دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت (ع)»با انتقاد از کمبود پژوهش‌ها، کتاب‌ها و مقالات علمی در حوزه کاربردی کردن علوم روز بر اساس مبانی قرآن و عترت(ع) تصریح کرد: متأسفانه تعداد پژوهشگرانی که بخواهند با استفاده از تعالیم دینی به مسائل روز پاسخ دهند، بسیار اندک است و به اندازه کافی در این حوزه مقالات غنی علمی و کتاب‌های کاربردی و معتبر منتشر نشده است.

به گزارش اقتصادآسیا، دکتر عادل پیغامی در نشست خبری این کنگره که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد،رویکردها و جزئیات این کنگره را تشریح کرد و گفت: تلاش داریم از خروجی نشست‌های علمی و مقالات ارائه شده در این کنفرانس محتواهای کاربردی برای دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های سیاست‌گذار کشور آماده و از آن در حل مسائل و مشکلات جامعه استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود آستان قدس رضوی به حوزه گسترش معارف نورانی قرآن و عترت(ع) به‌ویژه سنت و سیره رضوی را ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: آموزه‌های نورانی و وحیانی حضرت رضا(ع) به‌عنوان عالم آل محمد(ص) به‌عنوان یک حقیقت همیشه زنده مشمول گذر زمان و مکان نمی‌شود بلکه این آموزه‌ها فرا مکانی و فرا زمانی است و برای سعادت و رهایی از گرفتاری و مشکلات امروز بشریت کارگشاست، بر همین اساس باید با بهره‌گیری از آن، مسائل روز جامعه در حوزه‌های کلان از جمله تمدن سازی و دولت سازی تا مسائل اجتماعی و فردی احیا شود.

وی برگزاری کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت (ع) به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) را اقدامی ارزشمند دانست و عنوان کرد: در قالب برنامه‌های علمی این کنگره، ۱۲ پیش نشست علمی با مشارکت اساتید و صاحب‌نظران حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای سیاست‌گذار طراحی شده است.

وی افزود: برای شکل‌گیری جامعه علمی از نسل جدید نیز، مجموعه کرسی‌های ملی آزاداندیشی دانشجویان با مشارکت دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در حال برگزاری است، همچنین در گام بعدی برای ساخت جامعه علمی، مجله علمی امام رضا(ع) و علوم روز به سه زبان دنیا طراحی و در حال انتشار است.

دبیر علمی کنفرانس با اشاره به تبیین و بررسی مسائل کاربردی در قالب برنامه‌های این کنگره عنوان کرد: این کنگره در چارچوب برنامه‌های كلان دبيرخانه بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز و در راستاي لبيك علمي و عملي به دغدغه‌ها و رويكردهاي رهبر معظم انقلاب در سال جاري طراحی شده است.

وی تصریح کرد: در این دوره، موضوع اقتصاد، اشتغال و تولید در حوزه‌های کاربردی همچون مسکن، ارز و سرمایه، عدالت، صنایع دارویی، کشاورزی و…. با بهره‌گیری از معارف قرآن و اهل بیت(ع) مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در مورد خروجی کنفرانس نیز گفت: تلاش داریم تا از خروجی نشسته‌ای علمی و مقالات ارائه شده در کنفرانس، محتوای کاربردی برای دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های سیاست‌گذار آماده شود.

وی همچنین ایجاد تعامل بین مجموعه‌های سیاست‌گذار، دولت ، مجلس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و اتاق بازرگانی برای محوریت قرار دادن آموزه‌های قرآن و عترت در عرصه اقتصاد را از نوآوری‌های جدید این کنفرانس علمی معرفی کرد.

پیغامی همچنین ۲۸ بهمن ماه را آخرین مهلت ارائه مقاله به کنفرانس بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت (ع)» اعلام کرد و گفت: مراسم اختتاميه اين كنفرانس بین‌المللی نیز ۱۰ و ۱۱ اسفندماه با حضور نخبگان و اساتيد شاخص ملي و بین‌المللی در حوزه اقتصاد برگزار خواهد شد.

ظرفیت ملی و بین‌المللی آستان قدس در حوزه گفتمان‌سازی و جهاد تبیین

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: این آستان مقدس با استفاده از ظرفیت عظیم علمی و تأثیرگذاری که در فضای ملی و بین‌المللی دارد، می‌تواند با استفاده از سیره و معارف رضوی در حوزه گفتمان سازی و تبیین مسائل جهاد تبیین ورود جدی داشته باشد.

دکتر عبدالحمید طالبی نیز در این نشست خبری تصریح کرد: طیف متنوعی از مخاطبان با حرم مطهر رضوی و آستان قدس رضوی در ارتباط هستند و این ظرفیت عظیم می‌تواند به‌عنوان یک فرصت برای جریان سازی و شبکه‌سازی حل مشکلات عملی و میدانی که با آن در کشور روبرو هستیم، بهره‌برداری شود.
طالبی با اشاره به سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی مبنی بر تبیین و ترویج تعالیم نورانی و وحیانی قرآن و عترت (ع) به‌ویژه سیره علمی و عملی حضرت رضا(ع)، خاطرنشان کرد: این آستان مقدس می‌تواند با هم افزایی که در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد می‌نماید، در حوزه ذائقه سازی سبک زندگی اسلامی، الگوهای مؤثر و کارآمدی را با استفاده از فناوری‌های نوین علمی و فرهنگی در زمینه‌های مختلف به همگان معرفی کند.

به گفته رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، مشهدالرضا(ع) این ظرفیت را دارد تا به قطب حمایت از خیران و واقفان علمی و فرهنگی تبدیل شود و با انجام وقف‌های جدید، نوآورانه و فناورانه، کسب و کارهای نوین شکل گرفته و بخشی از مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری حل شود.
دکتر طالبی همچنین با اشاره به نقش علمی آستان قدس رضوی در عرصه دیپلماسی علمی کشورهای اسلامی، گفت: آمادگی و ظرفیت لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های علمی و فرهنگی با دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور وجود دارد تا مشهدالرضا(ع) به بستری برای تبادلات علمی و فرهنگی بین کشورهای اسلامی و ارائه الگوهای کارآمد تبدیل شود.