شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با همکاری شرکت صنایع پیشرفته رضوی و مرکز نوآوری و کارآفرینی تک، در نظر دارد «دومین رویداد نوآوری تکآپ» را با محوریت طرح‌های فناورانه تولیدی و صنعتی در راستای تسهیل تجاری‌سازی این طرح‌ها برگزار کند.به گزارش اقتصادآسیا، مجید عباس‌زاده مدیرعامل مرکز نوآوری و کارآفرینی تک و دبیر این رویداد، در […]

شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با همکاری شرکت صنایع پیشرفته رضوی و مرکز نوآوری و کارآفرینی تک، در نظر دارد «دومین رویداد نوآوری تکآپ» را با محوریت طرح‌های فناورانه تولیدی و صنعتی در راستای تسهیل تجاری‌سازی این طرح‌ها برگزار کند.
به گزارش اقتصادآسیا، مجید عباس‌زاده مدیرعامل مرکز نوآوری و کارآفرینی تک و دبیر این رویداد، در نشستی خبری که در شهرک فناوری بیوتکنولوژی و صنایع‌غذایی شمال شرق کشور برگزار شد، اظهار کرد: رویدادهای استارت‌آپ ویکندی رویدادهایی صرفا آموزشی هستند و هدفش انگیزش و ترویج فضای کارآفرینی است.
وی افزود: در فضای رویدادها بیشتر شاهد موضوع‌هایی در حوزه آی‌تی و خدمات بودیم و از آن سمت به حوزه تولید و صنعت و موضوع‌های دیگر که نیاز است رونق بگیرد، توجه ویژه‌ای نشده است.
دبیر این رویداد نوآوری ادامه داد: به همین علت رویداد فناوری تکآپ را با هدف شناسایی طرح‌هایی که در حوزه تولید و صنعت جنبه فناورانه و‌ مبتکرانه دارند، ایجاد کردیم تا در یک فرایند غربالگری و توانمندسازی، نکات مدنظر یک صنعتگر و‌ سرمایه‌گذار برای رسیدن به مرحله سرمایه‌گذاری و تولید در نظر گرفته شود.
عباس‌زاده در ادامه گفت: حدود ۲ ماه برای طرح‌ها و توسعه آن در نظر گرفته شده است. در فراخوان به‌نحوی زمان‌بندی کردیم که این طرح‌ها در کنار مشاوران و مربیان، در فضای کسب‌وکار مستندات را تکمیل کنند.
وی گفت: از مشکلات ما در اجرای طرح‌ها این است که بعضی طرح‌ها توان مالی و اجرایی ندارد، به همین علت از مجموعه‌های سرمایه‌گذار برای عملیاتی‌کردن طرح‌ها و به تولیدرساندن کمک گرفتیم. این طرح‌ها بعد از غربالگری و تکمیل، در قالب مشارکت یا تأمین سرمایه به مرحله تولید خواهد رسید.
وی تأکید کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که طرح‌ها را بعد از این مدت رها نمی‌کنیم و کمک می‌کنیم این تفاهم و‌ همکاری در بلندمدت نیز شکل بگیرد. بنابراین طرح‌ها پشتیبانی می‌شوند تا زمانی که به نتیجه برسند. حال ممکن است بعضی طرح‌ها نتوانند نظر سرمایه‌گذار را جلب کنند، اما امید ما این است که چند طرح را به نتیجه برسانیم تا درنهایت به مرحله تجاری و‌ تولید برسیم. ممکن است این اتفاق یک سال تا تولید زمان ببرد، اما مهم جرقه همکاری و شروع طرح و ادامه‌دادن آن است.
عباس‌زاده درباره زمان برگزاری این رویداد اظهار کرد: فراخوان چند روزی شروع شده و تا ۲۵بهمن‌ماه برای ارائه طرح مهلت در نظر گرفته شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های نوپا، نخبگان و پژوهشگران و صاحبان طرح‌های فناورانه که طرحشان جنبه تولیدی و صنعتی دارد، می‌توانند به سایت itechup.ir مراجعه و از آن طریق ثبت‌نام کنند و وارد رویداد شوند.

آستان قدس رقیب بخش خصوصی نیست
مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: رویکرد آستان قدس رضوی قرارگرفتن به عنوان رقیب بخش خصوصی نیست بلکه قصد دارد حضور بخش خصوص را در حوزه‌هایی که توان حضور این بخش در آن کمتر است، تسهیل کند.

مجتبی بهنام تقدسی افزود: برخی حوزه های استراتژیک و های‌تک دارای ریسک‌ بسیار هستند و برای بخش خصوصی سودآور نیستند و شرکت صنایع پیشرفته رضوی با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سعی در تامین نیازهای کشور و همچنین آستان قدس رضوی دارد.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی در گذشته فقط در موضوع املاک و مستغلات و همچنین تولید برخی محصولات از طریق شرکت‌های وابسته خود فعالیت می‌کرد ولی با حضور حجت‌الاسلام والسلمین احمد مروی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی، حمایت از اقتصاد دانش بنیان مورد تاکید فراوان قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی گفت: رویکرد دیگر آستان قدس رضوی کاهش تصدیگری است و بر همین اساس، این شرکت در زمینه‌های مشارکتی سعی دارد کمتر از ۴۰ درصد مشارکت داشته باشد تا اصل کسب و کار در اختیار شرکت دانش بنیان قرار گیرد.

وی افزود: این شرکت فقط در حوزه‌های تخصصی همچون الکترونیک پیشرفته، تجهیزات پزشکی، تجهیرات صنعتی پیشرفته، تجهیزات ارتباطی پیشرفته و مواد پیشرفته که مورد نیاز اصلی کشور است مشارکت می‌کند تا ضمن جلوگیری از خروج ارز کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کند.

بهنام ادامه داد: این شرکت در اصل یک سرمایه گذار فعال است و طرح‌هایی را که پارامترهای لازم برای حضور در بازار دارد مورد حمایت قرار می‌دهد و زمانی از شراکت خارج می‌شود که آن شرکت بتواند وارد بورس شده و روی پای خود بایستد.

وی گفت: از زمان تاسیس این شرکت تاکنون ۷۲ طرح کسب و کار به این شرکت ارائه شده است و فقط ۶ طرح که امکان برنامه ریزی بهتری برای حضور در بازار را داشته مورد حمایت قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی افزود: در سال جاری برای این ۶ طرح بیش از هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده و برای سال آینده این شرکت بیش از ۲ هزار میلیارد ریال به منظور حمایت از کسب و کارهای نوین مورد نیاز کشور در نظرگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت صنایع پیشرفته رضوی در صدد نیست جزیره‌ای بسیار هایتک و سودآور و در عین حال منفک از بقیه باشد ادامه داد: رویکرد شرکت این است که محرکی قوی باشد که نه تنها در راستای صنایع هایتک حرکت کند، بلکه اهداف فراتری همچون حمایت از تولیدات دانش بنیان و همچنین محرک بودن برای موسسات تابعه آستان قدس رضوی را نیز در نظر بگیرد.

انعقاد ۱۷۰ میلیارد ریال قرارداد تجاری از سوی صنایع نوآور استان خراسان رضوی در مسیر تولید ایده به محصول

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز گفت: بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال قرارداد تجاری از سوی صنایع نوآور استان خراسان رضوی در مسیر تولید ایده به محصول مورد نیاز جامعه منعقد شده است.

مجید علی‌خواه افزود: تاکید بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان به گونه ای است که در سال گذشته تعداد این شرکتها در این استان ۲ برابر شده و اکنون استان خراسان رضوی در جایگاه سوم کشور از این نظر ایستاده است.

وی ادامه داد: در این رویداد فناورانه، سرمایه گذار در کنار نخبه فکری قرار می‌گیرد تا ایده اصلی به محصول صنعتی و کاربردی تبدیل شود.