مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بیش از هشت هزار جویای کار در استان از زمان راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل (تیرماه ۱۴۰۲) تاکنون در این سامانه ثبت‌نام کرده اند.



به گزارش اقتصاد آسیا، محمد امین بابایی درنشست خبری که مناسبت هفته کارآفرینی که صبح امروز یکشنبه ۲۱ آبان ماه در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزارشد تصریح کرد: با هدف تسهیل گری در بازار کار و تامین نیروی انسانی مورد نیاز کارفرمایان، سامانه جستجوی شغل از تیرماه سال جاری در سطح کشور راه اندازی شد و تا الان ۸۱۹۰ کارجو در خراسان رضوی در این سامانه ثبت نام کرده اند. همچنین کارفرمایانی که در این سامانه اعلام نیاز کرده اند حدود ۸۲۷۳ درخواست ثبت شده است.

به گفته وی، هدف اصلی این سامانه تسهیل عرضه و تقاضای نیروی کاراست تا به شکلی دسترسی آسان نیروی کار ایجاد شود. این سامانه تحت وب سرویس در حال انجام است و خدماتش در بستر این سامانه رایگان است و کارفرمایان نیاز نیست برای آگهی هزینه‌های هنگفتی به سایت‌ها بدهند.

مدیر کل اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان یادآورشد: کلیت زیر ساخت به این سمت دارد می‌رود که قدرت تجزیه تحلیل را در اختیار مدیران برای بحث سیاست گذاری در بازارکار را می‌دهد و اینکه وضعیت نیرو‌های ماهر و فاقد مهارت و اینکه از لحاظ میزان سطح سوادشان و سایر موارد ه چه شکل است ارزیابی شود تا بر مبنای آن ظرفیت سازی در استان انجام شود و اگر نیروی کاری مهارت ندارد و به دنبال اشتغال است از ظرفیت فنی و حرفه‌ای استفاده شود که متناسب با نیاز بازار این نیرو ماهر شد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ مجوز برای مراکز کاریابی غیردولتی (داخلی، الکترونیکی، خارجی)، هشت مجوز برای مراکز مشاوره کارآفرینی، چهار مجوز برای مراکز شتاب دهنده، سه مجوز برای کافه کارآفرینی و پنج مجوز برای فضای کار اشتراکی در استان خراسان رضوی صادر شده است.بابایی تصریح کرد: با این مجوزها تعداد مراکز کاریابی غیردولتی به ۱۴۵ مورد، مراکز مشاوره کارآفرینی به ۵۲ مورد، مراکز شتاب دهنده به ۲۰ مورد، کافه های کارآفرینی به چهار مورد و فضای کار اشتراکی به ۱۹ مورد رسیده است.

وی افزود: در هفت ماهه امسال بکارگماری جویندگان کار از طریق کاریابی های غیردولتی در خراسان رضوی ۲ هزار و ۳۳۰ نفر بوده است، در این مدت همچنین طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی برای ۱۴۰ نفر اجرا شده و ۱۸۳ کارفرما از معافیت و مشوق بیمه ای بهره مند شده اند.

مدیر کل اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه این سامانه حدود ۵ ماه ایجاد شده امیدواریم سریعتر تمام سطوح دسترسی، گزارشات تحلیلی دراختیار استان قرار گیرد تا بتوانیم ارتباط بیشتری را با کارجویان و کارفرمایان داشته باشیم و علت عدم اشتغالشان مشخص شود. تا الان حدود ۸۱۹۰ کارجو و حدود ۸۲۷۳ فرصت شغلی در سامانه ثبت نام کرده اند. خوشبینانه آن این است که تمامی کارجویان سرکار بروند، با توجه به اینکه تاکنون تنها ۲۴۷۲ کارجو در بستر این سامانه بکارگیری شده اندو ما بقی جذب نشده اند باید علت عدم این جذب بررسی شود.

بابایی تصریح کرد: برای معرفی بیشتر این سامانه درهفته کارافرینی یک برنامه‌ای را با عنوان رویداد بورس اشتغال و کسب و کار در تاریخ ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان ماه درمجموعه ورزشی کارگران با رویکرد معرفی این سامانه انجام می‌شود که در این رویداد کاریابی‌های داخلی و خارجی، مراکز مشاوره، کارفرمایان که فرصت‌های شغلی خود را معرفی کنند با حضور نیروی جویای کار برگزار می شود. از کارفرمایان دعوت می‌شود که در این رویکرد شرکت کنند تا مستقیم با نیروی کار مذاکره کنند ون یوری مورد نیازشان را جذب کنند.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که فضای عرضه و تقاضای کار را در بستر سامانه جستجوی شغل ببریم و تصدی گری خودمان رابه عنوان دولت کمرنگ‌تر کنیم تا در شفافیت جذب نیروی کار اتفاق بیافتد.
براساس گفته نامبرده ، تاکنون پنج هزار و ۳۹۹ نفر مرد و ۲ هزار و ۷۹۱ نفر زن بودند، که ۱۴۲ نفر از این تعداد بی سواد، ۳۰۳ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۳۲ نفر دارای مدرک دکتری، ۲ هزار و ۱۰۹ نفر دارای دیپلم و پیش دانشگاهی، هزار و ۴۵۵ نفر دارای مدرک کارشناسی و بقیه دارای تحصیلات متوسط و حوزوی بوده اند. همچنین در این سامانه به آدرس https://shoghl.mcls.gov.ir، پنج هزار و ۲۳۳ نفر بدون مهارت و ۲ هزار و ۹۵۷ نفر دارای مهارت بودند و بین رده سنی ۱۵ تا بالای ۵۵ سال قرار داشتند که البته هزار و ۷۱۹ نفر از آنان بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن داشته اند.

بابایی در بحث تسهیلات پرداختی در روستاها تصریح کرد:کل اعتبار مشاغل روستایی خراسان رضوی ۱۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۷۷ درصد از آن به متقاضیان پرداخت شده و منجر به ایجاد شغل برای ۲۱ هزار و ۵۴ نفر شده است. میزان تسهیلات پرداختی اشتغال روستایی از ابتدای اجرای این طرح در سال ۱۴۰۱ تاکنون در استان ۹ هزار و ۴۹۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای ۹ هزار و ۹۷ متقاضی انجام شده است.

وی اضافه کرد: از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و منابع در اختیار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ۲ هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به هزار و ۴۲۵ متقاضی پرداخت شده که منجر به ایجاد شغل برای ۲ هزار و ۶۲۶ نفر شده است.