برخی از کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا و با وجود مشکلات بسیار توانستند رشد ۱۰ برابری را تجربه کنند که در بین آنها، فروشگاه‌های آنلاین، سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی و سوپرمارکت‌های آنلاین در صدر قرار داشتند.سال گذشته صنایع مختلف کشور به دلیل همه گیری کرونا در جهان با رکود مواجه شدند. شیوع این ویروس […]

برخی از کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا و با وجود مشکلات بسیار توانستند رشد ۱۰ برابری را تجربه کنند که در بین آنها، فروشگاه‌های آنلاین، سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی و سوپرمارکت‌های آنلاین در صدر قرار داشتند.
سال گذشته صنایع مختلف کشور به دلیل همه گیری کرونا در جهان با رکود مواجه شدند. شیوع این ویروس مشکلات زیادی را رقم زد اما در این میان کسب‌وکارهای آنلاین به دلیل ماهیتی که داشتند توانستند جایگاه خود را در بین مردم پیدا کنند. مردمی که شاید قبلا اعتقادی به خرید اینترنتی نداشتند در این وضعیت به اجبار برای تامین مایحتاج، حمل و نقل و آموزش به فضای مجازی روی آوردند.
در سال ۹۹ برخی از کسب و کارها به نقطه پایان فعالیت خود برسند و برخی با افت رو به رو شوند، اما برخی دیگر از کسب وکارها همه گیری این ویروس منتفع شدند و درآمدشان افزایش پیدا کرد.
مجموعه «ابرآروان» که به۶۵ هزار کسب و کار آنلاین در کشور زیرساخت ابری ارائه می‌دهد در گزارش عملکرد خود در سالی که گذشت به بررسی وضعیت کسب‌وکارهای آنلاین پرداخته است.
بنابر این گزارش توسعه زیرساخت‌های ابری کشور با اضافه کردن ۱۳ پاپ سایت خارجی، تقویت ۶ پاپ سایت خارجی و ۴ پاپ سایت داخلی توسعه پیدا کرده است.

پرترافیک‌ترین سامانه‌ها
آمار ترافیکی این مجموعه ابری نشان می‌دهد سامانه‌های بورسی و سرمایه‌گذاری و سایت خرید خودرو، پرترافیک‌ترین سایت‌ها در سال ۱۳۹۹ بوده‌اند. با توجه به نوسانات بازار بورس و خودرو البته این انتظار می‌رفت که ترافیک حضور کاربران در این حوزه بیشتر باشد.
به‌واسطه‌ی کرونا خدمات الکترونیک دولتی افزایش پیدا کرد و به همین واسطه سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی هم به جمع پرترافیک‌ترین سامانه‌ها وارد شده‌اند. نکته جالب این است که با توجه به شیوع این ویروس و کاهش سفرها، خدمات سفر که تا سال گذشته با اقبال بالایی روبه‌رو بودند در سال ۱۳۹۹ به آخرین رتبه در بین این سامانه‌های پرترافیک رسیدند.
براساس ترکیب داده‌های حوزه‌های کسب‌وکاری سامانه‌های آنلاین سفارش غذا و تاکسی توانستند از رکود عبور کرده و به رکودشکنی جدیدی در سال ۹۹ دست پیدا کنند.

رشد ۱۰ برابری سوپرمارکت‌های آنلاین
در این بین سامانه‌های بورسی و فروش خودرو با پیک‌های مقطعی رکوردشکنی کردند. فروشگاه‌های آنلاین رشد دو برابری، سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی رشد سه برابری و سوپرمارکت‌های آنلاین رشد ۱۰ برابری را رقم زدند.
این در حالی‌ است که سامانه‌های فروش بلیت سفر و رزرو هتل در بهترین حالت توانستند به ترافیک سال گذشته‌شان دست پیدا کنند و سال کرونا را در رکود سپری کردند.
طبق آمار، سامانه‌های حمل و نقل، خرید خودرو، خدمات بانکی و بازار سرمایه، فیلم و سریال آنلاین، رسانه‌ها، خرید اینترنتی، دولت الکترونیک، نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی، سفارش غذا و خدمات سفر به ترتیب توانسته‌اند رتبه یک تا ۱۰ از نظر ترافیک را به دست بیاورند.
ترافیک سامانه‌های مربوط به تاکسی‌ و سفارش غذای آنلاین که در زمستان ۹۸ و آغاز کرونا با افت شدید به یک سوم رسیده بود، از فصل بهار با شیب ملایم رو به افزایش گذاشتند و سفارش غذا در فصل تابستان و تاکسی آنلاین در فصل پاییز به ترافیک مشابه سال قبل رسیدند. با ادامه این روند، پیک ترافیکی سامانه‌های سفارش آنلاین غذا در فصل پاییز و سامانه‌های تاکسی آنالین در فصل تابستان شکسته شد.

۴ میلیارد درخواست در یک روز
با افزایش خریدهای آنلاین پس از کرونا، فروشگاه‌هایی که به فروش آنلاین محصولات می‌پرداختند با روند افزایشی، رشد دوبرابری نسبت به سال قبل را تجربه کردند و در بلک‌فرایدی (حراج جمعه) به پیک ترافیکی ۴میلیارد درخواست رسیدند.
سال کرونا برای سامانه‌های نوبت‌دهی خدمات درمانی پررونق بود و آن‌ها را به ترافیک سه برابری نسبت به سال گذشته رساند.
در این گزارش، الگوی ترافیک آنلاین کاربران ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است. جمع داده‌های کاربران مشتریان نشان می‌دهد بیشترین ترافیک آنلاین کاربران در روزهای یکشنبه و در ساعات پیش از ظهر اتفاق می‌افتد و کمترین ترافیک آنلاین مربوط به ساعت ۴ صبح در تمام روزهاست.

۴۱۸ دقیقه قطعی کامل اینترنت در سال گذشته
اما دشواری کسب‌وکارهای آنلاین در سال ۱۳۹۹ تنها از کرونا و مشکلات اقتصادی متاثر نبود. اطلاعات سامانه‌ رادار نشان می‌دهد در یک سال گذشته، کم‌تر از یک‌دهم ‌درصد (۴۱۸ دقیقه) قطعی کامل اینترنت رخ داده است. اما با هشت هزار و ۸۷۱ دقیقه اختلال، زیرساخت اینترنت کشور ۵درصد از کل سال با اختلال مواجه بوده است. /ایرنا