در عصر حاضر، صنعت گردشگری به عنوان یکی از پایه های اساسی اقتصاد در تمام کشورهای جهان و از جمله ایران شناخته شده است. در این مطلب مشکلاتی که این صنعت در ایران با آن مواجهه بوده را مرور می‌کنیم و صحبت‌های وزیر میراث‌فرهنگی، دکتر علی اصغر مونسان، را در این مورد می‌شنویم.اهمیت این موضوع […]

در عصر حاضر، صنعت گردشگری به عنوان یکی از پایه های اساسی اقتصاد در تمام کشورهای جهان و از جمله ایران شناخته شده است. در این مطلب مشکلاتی که این صنعت در ایران با آن مواجهه بوده را مرور می‌کنیم و صحبت‌های وزیر میراث‌فرهنگی، دکتر علی اصغر مونسان، را در این مورد می‌شنویم.
اهمیت این موضوع تا آنجاست که بسیاری از کشورها در راستای رهایی از اقتصاد تک‌پایه‌ای به این صنعت و ارتقای آن روی آورده‌اند. در این میان برخی از کشورها مانند ایران به لحاظ موقعیت‌های مکانی از مزیت‌های فراوانی برای گسترش صنعت گردشگری برخوردار هستند؛ اما علیرغم پتانسیل‌های فراوان کشورمان از نظر جاذبه‌های جهانگردی و تنوع زیستی، ایران تا کنون در جذب گردشگر از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده‌است.
این درحالیست که با توجه به اهمیت موضوع، دولت‌ها می کوشند با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مناسب، از حداکثر پتانسیل‌های خود در راستای جذب گردشگر بهره‌مند شوند. چراکه، این اقدام علاوه بر کسب درآمد و بهبود چرخه اقتصادی کشورها، به معرفی آداب و رسوم و گسترش فرهنگ کشورها به دیگران نیز تاثیر بسزایی دارد.
باتوجه به اهمیت این مقوله، از آنجاکه ایران پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری در حوزه جذب گردشگر دارد، چند وقتی است مسوولان و دست‌اندرکاران مربوطه در راستای برنامه‌ریزی خاص، بومی ‌سازی و توسعه‌ این صنعت فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که البته موفقیت‌ها و نتایج مطلوبی نیز در پی داشته‌است.
یکی از این اقدامات، تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که بنابرنظر متخصصان و کارشناسان حوزه اقدام درستی بوده و تاثیرات مثبتی هم برای صنعت گردشگری کشور به همراه آورده‌است.
اما متاسفانه به محض اینکه این صنعت جانی تازه گرفت، جهان و در پی آن ایران دچار شرایط خاص و منحصربفردی شد که توسعه صنعت گردشگری را نه تنها در ایران که در سراسر کره زمین با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخت.

صنعت جوان گردشگری در بستر بیماری
زخم‌‌هایی که در چند ماه اخیر بر تن صنعت جوان گردشگری کشورمان خورد به‌سادگی و در کوتاه‌مدت درمان نخواهد شد. تلاش‌هایی که در چند سال اخیر برای تصویرسازی مناسب از کشورمان از سوی مردم، جامعه گردشگران و مسوولان و دست‌اندرکاران دولتی انجام گرفته‌بود، ظرف مدت کوتاهی در پی وقوع اتفاقات پی‌درپی نقش بر آب شد.
البته مسلم است که دیر یا زود این ویروس موذی از سراسر جهان رخت برمی‌بندد و دوباره مرزها گشوده شده و تعاملات بین‌المللی آغاز می‌شود؛ شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و… فعالیت خود را از سر گرفته و مردم مجددا اقدام به سفر و گردشگری خواهندکرد. اما سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که دولت و در راس آن وزرات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای دمیدن روحی دوباره بر پیکر بی‌جان صنعت گردشگری کشور چه تمهیداتی اندیشیده‌است؟

آسیب‌های وارد شده به صنعت گردشگری را به حداقل می‌رسانیم
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به این سوال، با بیان اینکه قطعا اتفاقات اخیر و در راس آن شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری همه کشورها و از جمله ایران آسیب‌های زیادی وارد کرده، گفت: با وجود مشکلات و ناکامی‌ها در تلاشیم آسیب‌های واردشده به این صنعت را به حداقل برسانیم.
دکتر علی اصغر مونسان اظهار کرد: باتوجه به اینکه به دلیل گسترش و شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه‌ها و سفرهای نوروزی لغو شد، در همان ابتدا دستورالعمل و پروتکل‌هایی را برای واحدهای اقامتی سراسر کشور صادر کردیم و موضوع رعایت مسائل بهداشتی در تمام محیط‌ها و اماکن تحت نظارت این وزارتخانه را به‌ صورت جدی در دستور کار تمامی فعالان این حوزه قرار دادیم.

                            ***

این بحران اجتناب ناپذیر بوده اما، به تمامی مشاغل و فعالان صنعت گردشگری که از این صنعت کسب درآمد می‌کنند، اطمینان می‌دهم که در صدد هستیم تا با یافتن راهکارهای مناسب این ضررها را به حداقل برسانیم
***

ضدعفونی مکان های گردشگری
وی در ادامه صحبت هایش ضمن تشکر از همکاری مردم برای لغو سفرهایشان به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: این عزیزان مطمئن باشند که بعد از مهار کرونا رزرو بلیت، تور و یا اقامت آن‌ها با همان قیمت‌های سابق انجام خواهد گرفت و هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بازه زمانی موردنظر در کار نخواهد بود.
وی با بیان اینکه در پی اقدامات مطلوب وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در صنعت گردشگری کشور اینگونه برآورد شده بود که در سال‌جاری۱۰ میلیون گردشگر جذب کنیم، تصریح کرد: اما اتفاقات اخیر و در راس آنها شیوع ویروس کرونا باعث شد این برنامه‌ریزی‌ها محقق نشود.

فرصت سفر برای عموم مردم بعد از مهار کرونا
مونسان با بیان اینکه خوشبختانه آمارها حکایت از آن دارند که سفرها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، گفت: این نشان‌دهنده این موضوع است که مردم توصیه‌‌ها را رعایت کرده‌اند. با اطمینان می‌گویم قطعا بعد از مهار کرونا بستر بسیار خوبی برای سفر و گردشگری برای همه هم‌وطنان فراهم خواهدشد و یک فرصت خوب برای رونق مجدد صنعت گردشگری در کشور به‌وجود خواهدآمد.
وی تاکید کرد: واضح است که هرساله کشورمان در تعطیلات نوروز پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی بود. این در حالیست که امسال با توجه به شیوع کرونا نه تنها سفرهای خارجی بلکه حتی سفرهای داخلی هم لغو شد و بسیاری از مشاغل پیک کاری خود را از دست داده و متضرر شدند.
مونسان اظهار کرد: در هرحال، این بحران اجتناب ناپذیر بوده اما، به تمامی مشاغل و فعالان صنعت گردشگری که از این صنعت کسب درآمد می‌کنند، اطمینان می‌دهم که در صدد هستیم تا با یافتن راهکارهای مناسب این ضررها را به حداقل برسانیم.
براساس این گزارش، نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که شیوع و گسترش ویروس کرونا، ماجرای حادثه هواپیمای اوکراینی و بسیاری از موضوعات اخیر دیگر، اثرات نامطلوبی بر صنعت گردشگری کشور باقی گذاشته است؛ اما آنچه مسلم است این است که این بار هم از بحران عبور خواهیم کرد. قطعا با مرور زمان این موضوعات هم مرتفع شده و صنعت گردشگری ایران بار دیگر جان خواهد گرفت.