تهدید گردشگری با کروناشیوع کرونا بر صنعت گردشگری تاثیر سنگینی گذاشت و این صنعت را زمینگیر کرد. گردشگر بدنبال این نیست که با یک سفر جانش در معرض تهدید قرار بگیرد. به همین دلیل شاهد کاهش شدید گردشگر هستیم زیرا این نگرانی وجود دارد که در اثر سفر از یک نقطه به نقطه دیگر، شیوع […]

تهدید گردشگری با کرونا
شیوع کرونا بر صنعت گردشگری تاثیر سنگینی گذاشت و این صنعت را زمینگیر کرد. گردشگر بدنبال این نیست که با یک سفر جانش در معرض تهدید قرار بگیرد. به همین دلیل شاهد کاهش شدید گردشگر هستیم زیرا این نگرانی وجود دارد که در اثر سفر از یک نقطه به نقطه دیگر، شیوع کرونا شدت بگیرد. تازه ترین آماری که گمرک ایران در رابطه با وضعیت سفرها و ترددهای خارجی در سال گذشته منتشر کرده، نشان می دهد که ۴.۳ میلیون نفر مسافر وارد کشور شده یا به عبارتی مسافر ورودی بودند که این تعداد مسافر ورودی شامل بیش از ۳.۸ میلیون نفر ایرانی و بالغ بر ۵۱۲ هزار نفر خارجی است.همچنین بیش از ۴.۲ میلیون نفر به عنوان مسافر خارجی از کشور تردد داشته اند.تردد مسافر نسبت به سال ۱۳۹۸ با کاهش ۷۹.۱ درصدی برای مسافران ورودی و کاهش ۷۸.۸ درصدی در تردد مسافران خارجی روبرو بوده است.این کاهش ۸۰ درصدی در تردد مسافر کاهشی حدود۱۶.۴ میلیون نفر مسافر ورودی و کاهش ۱۵.۷ میلیون نفر در مسافران خروجی را شامل می شود.

ریزش تند سفرهای ترکیه
بر اساس این گزارش عمده پروازهای خارجی به منظور گردشگری از فرودگاه امام به مقصد کشور ترکیه بوده که آن هم با کاهش قابل توجهی همراه است.تغییر مسیر پروازها و سفرهای خارجی در این گزارش قابل تامل است؛ به طوری که سفرهای گردشگری که عمدتا به مقصد کشورهای ترکیه و امارات صورت گرفته به سفرهای داخلی با مقاصد گردشگری مشابه گزینه های ترکیه و دوبی تغییر داشته است.در شرایطی که نگران گردشگری خارجی هستیم، گردشگری در داخل بدون توجه به کرونا ادامه دارد به نوعی که قشم و کیش بیشترین تردد مسافری را در سال گذشته به خود اختصاص داده و عمده این سفرها در ایام پایانی سال و به ویژه فصل زمستان صورت گرفته است.

کرونا و ارز دو لبه قیچی
اما معاون مدیر کل دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرک ایران در رابطه با چرایی کاهش مسافرت ها و مسافران ورودی و خروجی در سال گذشته گفت: محدودیت های مقطعی بسیار ناشی از بیماری کرونا و توقف چندین ماهه مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی در این موضوع موثر بوده است. آرزو غنیون گفت: مسدود بودن مرزها، لغو انواع سفرها اعم از تفریحی، سیاحتی، زیارتی، مذهبی و کاری و عدم پذیرش مسافران ورودی توسط کشورهای مقصد یا شرایط سخت گیرانه ورود مسافر اعم از قرنطینه و شرایط مشابه در مسافران خارجی به دلیل مخاطرات ناشی از انتقال ویروس کرونا سفرها را تحت تاثیر قرار داده است. وی در رابطه با کاهش سفر به کشورهایی مانند ترکیه گفت: گذشته از شرایط حاکم بر کشورهای دنیا به دلیل بیماری کرونا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان و افزایش شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در مقابل پول ایران دلیل اصلی کاهش تردد مسافر به شمار می رود.

کاهش ۳۰ درصدی گردشگری جهانی
در جدیدترین گزارش سازمان جهانی گردشگری، میزان سفرهای بین المللی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این صنعت در این دوران خسارتی ۲۹۰ تا ۴۴۰ میلیاردی متضرر شده به طوری که این بحران در صنعت گردشگری تاکنون بی سابقه بوده است. صنعت گردشگری در اروپا ۱۰ درصد اقتصاد این قاره را به خود اختصاص می داد که با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده، شمار گردشگرانی که در سال های پیش از پدید آمدن این ویروس به کشور های فرانسه، ایتالیا و اسپانیا سفر می کردند، بسیار کاهش پیدا کرده است. فرانسه در سال ۲۰۱۹ میزبان بیش از ۷۹ میلیون گردشگر بوده که در ابتدای کرونا در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۵/۵ درصدی روبه رو بود. شمار گردشگران در ایتالیا در دوماه اول شیوع ویروس کرونا، حدود ۱٫۵ میلیون نفر نسبت به سال ۲۰۱۹ کمتر بوده و در اسپانیا نیز شمار گردشگران و مسافران در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ درصد کمتر از گردشگران در سال ۲۰۱۹ بوده است.

حمله کرونا به گردشگری آسیا
یکی از بزرگترین منبع‌های درآمد در آسیا، گردشگری و توریسم است که شیوع کرونا باعث شده شمار گردشگران خارجی این قاره، ۷۲ درصد کاهش پیدا کند و خسارتی ۱۱۵ میلیاردی به صنعت گردشگری آسیا وارد شود. همچنین صنعت گردشگری در آسیا، با کاهش ۹ الی ۱۲ درصدی در میزبانی از گردشگران خارجی، عنوان آسیب دیده ترین منطقه جهان را از آن خود کند. از سویی دیگر شیوع این ویروس موجب ازبین رفتن بیش از ۶۳ میلیون شغل نیز شده است.

کرونا گریبانگیر گردشگری ایران
صنعت گردشگری ایران هم مانند دیگر کشورها در بدترین شرایط قرار دارد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ شمار مسافران و گردشگرانی که به ایران سفر کردند، با رشد بسیار زیادی همراه بود و پیش بینی می شد با شروع سال ۲۰۲۰ این روند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. اما با شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه شمار گردشگران افزایش پیدا نکرد، ۹۰ درصد نیز نسبت به سال گذشته با کاهش رو به رو شد. صنعت گردشگری در همه ی شهرهای ایران در دوران کرونا خسارت های جبران ناپذیر زیادی را به بار آورده است که بیشترین برآورد خسارت به خراسان رضوی با ۱۸۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با ۲۴۲ میلیارد ریال تعلق یافته است.

مشاغل زیاندیده
اگر بخواهیم مشاغلی که از کرونا آسیب دیده اند را بررسی کنیم، فقط باید به کلمه بی شمار اشاره کنیم. هیچ صنعتی را نمی توان پیدا کرد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به گردشگری مرتبط نباشد اما مشاغل مرتبط همچون هتلداری، رستورانداری، تورگردانی، حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی و هوایی، آژانس های بلیط فروشی، صنایع دستی، موزه ها، مناطق دیدنی و بسیاری موارد دیگر که درآمد خود را از دست توریست ها دریافت می کردند، امروز از نبود مسافر افسرده شده اند، مسافرانی که از ترس کرونا و مرگ و میر بالای آن به کشورمان سفر نمی کنند.