مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: در استان خراسان رضوی در حال حاضر ۳۴۰۰حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده داریم و امسال جشن حذف چاه غیرمجاز در برخی شهرستان های استان نظیر بجستان، گناباد، سبزوار، جغتای و درگز گرفته خواهد شد .به گزارش اقتصادآسیا، محمد علایی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با مدیرعامل شرکت […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: در استان خراسان رضوی در حال حاضر ۳۴۰۰حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده داریم و امسال جشن حذف چاه غیرمجاز در برخی شهرستان های استان نظیر بجستان، گناباد، سبزوار، جغتای و درگز گرفته خواهد شد .
به گزارش اقتصادآسیا، محمد علایی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در محل تصفیه خانه شماره یک مشهد بر مصرف بهینه آب توسط مردم با توجه به خشکسالی های اخیرتاکید کرده و افزود:در استان خراسان رضوی در حال حاضر ۳۴۰۰حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده داریم و امسال جشن حذف چاه غیرمجاز در برخی شهرستان های استان نظیر بجستان، گناباد، سبزوار، جغتای و درگز گرفته خواهد شد . از طرفی تعداد چاه های غیرمجاز استان خیلی بیشتر از این ها است که نسبت به شناسایی آنها باید تلاش بیشتری صورت بگیرد و از کشاورزان،تشکل های کشاورزی، فرمانداران، حوزه قضایی و سایر دستگاه های مرتبط با این موضوع که در این زمینه همکاری خوبی تاکنون با اب منطقه ای داشته اند تشکر کرده و امیدواریم این همکاری ها برای حذف کامل این مسئله در استان تداوم داشته باشد.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: امسال هریرود در ۲ حوزه مشترک درون و برون سرزمینی، نسبت به ۸۵ سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه کرد و کمترین آورده‌ را برای سد دوستی داشت.
محمد علایی افزود: کمترین میزان آورده هریرود در ۸۵ سال گذشته مربوط به سال آبی ۷۹-۷۸ با ۱۶ میلیون مترمکعب آورده برای سد دوستی بوده است که این میزان امسال به پنج میلیون متر مکعب رسیده‌ است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که آورده هریرود برای کشور در گذشته ها به چهار میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
علایی ادامه داد: شدت خشکسالی جاری در ۸۵ سال گذشته بی‌سابقه است که روی منابع آبی تاثیر منفی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی افزود: در حوزه آبریز هرات نیز که بیش از ۹۵ درصد آب سد دوستی را تامین می کند، خشکسالی شدیدی داریم.
علایی خاطرنشان کرد: آورده سد دوستی پارسال تا ششم تیرماه حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب بود اما امسال تا کنون این میزان تنها پنج میلیون متر مکعب بوده است.
وی گفت: امسال در وضعیت خشک و کم بارانی قرار داریم، میزان بارش امسال تا امروز ۹۶ میلیمتر بوده که سال گذشته این میزان ۲۷۱ میلیمتر بوده و میانگین ۵۰ ساله نیز ۱۷۹ میلیمتر بوده‌ است.
علایی با بیان اینکه ویلا سازی یک فرصت است که به دلیل بی برنامه بودن در این موضوع تبدیل به تهدید شده است، گفت: در حال حاضر ویلا سازی به عنوان یک نیاز طبیعی برای مردم باید مورد توجه قرار بگیرد از این رو باید یک منطقه مشخص به همراه ارائه امکانات برای این موضوع در نظرگرفته شده و از افرادی که تمایل به داشتن باغ ویلا هستند خواسته شود که تنها در این منطقه نسبت به ساختن ویلا اقدام کنند البته امکانات و امتیازاتی نظیر انشعابات اب ، برق و گاز نباید به قیمتی که در اختیار مشترکان روستایی قرار داده می شود برای باغ ویلاها نیز تخصیص داده شود، از این رو باید یک کارگروه استانی در این زمینه با حضور دستگاه های مرتبط تشکیل و موضوع باغ ویلاهای غیرمجاز به طور جدی پیگیری شود.
وی همچنین در مورد صنایع پر آب نیز گفت: از ابتدا با صنایع فولادی که در زمینه آب بسیار پرمصرف هستند مخالف بوده ام و خراسان رضوی با توجه به ظرفیت های مختلفی که دارا می باشد می تواند در حوزه صنایعی نظیر بسته بندی فعالیت کند تا خام فروشی محصولات نیز کاهش پیدا کند اما در هر حالت صنایعی که از قبل ایجاد شده اند را نمی توان تعطیل کرد و باید در زمینه تامین نیازهای آنها را با افزایش بهره وری تلاش نمود، همچنین در غرب مشهد نیز مواردی نظیر نیروگاه طوس و فردوسی بسیار پراب طلب هستند که در مورد انها نیز باید مدیریت مصرف اب مورد توجه قرار بگیرد.
علایی در مورد آخرین وضعیت انتقال اب به مشهد نیز گفت:منابع و ظرفیت آبی شهر مقدس مشهد پاسخگوی حضور ۳.۵میلیون نفر جمعیت و حضور سالانه ۳۰میلیون زائر نمی باشد از این رو طرح انتقال آب به این شهر مورد توجه قرار گرفت و ابتدا قرار بود این طرح از دریای عمان توسط کنسرسیوم و شرکتی با عنوان تابش اجرایی شود اما بنا به تاکیدات رزم حسینی استاندار سابق ، مقرر شد انتقال اب به مشهد از خلیج فارس انجام شود که ۶۰۰کیلومتر از این طرح مشابه طرح انتقال اب از دریای عمان به مشهد می باشد. اطلاعات این طرح در اختیار مشاور قرار گرفته است و امیدواریم کلنگ زنی ان نیز به زودی انجام شود ، به هر حال مشهد تشنه است و از هر طرحی که تشنگی ان را برطرف کند استقبال خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته ۳۰میلیارد مترمکعب از آب های زیرزمینی خراسان رضوی را مصرف کرده ایم ، افزود: که سال ۱۴۰۲سال بسیار سختی از لحاظ آبی برای مشهد خواهد بود از این رو دولت باید به طور جدی در این زمینه توجه داشته باشد و اعتبار لازم را در نظر بگیرد . همچنین در زمینه کشاورزی نیز باید تغییرات اساسی در شهرمشهد صورت بگیرد و کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن و کم اب طلب تغییر جهت دهد زیرا در شش ماهه دوم سال جاری اب مورد نیاز برای کشاورزی با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.