طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی که به ابتکار استاندار خراسان رضوی و مبتنی برمشارکت و سرمایه گذاری مردم و نهادهای مردمی به اجرا درآمده است به ظاهر فراتر از طرحهایی است که بر مبنای مدل های علمی و دانشگاهی اجرا می‌شوند.این طرح حاصل تجربه موفق مهندس رزم حسینی است که در زمان استانداری کرمان در […]

طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی که به ابتکار استاندار خراسان رضوی و مبتنی برمشارکت و سرمایه گذاری مردم و نهادهای مردمی به اجرا درآمده است به ظاهر فراتر از طرحهایی است که بر مبنای مدل های علمی و دانشگاهی اجرا می‌شوند.
این طرح حاصل تجربه موفق مهندس رزم حسینی است که در زمان استانداری کرمان در قلعه گنج کرمان اجرا شده و اکنون در حال پیاده شدن در خراسان رضوی است .
طرح مثلت توسعه اقتصادی، فرهنگی شامل سه ضلع کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون این مثلث جای دارند. مهمترین ضلع این مثلث ، معین های اقتصادی هستند که تا کنون بالغ بر ۱۰۰ معین شناسایی شده و با آنها تفاهم نامه امضا شده است. حوزه اجرایی طرح در سه حوزه ایجادی ، تکمیلی و عمدتا در روستاها و نقاط محروم و روستایی است
بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته خراسان رضوی ۶۰۹ طرح با سرمایه گذاری ۲۷۰ هزار میلیارد ریال و ۷۰۰ میلیون یورو تعریف شده است.
در همین ارتباط، نهادی نیز با عنوان “نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی” توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معین‌های اقتصادی، کنترل و نظارت بر طرح‌ها و عملکرد معین‌ها و پیگیری امور اداری و مشکلات معین‌های اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است
براساس آخرین سرشماری، این استان سه هزار و ۲۸۱ روستا با جمعیت یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۷ نفر در قالب ۵۱۵ هزار و ۹۱۹ خانوار دارد که این جمعیت ۲۷ درصد از کل جمعیت خراسان رضوی را شامل می شود.
مقایسه بین سرشماری سال ۱۳۹۰ با سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می دهد که تعداد آبادی های خراسان رضوی ۱.۶ درصد کاهش داشته اما جمعیت روستایی استان در این مدت از یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۳۱۹ نفر در سال ۹۰ به یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۷ نفر در سال ۹۵ رسیده و این آمار گویای افزایش جمعیت روستایی در این مدت و مهاجرت معکوس از شهر به روستاست.
واین امر نشان دهنده ظرفیت روستاها در توسعه اقتصادی است .
بی تردید این طرح در فرایند اجرایی به دلیل عدم مطالعه کامل دچار نقصان است اما وجود معین های موفق بخش خصوصی در کنار مجریان به عنوان ایفای نقش مسوولیت اجتماعی می تواند ضعف ها را کاهش داده ودر مجموع روند اجرا را موفقیت آمیز نماید . ویژگی دیگر طرح سرعت عمل و هم افزایی دستگاه های اجرایی و نهاد های مالی استان است که تحت نظر استاندار عزمی جزم برای نمایش سرعت و سهولت در تصمیم گیری پیدا کرده اند . امری که می تواند در کاهش بروکراسی رایج کمک شایانی نماید .
بدیهی شرط بقای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی از یکسو واگذاری تمامی اختیارات این حوزه به استاندار است و از سوی دیگر برقراری سیستمی روان برای پایش و نظارت است . در تحقق صحیح این بخش باید از اساتید دانشگاه بعنوان مطالعات تطبیقی با اهداف برنامه توسعه کشور و تجارب جهانی و از رسانه ها به عنوان نظارت افکار عمومی بهره مند شد
مروج‌الشریعه ادامه داد: این طرح بر مبنای یک مدل علمی دانشگاهی مبتنی بر محورهای دهگانه توسعه در ۳۱ شهرستان کمتر توسعه‌یافته هم‌اینک در مناطق مختلف کشور در حال اجرا است.