مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به فعالیت کشاورزی، دامداری، شیلات و آبزیان و عمرانی بقاع و موقوفات در سال ۱۳۹۹، گفت: تعداد اشتغال ایجاد شده در حوزه های نیروگاه خورشیدی، کشاورزی (زراعت باغداری دامداری و شیلات و آبزیان) و عمرانی بقاع و موقوفات و احداث استخرها ۳۹۰ هزار نفر روز […]

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به فعالیت کشاورزی، دامداری، شیلات و آبزیان و عمرانی بقاع و موقوفات در سال ۱۳۹۹، گفت: تعداد اشتغال ایجاد شده در حوزه های نیروگاه خورشیدی، کشاورزی (زراعت باغداری دامداری و شیلات و آبزیان) و عمرانی بقاع و موقوفات و احداث استخرها ۳۹۰ هزار نفر روز مستقیم و ۳۸۰ هزار نفرروز غیر مستقیم بوده است.

به گزارش توس اکو، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده امروز ۲۷ اسفندماه، در نشست خبری طرح آرامش بهاری ۱۴۰۰، اظهار کرد: با توجه به بحران کرونا سال سختی را پشت سر گذاشتیم و متأسفانه شیوع این ویروس محرومیت‌هایی به‌ دنبال داشت و فشار زیادی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد شد، اما در این میان یکی از برکاتی که حاصل شد مواسات و همدلی در لبیک به ندای رهبری بود که قوت قلبی برای جامعه آسیب دیده بود و در این طرح اقدامات خوبی از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف مردمی و دولتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: از ابتداء شیوع کرونا تاکنون ۱۳ هزار بسته بهداشتی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و تهیه و توزیع ۱۰۶ هزار و ۳۷۵ بسته معیشتی به ارزش تقریبی ۲۳ میلیارد تومان از محل موقوفات منطبق و کمک‌های خیرین صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این‌که «عمده زحمت این کار بر دوش خادمین بقاع متبرکه، خیرین، هیئات مذهبی و اصحاب وقف بوده است»، تصریح کرد: در همین راستا نیز ۳۰۰ هزار ماسک تهیه و توزیع شد. ضمن این‌که شاهد راه‌اندازی ۵۰ مرکز افق در بقاع متبرکه بودیم که این مرکز مأموریت‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی دارد.

وی افزود: همچنین امسال ۱۸۱ وقف جدید با نیات متفاوت از جمله درمانی، آموزشی، علم و فناوری، ازدواج، اشتغال، ورزشی، امور خیریه و… به ثبت رسید که عمده نیات مرتبط با موضوعات فرهنگی و مذهبی مانند احداث مسجد، دارالقرآن و… بوده است. ترویج فرهنگ وقف بر اساس باور ایمانی مردم و اجرای امینانه نیات واقفان مهمترین عوامل تأثیرگذار برای تشویق خیرین به وقف است که خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۵ درصد وقف‌های جدید کشور در خراسان رضوی به ثبت رسیده است که یک چهارم موقوفات کشور را شامل می‌شود.

احمدزاده خاطرنشان کرد: در گذشته نیات وقف محدود بوده، اما در حال حاضر و بر اساس نیاز روز جامعه این نیات گسترش یافته است و در واقع واقفان در هر زمانی متناسب با نیازهای آن زمان وقف انجام می‌دادند که این نشان می‌دهد همیشه نیازهای روز جامعه مورد توجه واقفین بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۱۶۱۹ روحانی در ایام و مناسبات مختلف جهت اقدامات تبلیغی به بقاع متبرکه اعزام شدند و با توجه به محدودیت‌ها در ایام کرونا تعداد ۱۱۰ کانال فضای مجازی با مأموریت‌های فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه راه‌اندازی شد. همچنین ۵۰۰ نفر در قالب ۳۰ گروه جهادی در راستای کمک‌رسانی با ما همراه بودند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی کاروان‌های شادی و عزاداری در ایام ولادت و شهادت ائمه‌اطهار(ع)، برگزاری مسابقات فرهنگی مختلف با محوریت قرآن و عترت از دیگر اقدامات فرهنگی این اداره بوده است. علاوه بر این ۱۸ برنامه رسانه‌ای با تولید ۵۹۲ دقیقه برنامه در مناسبات مختلف تهیه و پخش شد و اجرای ۱۰ برنامه شاخص در ایام عاشورا و تاسوعا نیز از دیگر اقدامات بوده است.

جزئیات طرح آرامش بهاری

احمدزاده با اشاره به اجرای طرح «آرامش بهاری»، عنوان کرد: این طرح از جمله طرح‌هایی است که همه ساله در بقاع متبرکه برگزار می‌شد، اما در سال ۱۳۹۹ این برنامه با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی بقاع متبرکه اجرا نشد. با این حال طرح آرامش بهاری سال ۱۴۰۰ -بر خلاف هر سال که در اکثر بقاع متبرکه برگزار می‌شد- امسال در ۳۰ بقعه شاخص استان اجرا می‌شود. این برنامه از ۲۸ اسفندماه آغاز و تا ۱۳ فروردین ادامه خواهد یافت که در این طرح بقاع متبرکه اجراکننده طرح میزبان زائران و مسافران خواهد بود.

وی اضافه کرد: برگزاری مراسم تحویل سال، اقامه نماز جماعت، برپایی خیمه‌های معرفت در فضای باز، برپایی غرفه‌های انتظار و معنویت، فضاسازی محیطی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برگزاری مراسم غبارروبی بقاع متبرکه و مزار شهدای مدفون در آستان مقدس امامزادگان از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام نوروز و در طرح آرامش بهاری اجرا خواهد شد.

نیت واقفان
حجت‌الاسلام و المسلمین جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت:در سال ۹۹ عمده فعالیت های بقاع متبرکه استان در حوزه فعالیت های فرهنگی به دلیل کرونا به سمت فضای مجازی و در حوزه فعالیت های خدماتی به سمت توزیع بسته های معیشتی تغییر رویه دادند.
حجت الاسلام جمال ایزدی ادامه داد: امسال ۳۰ بقعه متبرکه سطح ۱ و ۲ در استان طرح ارامش بهاری را برگزار خواهند کرد و روحانیون مستقر در این بقاع متبرکه با ایجاد غرفه ها و همچنین خیمه های معرفت برنامه های فرهنگی و مذهبی را برای زائران اجرا خواهند کرد.
وی درپاسخ به اینکه نیت وقف های جدید در سال ۹۹در چه مواردی بوده است،گفت: عمده این وقف ها درزمینه ترویج مفاهیم قرآن و عترت،احداث مسجد، ایجاد اشتغال، تسهیل امر مقدس ازدواج و پروژه های ورزشی بوده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای امینانه نیت واقفین و شرایط ایمانی در جامعه باعث افزایش تمایل مردم به سمت وقف در خراسان رضوی شده است، تصریح کرد: ۱۱۰ کانال مجازی ایجاد شده در بقاع متبرکه استان در قالب تولید و عرضه کلیپ های فرهنگی بیش از ۱۰۰ هزار مخاطب دارند.