در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی شهر جدید بینالود تعداد ۷ پروژه افتتاح و ۱۰ پروژه نیز کلنگ‌زنی شد. به گزارش اقتصادآسیا، آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی شهر جدید بینالود با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید […]

در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی شهر جدید بینالود تعداد ۷ پروژه افتتاح و ۱۰ پروژه نیز کلنگ‌زنی شد.

به گزارش اقتصادآسیا، آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی شهر جدید بینالود با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید برگزار شد؛ در این مراسم ۷ پروژه به ارزش ۳۱۰ میلیارد ریال افتتاح و همچنین ۱۰ پروژه به ارزش ۳۶۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.

حبیب‌اله طاهرخانی در حاشیه این مراسم عنوان کرد: امروز حضور بنده در بینالود در راستای افتتاح پروژه‌های روبنایی و زیربنایی مجموعه شهرهای جدید است که صبح امروز به دستور رئیس جمهور این افتتاح‌ها صورت گرفتند و ما نیز به منظور بازدید میدانی از این پروژه‌ها حضور یافتیم.

وی ادامه داد: ما در بینالود یک تعداد خدمات روبنایی را که به بهبود شرایط زندگی در مجموعه شهر بینالود کمک می کند، افتتاح کردیم؛ این خدمات شامل دو قطعه زمین چمن ورزشی است که در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد تا بتوانند از آن‌ها بهره ببرند؛ همچنین یک باب کتابخانه از دیگر پروژه‌هاست؛ برای مسیر دوچرخه و پیاده‌روی نیز برنامه‌ریزی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین شروع یک تعداد پروژه‌های زیربنایی را نیز داریم که به نوعی برنامه‌های آتی شرکت عمران برای توسعه بینالود خواهد بود.

طاهرخانی اظهار کرد: فرآیند توسعه شهر جدید بینالود به خصوص با توجه به دوری آن از شهر مشهد یک مقدار به کندی صورت گرفته است اما با سرمایه‌ گذاری‌هایی که صورت خواهد گرفت و جذابیت‌هایی که ایجاد خواهیم کرد امید داریم که بتوانیم فرآیند رشد و توسعه بینالود را سرعت بدهیم.

وی درباره وصل شدن این شهر به راه‌آهن نیز عنوان کرد: درباره وصل شدن به راه‌آهن نیز موضوع سرویس دهی منظم آن مطرح می‌شود که باید ریل باس بگذارند اما این موضوع در برنامه مجمع هست و تملک مسیر و زیرسازی آن نیز انجام شده است که با هماهنگی راه‌آهن انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: اصل موضوع حمل و نقل عمومی است که انجام می‌شود. سیستم‌هایی مانند مترو و ریل یک سری حداقل‌های جمعیت را می‌طلبد و اصلا اقتصادی نیستند.

وی ابراز امیدواری کرد: در کوتاه مدت برنامه ما این است که با شهرداری مشهد هماهنگی ایجاد شود و سیستم حمل و نقل اتوبوس و مینی‌بوس منظم بین بینالود و مشهد برقرار کنند.

طاهرخانی تاکید کرد: سیستم‌های حمل و نقل ریلی نیازمند یک حداقل جمعیت است، یعنی کارایی ندارد و مسافر نداریم البته خود بینالود موانع توسعه غیر از این موارد هم دارد به خصوص این که بخش عمده از اراضی آن در مدیریت و مالکیت شرکت عمران نیستند و در اختیار سایر مجموعه‌ها و نهادها هستند.

طاهرخانی اظهار کرد: این بحث یکی از گرفتاری‌های خاص از لحاظ مدیریتی است اما اصل موضوع و مساله اینجاست که با توجه به این که ما شهر جدید گلبهار را هم در استان خراسان رضوی داریم و این شهر به عنوان شهر جدید در پیرامون مشهد به شمار می‌رود و به علت فاصله محدودتر آن بسیاری از اقدامات برای گلبهار پاسخ گرفته است؛ اما در بینالود کمی با سختی کار مواجه هستیم و یک مقدار هزینه‌های بیشتری باید در حوزه زیر ساخت‌ها و خدمات صورت گیرد.

درد دل مردم شهر جدید بینالود با معاون وزیر راه و شهرسازی
مردم شهر جدید بینالود در استان خراسان رضوی در سفر یکروزه “حبیب الله طاهرخانی” معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید به این شهر و بهره برداری و آغاز چند طرح عمرانی، از مشکلات خود سخن گفته و خواستار چاره جویی شدند.

آنان  کیفیت نامطلوب آب، جلوگیری از اختصاص آب قنات به پروژه مسکن مهر و عدم صدور پروانه بهره برداری از چاه منطقه را از جمله مشکلات خود برشمردند.

شهر جدید بینالود به دلیل فاصله با مشهد، همجواری با شهرک صنعتی و مشکلات زیربنایی و روبنایی متعدد، طی چند سال گذشته متناسب با رشد جمعیت خود، توسعه نیافته و ساکنان آن اغلب از ابتدایی ترین امکانات محروم هستند.

هرچند شرکت عمران شهر جدید بینالود به عمده تعهدات خود در زمینه توسعه خدمات در نقاط مختلف این شهر عمل کرده است اما همچنان مردم این شهر با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کنند.

در این مراسم کیفیت نامطلوب آب شرب، کمبود نیروی پیمانکار برای اجرای پروژه ها، عدم اطلاع رسانی مسوولان شرکت آبفای استان برای قطع و وصل آب منازل، طولانی شدن زمان قطع آب حتی تا ۱۶ ساعت در روز، عدم حضور کافی مسوولان استانی مرتبط با حوزه آب برای رسیدگی به درخواستهای مردم مورد اشاره قرار گرفت.

به گفته ساکنان این شهر، شرکت عمران شهر جدید بینالود ۱۸ ماه مهلت برای ارایه پروانه ساخت تعیین کرده اما شرکت آبفای استان در این زمینه همکاری لازم را ندارد و ساکنان نمی توانند در این مدت انشعاب آب برای منازل خود تامین کنند.

مشکلات امنیتی و نداشتن نیروی انسانی و تجهیزات لازم در حوزه انتظامی برای تثبیت امنیت شهر، کمبود فضای سبز و بوستان، نبود دبیرستان دخترانه، کمبود مراکز فرهنگی ویژه بانوان، کمبود شدید برق بویژه در اماکن و معابر، کمبود وسایل رفت و آمد بویژه در مسیر مشهد – بینالود، نبود بیمارستان، نبود آزمایشگاه، کمبود پزشک و داروخانه، نبود درمانگاه شبانه روزی، کمبود فروشگاه های رفاه از دیگر مشکلاتی است که ساکنان شهر بینالود مطرح کردند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود نیز در پاسخ به مشکلات بیان شده گفت: این شرکت چند سال قبل تفاهمنامه ای با شرکت آبفای استان امضا کرد در حالی که مطابق با قانون شهرهای جدید، شرکتهای خدمات رسان (شرکت عمران) مکلف هستند متناسب با پیشرفت شهرها، خدمات ارایه دهند.

حمیدرضا یزدانی افزود: با این حال با مصوبه ای که از مجمع شهرهای جدید گرفته شد، مقرر گردید ۵۰ درصد از مبلغ هر پروژه ای که در حوزه آب شهر جدید بینالود اجرا می شود، شرکت عمران از محل منابع مالی خود پرداخت کند که در این راستا طی چندین مرحله شرکت عمران مبالغی را در حوزه تامین آب پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: طی چندین نشست شرکت عمران شهر جدید بینالود با شرکت آب و فاضلاب استان، مقرر شد افزایش کیفیت آب این شهر در دستور کار قرار گیرد که در این راستا کانالهایی در سطح شهر ایجاد شده و لکه گیریها در حال انجام است، چندین دستگاه آب شیرین کن نیز قرار است در شهر جانمایی شود.