همه گیری کوید ۱۹در جهان مهم ترین رویداد سال ۲۰۲۰ و ۲۱ محسوب می شود که پیامدهای آن در طول این دهه تداوم خواهد یافت . یکی از این پیامدها حرکت به سمت استفاده بیشتر از دنیای دیجیتال و فرصتی است برای پیشرفت به سمت تجارت الکترونیکی .امروزه بسیاری از مردم خرید اینترنتی را بخاطر […]

همه گیری کوید ۱۹در جهان مهم ترین رویداد سال ۲۰۲۰ و ۲۱ محسوب می شود که پیامدهای آن در طول این دهه تداوم خواهد یافت . یکی از این پیامدها حرکت به سمت استفاده بیشتر از دنیای دیجیتال و فرصتی است برای پیشرفت به سمت تجارت الکترونیکی .امروزه بسیاری از مردم خرید اینترنتی را بخاطر مزایای بارز آن ترجیح می دهند. در حال حاضر میلیون ها محصول در سراسر جهان از طریق تجارت الکترونیکی به فروش می رسند که مصرف کنندگان می توانند به راحتی کالای مورد نیاز خود را بدون مراجعه به فروشگاه سفارش دهند . بیشتر مشاغل، آنلاین شده و دارای وب سایت های معتبر و قابل اعتماد هستند و خرید آنلاین به دلیل افزایش دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه محبوب شده است..
به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران سال ۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ارزش معاملات الکترونیکی به حدود ۴ برابر رسیده است، ضریب نفوذ تلفن همراه ۵ درصد، ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند ۲۰ درصد، ضریب نفوذ اینترنت ۹ درصد، تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند (میلیون نفر) ۱۰ درصد، تعداد گواهی صادر شده امضا الکترونیک (هزار عدد) ۱۲۳ درصد، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک (هزار میلیارد تومان)، ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیک (میلیارد تومان) ۲۱۷ درصد، تعداد تراکنش‌های تجارت الکترونیک (میلیارد عدد) ۵۲ درصد، نسبت اسمی تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی ۲۰۵ درصد، تعداد اینماد اعطا شده به واحدهای تجارت الکترونیکی (هزار عدد) ۱۹۶ درصد رشد داشته است. ارزش معاملات الکترونیکی در ۶ ماه نخست این سال نسبت به سال گذشته با رشد ۲۸۴ درصدی به ۶۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که بی تردید تا ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ این رقم از طریق پلاتفرم های مختلف تجارت الکترونیک، رشد چشمگیری خواهد داشت . یک نمونه در حوزه بین المللی ظرفیت این تجارت نوپا را مشخص می کند .
به گزارش وال استریت فروش آمازون در دوران شیوع کرونا فراتر از انتظارات بوده به حدی که ارزش سهام آمازون در پی اعلام درآمد سه ماهه اول این شرکت که بسیار فراتر از انتظارات وال استریت بود، بیش از ۳ درصد افزایش یافت.
به گزارش سایت یورونیوز، گزارش‌های سه ماهه اول حاکی از آن است که فروش سالانه این شرکت با وجود همه گیری کرونا شاهد افزایش ۴۴ درصدی شده و به ۱۰۸.۵ میلیارد دلار رسیده است.
این در حالی است که در دوران شیوع کرونا تعداد کمی از شرکت ها به اندازه آمازون از افزایش خرید آنلاین همه جانبه و میل مردم به خرید اینترنتی بهره مند شده‌اند.
این شرکت انتظار دارد درآمد حاصل از فروش طی سه ماهه دوم به ۱۱۰ تا ۱۱۶ میلیارد دلار برسد که هم فراتر از پیش بینی ۱۰۸.۶ میلیارد دلاری وال استریت است.
این ظرفیت نشان می دهد که در کشور ما به شرط تکمیل زیر ساخت ها می توان از این شرایط استثنایی برای جهش در آین حوزه بهره گرفت و با کاهش هزینه ها و ابتکار و نوآوری بازارهای جدیدی خلق کرد .

  • نویسنده : حمید رضا شوشتریان