رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: چالش هایی در مقابل صنعت وجود دارد که اگر برنامه ریزی نکنیم و دانشگاه و صنعت در کنار هم نباشند در کمتر از ۵ سال آینده با بحران سرمایه انسانی مواجه هستیم و این نگران کننده است.

به گزارش اقتصاد آسیا، دکتر عرفان خسرویان در آیین افتتاح کنسرسیوم مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان که امروز ۳ بهمن ماه با حضور بیش از ۶۲شرکت از پیشرانان صنعت استان، نهادهای دولتی و سیاستگذار برگزارشد تصریح کرد: در روزهایی که تحریم های ظالمانه وجود دارد و صنعتگران که در خط مقدم جبهه تولید قرار دارند با مشقت های گوناگون و هزینه های بالای تولید رو به رو هستند، با این حال صنعتگران ما در حال زحمت هستند و با زحمتشان توطئه دشمن را خنثی می کنند و تلاش می کنند تولید اتفاق بیافتد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه یک رکن مسئله تولید، بحث تامین نیروی انسانی است خاطرنشان کرد: در سند تحول دانشگاه فنی حرفه ای در دولت سیزدهم برنامه ریزی برای این شده که تکنسین ها و مهندسین حرفه ای برای صنایع کشور تامین شود که نیاز به یک برنامه جامع دارد که دانشگاه و صنعت در این موضوع دخیل هستند.

وی افزود: باید امروز که دانشجو وارد دانشگاه می شود بتواند بعد از دو سال و بدون وقفه وارد رسته شغلی مربوطه شود و‌ در واقع باید اطلس مشاغل استان را تدوبن کنیم که با کمک صنایع این نیاز سنجی انجام شود.

خسرویان تاکید کرد: گزارش های مجامع بین المللی نشان می دهد که ایران در زنجیره صنعتی نسبت به ترکیه و عربستان در رده های پایین تر قرار دارد و این نگران کننده است.شهرک های صنعتی نیاز به نیروی مهارتی و حرفه ای دارند اما بسیاری از آن ها برای کسب تجربه به کشورهای پیشرفته مهاجرت می کنند.

این مسئول کشوری تصریح کرد: اگر تمرکز و برنامه ریزی صورت گیرد و دانشگاه و صنعت به کنار هم نیایند ما در کمتر پنج ساله با مشکل تامین نیروی کار ماهر مواجه می شویم.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ابراز کرد: در راستای دغدغه های مطرح شده، کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال آفرینی طراحی شده است تا نیروهایی متخصص در این حوزه پرورش پیدا کنند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: دانشجویان، دانشگاه را خانه خود بدانند. این نشست ها تا ارائه برنامه جامع برای تربیت نیروی کار ادامه پیدا می کند.

وی یادآورشد: بعد از بحران کرونا در دنیا پنج محور پیشران اقتصاد در حوزه صنعت مطرح شده است. طراحی و ساخت تولید پیشرفته و یا صنعت قطعه سازی که نیاز به تکنسین فنی دارد که به جرات می توان‌ گفت این جنس تکنسین ها در دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت می شوند.

خسرویان اضافه کرد: حوزه دوم که در دنیا پیشگام افتصاد است حوزه صنایع حمل و نقل پیشرفته است که ایران به عنوان کمربند سه قاره، باید مسیرهای آبی و زمینی را گسترش دهد. حوزه بعدی فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است که دانشگاه در این حوزه پشیران برنامه های خوبی در پیش دارد.

وی ابراز کرد: صنعت بعدی که پیشران در دنیا است صنعت مهندسی زیستی است که دانشگاه فنی و حرفه ای در این حوزه متاسفانه مغفول بوده است که برنامه ربزی شده در جهت تربیت تکنسین ها در این حوزه ه چه سریعتر گام برداریم. بحث انرژی حوزه دیگر آن است که ارزان بودن انرژی از مزیت های رقابتی ما است.برنامه کنسرسیوم تاد بستری برای پیشبرد ابن فضا است.

لازم به توضیح است دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در راستای راه اندازی کنسرسیوم های مهارت آموزی و اشتغال در سطح کشور و کمیته های تخصصی ۳۰ گانه در سطح استان ها و شهرستان ها، اولین و دومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان در استان‌های کرمان و مرکزی برگزار کرد و سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال، در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی برگزار شد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی امروز میزبان بیش از ۶۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ استان بود که آینده شغلی ۳۲۰۰۰ فارغ‌التحصیل را رقم خواهند زد.