شيوع ويروس کرونا به فروپاشي بورس‌ها و قرار گرفتن شرکت‌ها در وضعيتي سخت منجر شده و از ديگر تبعات اين ويروس ضررهاي اقتصادي بسيار بزرگ است که چه بسا باعث تحولات بزرگ‌تري در جهان شود و به نظر مي‌رسد در ميان اين بحران، برنده بزرگ شرکت‌هاي بخش فناوري و اينترنت و تجارت الکترونيک باشند.

شيوع ويروس کرونا به فروپاشي بورس‌ها و قرار گرفتن شرکت‌ها در وضعيتي سخت منجر شده و از ديگر تبعات اين ويروس ضررهاي اقتصادي بسيار بزرگ است که چه بسا باعث تحولات بزرگ‌تري در جهان شود و به نظر مي‌رسد در ميان اين بحران، برنده بزرگ شرکت‌هاي بخش فناوري و اينترنت و تجارت الکترونيک باشند.

با قرنطينه شدن حدود يک ميليارد نفر در خانه هايشان در سراسر جهان و به وجود آمدن شرايط فوق العاده کنوني، همه به خدمات الکترونيکي و ابزارهاي جديد پناه آورده اند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، «سالي متليس» استاد رفتار سازماني در دانشگاه آکسفورد گفت که «معتقدم برخي از جنبه هاي کار و سازمان پس از خروج از بحران ويروس کرونا تغيير خواهد کرد».

وي افزود: مردم بزودي پي خواهند برد که مي توانند کار و ارتباط خود را به روشي که قبلا انجام نمي دادند، انجام دهند و اين آنها را وادار مي کند تا هرچه بيشتر با فناوري انس و خو بگيرند.

غول هاي تجارت الکترونيکي در مقابل فروشگاه هاي مستقل

سايت هاي بزرگ خريد الکترونيکي درخواست هاي زيادي را دريافت مي کنند در زماني که مصرف کنندگان در قرنطينه به خريد اينترنتي کالاهاي ضروري و اساسي خود روي آورده اند.

دوشنبه هفته گذشته ( ۱۶ مارس) روز سياهي براي بورس هاي جهان بود و سهام غول هاي توزيع آمريکايي مانند آمازون و ولمارت کاهش يافت هر چند اوايل هفته سهام آنها بهبود و افزايش يافت.

شرکت آمازون اعلام کرد که « شاهد رشد استقبال مشتري هاي براي خريدهاي اينترنتي هستيم و اين روند باعث خالي شدن انبارهاي شرکت بخصوص کالاهاي اساسي خانه ها و لوازم پزشکي شده است».

اين درحالي است که “مايک چري” رئيس اتحاديه شرکت هاي کوچک در انگليس گفت که کسب و کارهاي مستقل و کوچک از اين وضعيت رنج مي برند.

وي افزود که اين مرحله، اساسا براي فروشگاه هاي کوچک در انگليس بسيار سخت است و نگراني هاي بزرگي در خصوص زنجيره هاي عرضه در زماني که تعداد مشتري ها دائما کاهش مي يابد و به عبارت ديگر چشم انداز اين فروشگاه ها در هفته هاي پيش رو نااميدکننده تر است.

پخش اينترنتي و رنگ باختن رونق سينما

با رونق تقاضاي اينترنتي ، شرکت هاي عمده تلويزيوني و ويدئوئي مانند نتفليکس و کانال + و گوگل (شرکت مادر سايت يوتيوب) اقدام به کاهش کيفيت فيلم هاي خود کرده اند تا از فشار بر روي اينترنت در اثر ازدحام کاربران در اروپا بکاهند.

براساس گزارش خبرگزاري بلومبرگ در آخر هفته گذشته شبکه هاي پخش اينترنتي در جهان با افزايش استقبال ۲۰ درصدي روبه رو بودند.

درمقابل نقش بزرگ سينما به شکل بي سابقه اي کم رنگ شده و درهاي برخي از سالن هاي سينما براي مشارکت در مهار ويروس کرونا ( کويد ۱۹) به طور موقت بسته شده است.

درآمريکا سهام سينماهاي«سينمارک» و« اي ام سي اينترتمنت» AMC Entertainment روز جمعه گذشته با سقوط ۶۰ درصدي يعني بالاترين سطح در ماه هاي ژانويه و فوريه مواجه شد.

جت هاي خصوصي مقابل هواپيماهاي تجاري

شرکت هاي هواپيمايي هزينه هاي کلاني را به دليل قرنطينه خانگي مردم و بسته شدن مرزها متحمل شده اند و برخي از آنها به مرز ورشکستگي رسيده اند.

با توجه به اين وضعيت ، انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي (IATA) روز پنجشنبه گذشته هشدار داد که شرکت هاي هواپيمايي به کمک فوري به ارزش ۲۰۰ ميليارد دلار نياز دارند.

«الکساندر دي جونياک» رئيس اين اتحاديه اظهار داشت که بحران کرونا خطرناکتر و گسترده تر از بحران برهه بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و ويروس سارس در سال هاي ۲۰۰۳-۲۰۰۲ و بحران مالي جهاني سال ۲۰۰۸ است.

اين درحالي است که تقاضا از شرکت هاي هواپيماهاي اختصاصي که در کارهاي خود شاهد شکوفائي هستند، افزايش يافته است.

« دانيل تانگ» از شرکت « ماي جتس» مستقر در هنگ کنگ گفت: مشتريان ثروتمند اين شرکت ها ترجيح مي دهند کنار صدها مسافر ديگري که نمي دانند به کدام کشورها قبلا سفر کرده اند، قرار نگيرند.

«ريچارد زاهر» رئيس هيات مديره شرکت هواپيماهاي خصوصي مستقر در آمريکا هم با بيان اينکه « درخواست ها رونق گرفته است»، گفت که فروش رزرو بليت شرکت ها ۲۰ تا ۲۵ درصد افزايش داشته است.

کلاس هاي ورزشي اينترنتي بجاي سالن هاي ورزشي

با بسته شدن درهاي بسياري از سالن هاي ورزشي ،ورزشکاران براي ادامه تمرينات خود در خانه به درس هاي اينترنتي روي آورده اند.

سهام شرکت تجهيزات ورزشي آمريکايي Peloton به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است وسرمايه گذاران به تقاضاي روز افزون تجهيزات فردي مرتبط به اينترنت و درس هاي آنلاين خود دل بسته اند.

کنفرانس هاي ويديوئي به جاي نشست ها

درحالي که بسياري از مردم کارهاي خود را از منازل انجام مي دهد، تقاضا ها براي فناوري هايي که نشست هاي مجازي و اينترنتي را ممکن مي کند، افزايش داشته است.

«کارولينا ميلانسي» تحليلگر شرکت«کريتيف استراتژيس» گفت: استقبال واقعي از دورکاري موجب شده تا سهام شرکت هايي مانند« Zoom » که متخصص در برگزاري کنفرانس هاي ويدئويي است، افزايش يابد.

در اين ميان ، تعويق يا لغو نشست هاي کاري و رويدادهاي ورزشي و فرهنگي ادامه دارد و همچنان يک سوال بزرگ در باره برگزاري بازي هاي المپيک در ژاپن در تابستان امسال مطرح است.