مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۰ درصد جمعیت این استان زیرپوشش مستقیم این اداره کل قرار داشته و مستمری دریافت می‌کنند. به گزارش اقتصادآسیا، دكترمسعود فیروزی روز دوشنبه طی نشست خبری در آستانه آغاز هفته بهزیستی و تامین اجتماعی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر معلول و افراد واجد شرایط در این […]

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۰ درصد جمعیت این استان زیرپوشش مستقیم این اداره کل قرار داشته و مستمری دریافت می‌کنند.

به گزارش اقتصادآسیا، دكترمسعود فیروزی روز دوشنبه طی نشست خبری در آستانه آغاز هفته بهزیستی و تامین اجتماعی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر معلول و افراد واجد شرایط در این استان با جمعیت تقریبی ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر زیرپوشش بهزیستی این استان قرار دارند و مستمری دریافت می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن سایر گروههایی که از خدماتی مانند غربالگری شنوایی، بینایی، اوتیسم و دیگر خدمات حمایتی بهره‌ می‌برند نیز تحت حمایت غیرمستقیم بهزیستی قرار دارند.

فيروزي  از افزايش آسيب‌هاي اجتماعي در دوران محدوديت‌هاي كرونايي در يك سال و نيم گذشته خبرداد و با اشاره به معتادان متجاهر جمع‌آوري شده در مشهد گفت: اين افراد قرار نيست تا ابد در اين مراكز نگهداري شوند چون مطابق قانون حداكثر تا يك سال مي‌توانند تحت نظر اين مراكز باشند و بعد از اين مدت، بايد تعيين تكليف شوند.

وي با تأكيد بر اينكه بازتواني و توانمندسازي معتادان متجاهر، يك فرايند پيچيده و مرهون همكاري مشترك اعضاي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان است گفت: هر گونه ورود و خروج معتادان به اين مراكز با مجوز و دستور قضايي صورت مي‌گيرد و تصميم نهايي در اين مورد با دستگاه قضا است.

مدير كل بهزيستي خراسان رضوي همچنین از تأسيس نخستين مركز بازتواني و توانمندسازي بانوان معتاد بهبوديافته در مشهد خبر داد.

وي از افزايش وام اشتغال مددجويان بهزيستي به صد ميليون تومان در سال جاري خبر داد و گفت: مددجويان بخش‌هاي مختلف شامل معلولين، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبوديافته مشمول اين وام هستند كه ارزان‌قيمت است و بازپرداخت آن نيز طولاني مدت مي‌باشد.

فيروزي در زمينه اشتغال معتادان بهبوديافته گفت: ترجيح ما اين است كه وام اشتغال به صورت كارفرمايي به اين افراد داده شود چون اغلب آنها سرمايه‌ي اجتماعي لازم براي تأمين تضامين بانكي و رفع مشكلات اداري را ندارند.

وي همچنين از اختصاص امتيازات ويژه براي كارفرمايان در زمينه‌ي اشتغال مددجويان ياد كرد و گفت: پرداخت حق بيمه كارفرمايي، وام اشتغال صد ميليوني بدون محدوديت براي مددجويان بكارگيري شده، پرداخت جبران كارآيي و حمايت‌هاي قانوني و مالياتي از جمله امتيازات بهزيستي براي كارفرمايان است.

دكتر فيروزي ضمن اشاره به سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: اميدواريم شرايط ازدواج آسان در جامعه با كمك نهادهاي متولي فراهم شود كه اين امر در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، تأثير زيادي دارد و از اين جهت به بهزيستي مرتبط مي‌باشد.

مدير كل بهزيستي خراسان رضوي در بخش ديگري از اين نشست، در پاسخ به خبرنگاري كه در خصوص سقط درماني در مراكز پيشگيري از اختلالات ژنتيك اين نهاد سؤآل كرد گفت: در سال ۹۹ ما بيش از ۳۰۰ مورد ختم بارداري را شاهد بوده‌ايم كه پس از بررسي‌هاي دقيق ژنتيكي و بعد از مشاوره با مراجع قانوني و دريافت مجوز شرعي، انجام شده است.

وي با اشاره به بحث‌هايي كه اخيرا در باره طرح‌هاي غربالگري ژنتيك به منظور پيشگيري از ولادت‌هاي دچار معلوليت مطرح شده گفت: موضوع از جنبه‌ي روش‌هاي غربالگري مورد بررسي قرار گرفته و گويا پيشنهاد دهندگان طرح به دنبال اين بوده‌اند كه تشخيص، خيلي دقيق باشد و سقط درماني با حداقل ممكن شانس سلامت جنين، انجام شود.

وي در عين حال گفت: ما تشخيص نهايي در سقط درماني را به عهده‌ي متخصصين ژنتيك و پزشكي قانوني مي‌گذاريم و در نهايت، متخصصين اين رشته‌ها هستند كه با مجوز شرعي براي اين امر تصميم مي‌گيرند بنا بر اين، ميزان و دقت تشخيص، يك مبناي كاملا علمي و قانوني دارد.

وي از افزايش مستمري‌ها و يارانه‌ي معلولين در سال جاري خبر داد و گفت: به خاطر بالا رفتن هزينه‌هاي عمومي و به هم خوردن وضعيت اقتصادي كه ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان است، مددجويان عزيزمان نتوانستند شيريني اين افزايش ۵۰ درصدي را بچشند.

فيروزي تأكيد كرد: با تمام مشكلات و موانع موجود محدوديت‌هاي كرونايي، واكسيناسيون مراكز اقامتي كل استان را با ۱۴ هزار دوز واكسن به اتمام رسانديم و با كمترين تلفات جاني، از اين بيماري گذر كرديم.