معاون فرهنگی، اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بقاع متبرکه امامزادگان این استان با نصب ۵۱ نیروگاه خورشیدی، ۲ هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند. به گزارش اقتصادآسیا، حجت الاسلام جمال ایزدی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت سالروز گرامیداشت امامزادگان برگزار شد، افزود: تولید برق توسط نیروگاه […]

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بقاع متبرکه امامزادگان این استان با نصب ۵۱ نیروگاه خورشیدی، ۲ هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند.

به گزارش اقتصادآسیا، حجت الاسلام جمال ایزدی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت سالروز گرامیداشت امامزادگان برگزار شد، افزود: تولید برق توسط نیروگاه های خورشیدی نصب شده در بقاع متبرکه استان در شرایط کنونی، کمک زیادی به رفع مخاطرات تامین برق در استان کرده است.

وی با اشاره به وجود ۳۰۴ بقعه متبرکه امامزادگان در خراسان رضوی اظهار داشت: بقاع متبرکه براساس ظرفیتها و قابلیتهایشان سطح بندی شده اند که بر این اساس، ۱۱ بقعه متبرکه در سطح یک و شاخص ملی شناخته شده اند، ۲۵ بقعه متبرکه در سطح دو قرار داشته و جزو بقاع شاخص استانی هستند و باقی بقاع نیز در سطح سه قرار دارند.

وی بیان کرد: بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی هیچ ردیف اعتبار دولتی ندارند و نذور مردمی و عواید حاصل از موقوفات آن، محل تامین هزینه های نگهداری و خدمات رسانی به زائران امامزادگان را تشکیل می دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به برنامه های این نهاد برای روز بزرگداشت امامزادگان اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع کرونا برگزاری مراسم این روز در سال گذشته با محدودیتهای زیادی مواجه شد و یک مراسم شاخص استانی در بقعه امامزاده حمزه کاشمر برگزار شد، امسال نیز به دلیل تداوم شیوع این ویروس، محدودیتها در برگزاری مراسم مزبور برقرار است اما به شدت سال گذشته نیست و ۵۰ بقعه متبرکه استان در روز پنجم ذی القعده، میزبان برگزاری مراسم گرامیداشت این روز با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی خواهند بود.

وی افزود: جشنهای دهه کرامت از سالروز میلاد حضرت فاطمه معصوم (س) از بقاع متبرکه مزبور خراسان رضوی آغاز شده است و تا سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه دارد که آذین بندی، غبارروبی و جمع آوری نذور، برپایی ایستگاه صلواتی، توزیع بسته های متبرک، برگزاری جشن و مسابقه، به راه انداختن کاروانهای شادی، استفاده از فضای مجازی برای برگزاری مسابقه و جشنواره، برپایی محافل انس با قرآن کریم، دیدار با خانواده شهدا، برپایی ایستگاه های تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در باقع متبرکه از جمله این برنامه ها است.

حجت الاسلام ایزدی، چهار مورد از برنامه های مربوط به دهه کرامت در بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی را ویژه دانست و گفت: تجلیل از خادمان بقاع متبرکه اعم از اعضای هیات امنا و مدیران اجرایی و فعالان فرهنگی و اجتماعی و قرآنی در این بقاع در یک مراسم شاخص استانی در چهارم ذی القعده در امامزاده خواجه اباصلت مشهد و به صورت ویژه در بقاع متبرکه شهرستانی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه در دهه کرامت آیین اختتامیه طرح موقوفه مشارکتی “مهر فاطمی” نیز در سالروز میلاد امام رضا(ع) برگزار می شود، افزود: اوقاف خراسان رضوی مبلغانی را به سراسر کشور برای مشارکت در طرح موقوفه مهر فاطمی اعزام کرده و پس از ترویج فرهنگ وقف مشارکتی در این استانها، بیش از ۸۰ هزار نفر در سراسر کشور خریدار سهام موقوفه مهر فاطمی شده اند که اکنون که کل ۳۲۰ هزار سهم آن فروخته شده، یک هزارم جمعیت کشور در این موقوفه سهیم هستند.

وی راه اندازی قرارگاه “ازدواج آسان و فرزند بیشتر” را از دیگر ویژه برنامه های دهه کرامت امسال برشمرد و گفت: یکی دو سالی است که مرکز امور خیریه در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و متعاقب آن ستاد هماهنگی امور خیریه در هر استان تشکیل شده است، ذیل مرکز امور خیریه استانی کارگروه هایی با موضوعات “اشتغال، خانواده و ازدواج، بهداشت و درمان، تحصیل و آموزش، رسیدگی به ایتام و آزادی زندانیان” شکل گرفت.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: کارگروه “خانواده و ازدواج” اقدام به راه اندازی “قرارگاه ازدواج آسان و فرزند بیشتر” کرده است و طی انعقاد تفاهم نامه ای با مرکز رسیدگی به امور مساجد استان، ۱۵۰ مسجد به عنوان پایگاه ویژه موضوع مزبور در نظر گرفته شده است.

ایزدی، آغاز کار قرارگاه “ازدواج آسان و فرزند بیشتر” و مساجد مزبور را در دهه کرامت دانست و گفت: پنج کمیته ذیل این قرارگاه با همکاری اساتید و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی موضوعاتی از جمله ارایه آموزش و مشاوره به زوجین، برگزاری نشستهای تخصصی، تسهیل گری امر ازدواج، فرزندآوری و تربیت فرزند، مطالبه گری در خصوص اجرای قوانین مربوط به تسهیل ازدواج را دنبال خواهند کرد.