نخستین جشنواره خربزه مشکان با هدف معرفی قابلیت های کشت این خربزه روز پنجشنبه در شهر مشکان شهرستان خوشاب با حضور مهمانان استانی و شهرستانی برگزار شد.

گروه : کشاورزی

جشنواره خربزه مشکان؛ فرصتی برای معرفی قابلیت‌های این محصول ارزشمند

به گزارش اقتصاد آسیا، غلامرضا قنبری، رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی صبح پنجشنبه در جشنواره خربزه در شهر مشکان خوشاب اظهار کرد: خراسان رضوی با ۱۹ هزار هکتار سطح زیر کشت رتبه نخست تولید خربزه کشور را دارد.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تحقیق و توسعه، راندمان تولید در بسیاری از مناطق استان به سطح مطلوبی رسیده است.

قنبری با تاکید بر اینکه خربزه مشکان به عنوان یک رقم محلی با ویژگی‌های منحصر به فرد، پتانسیل بالایی برای صادرات دارد، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره فرصتی است تا به اهمیت و مزیت‌های این رقم ارزشمند پی ببریم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ارتقای تولید، توسعه کشت و تشکیل زنجیره‌های تولید آن انجام دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: امروز باید کشاورزی ما به سمت اقتصادی بودن گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مزایای خربزه مشکان، باید تلاش کنیم تا سهم کشت این رقم در سطح استان افزایش یابد. در حال حاضر، ارقام پر محصول‌تر خربزه در بسیاری از مناطق استان کشت می‌شوند، اما نباید از یاد ببریم که خربزه مشکان به دلیل ویژگی‌های خاص خود، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد.

قنبری گفت: با توجه به مزایای متعدد این رقم از جمله ماندگاری بالا، مقاومت به آفات و بیماری‌ها و طعم مطلوب با انجام مطالعات لازم، می‌توانیم بذرهای اصلاح‌شده‌ای تولید کنیم که علاوه بر حفظ ویژگی‌های مثبت این رقم، عملکرد بالاتری نیز داشته باشند تا در نهایت به هدف افزایش صادرات این محصول دست یابیم.

خربزه مشکان فرصتی صادراتی

بهروز محبی نیا، نماینده مردم سبزوار و خوشاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره اظهار کرد: بحث آب مساله اول بخش کشاورزی منطقه است.

وی گفت: با توجه به اینکه کمبود آب یک مشکل و مانع اساسی پیش روی توسعه بخش کشاورزی به حساب می آید، بنابراین ترویج کشت محصولات کم آب طلب از ضروریات است و خربزه مشکان محصولی کم آب طلب و سازگار با اقلیم منطقه است.

نماینده مردم سبزوار و خوشاب در مجلس شورای اسلامی از فرصت تشکیل میز خدمت توسط جهادکشاورزی استان تشکر کرد و از کشاورزان محترم خواست این فرصت را برای حل و انتقال مشکلات و مسائل بخش کشاورزی منطقه مغتنم شمارند.

وی افزود: امروز دنیا دنبال میوه‌های ارگانیک است، خربزه مشکان به دلیل خصوصیات و پوست خاصی که دارد مانع نفوذ آفات و امراض شده و سم در مراحل تولید آن به کمترین میزان ممکن استفاده می شود.به همین دلیل اگر بتوان میزان بهره وری و تولید در واحد سطح این محصول را افزایش داد امکان صادرات خوبی برای این محصول ارگانیک وجود خواهد داشت.

معرفی خربزه مشکان به عنوان یک برند ملی

در ادامه این مراسم ابراهیم رودسرابی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب نیز اظهار کرد: خربزه مشکان یکی از محصولات مزیت‌دار شهرستان است که در کنار پسته، هندوانه تخم آجیلی و زیره سبز، جایگاه ویژه‌ای دارد. مقاومت بالای این خربزه به کم‌آبی، به‌ویژه در شرایط کشت دیم، از ویژگی‌های بارز آن است. اندازه کوچک، پوست ضخیم و گوشت شیرین و آبدار، از دیگر مشخصات این محصول ارزشمند است.

وی افزود: پوست ضخیم خربزه مشکان علاوه بر افزایش ماندگاری، مانع نفوذ آفات مهمی مانند مگس خربزه می‌شود. همین امر سبب شده تا کشاورزان با استفاده حداقل از سموم، محصولی سالم و ارگانیک را تولید کنند. این محصول در چند سال متوالی گواهی سلامت از سازمان حفظ نباتات دریافت کرده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خوشاب با اشاره به اینکه حدود ۴۵۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت خربزه مشکان اختصاص دارد، افزود: عملکرد متوسط آن ۱۷ تن در هکتار است و این محصول پتانسیل بالایی برای توسعه دارد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی خربزه مشکان به عنوان یک برند ملی و تشویق مراکز تحقیقاتی برای تولید ارقام پر محصول‌تر دانست و تأکید کرد با افزایش عملکرد در واحد سطح، می‌توانیم بهره‌وری اقتصادی کشاورزان را بهبود بخشیم و این محصول را به یکی از محصولات صادراتی شهرستان تبدیل کنیم.