدا کرده، در همین مدت چنان ابعاد و کاربردهایش گسترش یافته که نمی توان در مورد عمق نفوذ آن و قابلیت هایش در یک دهه آینده و پس از آن با قاطعیت اظهارنظر کرد. هوش مصنوعی می تواند کیفیت زندگی ما را به شکل شگفت انگیزی بهبود ببخشد و کمک کند تا درک تازه ای از ناشناخته های عالم هستی به دست بیاوریم. هوش مصنوعی تنها در تکنولوژی خلاصه نمی‌شود و در رشد اقتصادی- سیاسی- اجتماعی، تاثیر به سزایی خواهد داشت. هوش مصنوعی ظرفیت آن را دارد که بزرگ ترین پیشرفت های ممکن را برای ما رقم بزند
هوش مصنوعی (AI) می تواند بهره وری و پتانسیل تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهانی را تغییر دهد. سرمایه گذاری استراتژیک در انواع مختلف فناوری هوش مصنوعی لازمه تحقق این مسئله است. بررسی های Pwc نشان می دهد که ۴۵ درصد از کل سود اقتصادی فناوری هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ از بهبود محصول و فرایند تولید محصول حاصل می شود و تقاضای مصرف کننده را تحریک می کند.
پیش‌بینی‌های مختلفی از رشد اقتصادی دنیا با حضور فناوری هوش مصنوعی شده است به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد دنیا با کمک و استفاده از هوش مصنوعی به رشد ۲۰ تریلیون دلاری برسد.
به طور دقیق‌تر می‌توان گفت هوش مصنوعی تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد، رشد تولید ناخالص ملی، رشد بهره‌وری نیروی کار و موارد دیگر داشته است. شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی نیز روزبه‌روز درحال افزایش و گسترش هستند. کشور ما نیز در این حوزه سعی در پیشرفت و گسترش دارد.
فناوری هوش مصنوعی پتانسیل دگرگونی بازارهای فعلی را داشته و مدل کسب وکاری خیلی از شرکت های بزرگ را با چالش روبه رو خواهد کرد. باتوجه به نوظهور بودن این حوزه و پیش بینی تاثیر شگرف آن بر GDP کشور عدم توجه نهادهای حاکمیتی و تاثیرگذار کشورمان به این حوزه باعث ازدست دادن فرصت طلایی امروز شده و چالش های اساسی برای صنایع و کسب وکارهای کشور ایجاد می کند که در آینده غیرقابل جبران است. در نهایت با بررسی روندهای شکل گرفته فناوری هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی هیچ راه گریزی از فناوری نیست و اگر به دنبال آن هستیم تا همسو با جهان گام برداریم و همچون سایر انقلاب های صنعتی پیشین از بهره گیری از فناوری های روز دنیا، باز نمانیم باید تمام تلاش خود را به سمت سرمایه گذاری قابل توجه روی این فناوری و آموزش نیروهای متخصص در این حوزه، حفظ نیروهای موجود و رفع موانع معطوف سازیم.

  • نویسنده : حسین کوه زاد