خبر خوبی که دنیا را کمی امیدوارتر کرده و برای صنعت گردشگری به سان یک معجزه. نهم نوامبر ۲۰۲۰، تاریخی است که شاید تا مدت‌ها در یادها بماند. به محض آنکه اعلام شد که واکسن تولیدی شرکت فایزر و بیونتک در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ موثر است، صنعت گردشگری که مدت‌ها بر لبه پرتگاه […]

خبر خوبی که دنیا را کمی امیدوارتر کرده و برای صنعت گردشگری به سان یک معجزه. نهم نوامبر ۲۰۲۰، تاریخی است که شاید تا مدت‌ها در یادها بماند. به محض آنکه اعلام شد که واکسن تولیدی شرکت فایزر و بیونتک در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ موثر است، صنعت گردشگری که مدت‌ها بر لبه پرتگاه بحران رسیده بود، آنقدر هیجان ‌زده شد که بلافاصله نشانه‌های رونق را از خود نشان داد. سهام شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی بالا رفت و تورگردانان و آژانس‌های مسافرتی نیز افزایش جست‌جوی مقاصد برای رزرو در سال ۲۰۲۱ را گزارش کرده‌اند. به نظر می‌رسد لحظه موعود صنعت گردشگری فرا رسیده و سفر و گردشگری در آینده‌‌ای نزدیک ممکن باشد. تاثیر تولید واکسن کرونا بر صنعت گردشگری چندین سناریوی احتمالی دارد که در این دو پرسش آمده است: آیا شرایط سفر به پیش از دوران کرونا برمی‌گردد یا برای همیشه تغییر خواهد کرد؟.
واقغیت آن است که حتی با توزیع واکسن های انگلیسی ، آمریکایی ، چینی و روسی و اخیرا نیز هندی مردم در کوتاه مدت و میان مدت همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را در سفرهای اوقات فراغت خود رعایت کنند. بنابراین صنعت گردشگری به سرعت سفرهای تجاری احیا نمی‌شود .
تاثیر واکسن کرونا بر صنعت گردشگری بر کشورهای دارای اقتصاد مبتنی بر گردشگری زیاد است
در کشورهایی که اقتصاد آن‌ها به گردشگری وابسته است، ویروس کرونا خسارت‌های زیادی بر جا گذاشته است
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه با نشان دادن میزان تاثیر بیماری کووید ۱۹ بر جریان جهانی سفر، پیش‌بینی کرده اقتصاد گردشگری بین‌المللی امسال ۸۰ درصد کوچک‌تر شود. این انقباض صنعت گردشگری به ویژه اثرات قابل توجهی بر بازارهای نوظهوری که بخش اعظم تولید ناخالص داخلی خود را از گردشگری می‌گیرند، گذاشته است. به عنوان نمونه، گردشگری ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی در تایلند، ۹ درصد در فیلیپین، ۸ در مراکش و ۷ درصد در تونس را تشکیل می‌دهد. برآوردهای دیگر نیز می‌گویند شاید چندین سال طول بکشد که صنعت گردشگری طور کامل بهبود یابد. موسسه مک‌کینزی تخمین می‌زند که درآمد جهانی گردشگری تا سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ به سطح ۲۰۱۹ باز نخواهد گشت.
در دسترس بودن واکسن به این معناست که جابجایی و تجارت بیشتر ممکن می‌شود. مقام‌های سیاسی کشورها و همینطور ناظران نیز امیدوارند بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی سریعتر از پیش‌بینی‌ها ممکن شود. برخی در این خوش‌بینی‌شان به تجربه چین را اشاره می‌کنند که از زمانی که موفق به کنترل میزان شیوع عفونت شده، ترافیک هوایی آن به ۹۰ درصد سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است. اما آیا همه‌چیز به همین سادگی است؟