مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: کاهش ۵۴ درصدی میزان بارندگی در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون مشابه ۱۳ سال پیش است.به گزارش اقتصادآسیا، محمد علایی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی آب افزود: میانگین بارندگی در این استان طی سال زراعی جاری ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه […]


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: کاهش ۵۴ درصدی میزان بارندگی در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون مشابه ۱۳ سال پیش است.
به گزارش اقتصادآسیا، محمد علایی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی آب افزود: میانگین بارندگی در این استان طی سال زراعی جاری ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه بلندمدت و ۶۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه وضعیت ذخیره سدهای خراسان رضوی با توجه به بارندگی‌های خوب سالهای گذشته بهتر است ادامه داد: هم‌اکنون ذخیره سدهای این استان ۷۴۵ میلیون متر مکعب است که ۴۸ درصد از حجم سدها را شامل می‌شود و این میزان در سال گذشته ۴۶ درصد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی حجم ذخیره آب سد دوستی به عنوان بزرگترین سد خراسان رضوی را ۵۶۴ میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: اکنون ۵۰ درصد از حجم ذخیره سد دوستی پر آب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد بود.
وی افزود: میزان ورود آب به سدهای خراسان رضوی بویژه سد دوستی در سال گذشته از اوایل بهمن ماه این سال آغاز شد اما طی سال جاری تاکنون هیچ آبی به سد دوستی وارد نشده است و پیش‌بینی ها حاکی از آن است که امسال ورود مناسب آب به سدها نخواهیم داشت مگر اینکه بارندگی‌های رگباری در روزها و ماه‌های پیش رو رخ دهد.
علایی با انتقاد از آغاز نشدن عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از دریای عمان به استانهای شرق کشور ادامه داد: مطالعات این طرح توسط این شرکت انجام شده و هم‌اکنون تمام مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه بزرگ صادر شده و بخش خصوصی مجری آن باید از ماهها پیش آن را اجرایی می‌کرد.
وی گفت: شرکت تابش که مجموعه‌ای از شرکتهای هلدینگ است با وجود مجوزها و تخصیص‌های لازم و تعیین محل تصفیه‌خانه در چابهار، هنوز عملیات اجرایی این پروژه را آغاز نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: طی چند روز اخیر انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی در هیات دولت مطرح شده است که از نظر ما مهم نیست که آب از کدام دریا بیاید بلکه مهم عملیاتی کردن اجرای این طرح است.
وی با اشاره به انسداد هزار و ۵۰۳ چاه غیر مجاز در خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ادامه داد: این اقدام صرفه‌جویی ۴۰ میلیون مترمکعب آب را به دنبال داشته است.
علایی گفت: نباید چاه غیر مجاز جدید بویژه در دشت‌ها حفر شود چرا که چاههای غیر مجاز حفر شده در دشتها دارای عمر بیشتر و برداشت زیاد هستند، اما چاههایی که در ارتفاعات حفر می‌شوند عمر کمتر داشته و تاثیر زیاد روی منابع آب ندارند.

فاضلاب حاشیه شهر مشهد
حسین اسماعیلیان ، مدیر عامل آب و فاضلاب شهرستان مشهد نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب و اجرای ۸۰ درصد از این شبکه در مشهد، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از شبکه حاشیه شهر مشهد به طول ۶۵۰ کیلومتر اجرا شده است و طرح‌های ویژه‌ای نیز در شهرک شهید رجایی و باهنر در دست اجر داریم.
وی در خصوص آخرین وضعیت کشف رود، افزود: علی رغم مشکلاتی که در حوزه تصفیه خانه های فاضلاب وجود دارد، آلودگی ناشی از تصفیه خانه های که به کشف رود می ریزد، بسیار کم است؛ دو عامل مهم در آلودگی این منطقه نخست فاضلاب های صنعتی است که به حاشیه کشف رود ورود پیدا می کند و دیگری فاضلاب های تانکری هستند که در حاشیه کشف رود تخلیه می شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: خوشبختانه فاز اول تصفیه خانه به شهرداری واگذار شد که طبق وعده این سازمان این پروژه در سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید لذا یکی از موضوعات اصلی ورود آلودگی به کشف رود پیشگیری خواهد شد.
وی ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب شهر مشهد را ۲۶۳ هزار متر مکعب در شبانه روز اعلام کرد و گفت: البته به دلیل ارتقا تصفیه خانه پرکند ۲ و خارج شدن آن از مدار، ظرفیت کنونی تصفیه خانه ها ۲۳۰ هزار کیلومتر در شبانه روز است.
اسماعیلیان با بیان اینکه وضعیت فاضلاب‌های موجود مشهد ۲۵۰ هزار متر مکعب است که بیشتر از ظرفیت تصفیه خانه‌هاست، ابراز کرد: احداث ۱۰۰ هزار متر مکعب تصفیه‌خانه در شبانه روز نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است و برای احداث تصفیه خانه‌های مشهد ۶ هزار میلیارد تومان هزینه باید صرف کرد این در حالی است که کل اعتبار فاضلاب شرکت از منابع دولتی در سال ۸ هزار میلیارد تومان است.
وی به استفاده از مشارکت و ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق پساب اشاره و عنوان کرد: قانون وزارت نیرو را مکلف کرده است که از طریق فروش پساب، شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های خود را احداث کنید، مشکلی که در مشهد وجود دارد، این هست که از ۳۹۶ میلیون متر مکعب آبی که در افق ۱۴۲۰ مشهد نیاز دارد؛ ۱۰۰ میلیون متر مکعب از طریق جایگزینی پساب باید تامین شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: در این خصوص جلسات کارشناسی با شرکت آب منطقه خراسان رضوی برگزار شد و به یک مدل پایدار در حوزه منابع آب رسیدیم که چگونه ضمن تکمیل تصفیه خانه ها، نگرانی تامین آب مشهد را نیز نداشته باشیم، به وزارت نیرو ارائه شد که به تصویب نیز رسید.
وی تصریح کرد: فراخوان سرمایه گذار برای تکمیل پروژه تصفیه خانه و تامین آب شروع و سرمایه گذاران مشخص شدند.

تاثیر کرونا بر مصرف آب
علوی ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: پس از شیوع کرونا با افزایش مصرف آب مواجه شدیم که عدد آن در برخی شهرستان ‌ها به حدود ۵۰ درصد رسید و این افزایش مصرف منابع آبی استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
وی اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف آب هرچه همگرایی بیشتر باشد نتیجه مطلوب تر خواهد بود و امید است با تلاش و پشتکار مسئولان و همراهی جامعه دانشگاهی بهتر و بیشتر از آب و منابع آب حفاظت و بهره برداری کنیم.
وی افزود: باید امانتدار این نعمت بزرگ باشیم و در این راستا باید تمام سعی و تلاش خود را به کار ببریم تا با استفاده از تکنولوژی منابع آب، بازچرخانی و بهینه مصرف کردن آن به بهترین نحو این میراث گرانقدر را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه استفاده از سیستم‌ های آبیاری نوین در صورتی که موجب بازگردانی آب به منابع و مخزن ‌ها گردد مطلوب است، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از سیستم ‌های نوین آبیاری به سویی برویم که در عین مصرف بهینه آب بتوانیم به حداکثر عملکرد مطلوب دست پیدا کنیم، زیرا در شهرها هم از آب به نحو مطلوب استفاده نشده و باید بحران کم آبی را جدی بگیریم.
علوی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان از ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک شهری و روستایی این استان را زیر پوشش دارد، این شرکت با ۵۶۹ هزار و ۹۲۸ مشترک روستایی حدود ۱۱ درصد از کل مشترکان آب و فاضلاب روستایی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با ذکر این نکته که در انتهای سال گذشته و پس از شیوع کرونا با افزایش مصرف آب مواجه شدیم که عدد آن در برخی شهرستان ‌ها به حدود ۵۰ درصد رسید و همین امر منابع آبی استان را به شدت تحت تاثیر قرار داد، تاکید کرد: با توجه به تعطیلی مراکز تجاری و مدارس و دانشگاه ‌ها بخش عمده درآمدهای خارج از بخش خانگی و منابع داخلی محقق نشد به طوری که در فررودین ماه امسال با مبلغی حدود ۳۰ میلیارد ریال مدیریت کردیم در صورتی که حداقل اعتبار مورد نیاز ماهیانه ۳۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت حقوق و دستمزد و خرید تجهیزات و مواد مورد نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب ‌و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: در این مدت یکپارچه‌سازی آب‌ و فاضلاب شهری و روستایی ابلاغ شد که پیاده‌ سازی سازمانی آن با چالش ‌های عدیده‌ همراه بود و تا پیش از تابستان در ۷۶ شهر خراسان رضوی این یکپارچه ‌سازی اتفاق افتاد و طی ۱۰۰ روز شرایط آب ‌رسانی ۹۱۳ روستا از ۲۸۰۰ روستای استان که شرایط بحرانی داشتند ارتقا و بهبود پیدا کرد.