رئیس اتاق ایران ضمن ابراز خرسندی از اینکه به زودی موضوع تجارت آزاد بین ایران و پاکستان نهایی می‌شود، تشکیل کمیته داوری مشترک را ضروری دانست و از تفاهم دو اتاق در این بخش خبر داد.در جریان سفر هیات تجاری اتاق ایران به پاکستان، اعضای هیات به سرپرستی غلامحسین شافعی با عرفان اقبال شیخ، رئیس […]



رئیس اتاق ایران ضمن ابراز خرسندی از اینکه به زودی موضوع تجارت آزاد بین ایران و پاکستان نهایی می‌شود، تشکیل کمیته داوری مشترک را ضروری دانست و از تفاهم دو اتاق در این بخش خبر داد.
در جریان سفر هیات تجاری اتاق ایران به پاکستان، اعضای هیات به سرپرستی غلامحسین شافعی با عرفان اقبال شیخ، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشور پاکستان دیدار کردند.در این نشست، رئیس اتاق ایران کشورهای ایران و پاکستان را دو ملت بزرگ در منطقه نامید که سال‌ها پیش با تلاش و شجاعت خویش به استقلال در رای و تصمیم و عمل دست یافتند. شافعی گفت: لازم است از این دستاوردها و از این سابقه تلاش‌ها و همچنین دوستی و صمیمیتی که بین دو ملت ایران وپاکستان وجود دارد بیش‌ترین بهره را ببریم و این میراث را حفظ کنیم.

شافعی با اظهار امیدواری برای تحقق تجارت ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور، تصریح کرد: در نظر داریم طرحی نو دراندازیم و از این روابط دوستانه بخش‌های اقتصادی و خصوصی دو کشور برای پیشبرد همکاری‌ها بیش‌ترین بهره را ببریم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم در گسترش تجارت و تنوع بخشی به همکاری‌ها گامیمثبت برداریم.

او ایجاد شورای مشترک تجاری ایران و پاکستان که قرار است اجرایی شود را فرصتی ویژه‌ای ارزیابی کرد و از تمام تجاری که در دو کشور با یکدیگر فعالیت می‌کنند و یا قصد فعالیت دارند، دعوت کرد به عضویت این شورا دربیایند و با تبادل اطلاعات و نظرات، به پیشبرد تجارت دو کشور کمک کنند.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران، اقتصاد مکمل دو کشور فرصت‌های بی‌نظیری را برای همکاری‌ فراهم کرده است. شافعی گفت: ایران یکی از تامین‌کنندگان بزرگ انرژی است و می‌تواند نیاز روزافزون پاکستان در بخش انرژی را رفع کند.

شافعی یکی دیگر از ظرفیت‌های همکاری‌ اقتصادی دو کشور را ترانزیت عنوان کرد و گفت: طی سال جاری همکاری ویژه‌ای دراین زمینه شکل گرفته است. اگر برخی مشکلات و امکانات مورد نیاز در زمینه تیر الکترونیک و دیگر موضوعات جزئی مرتفع شود، یک کریدور شرق به غرب و پر سرعت برای دسترسی سهل‌تر شکل خواهد گرفت.

رئیس اتاق ایران با اشاره به نزدیکی بندر چابهار به بنادر پاکستان از جمله گوادر گفت: این باعث می‌شود تا با ایجاد حمل‌ونقل دریایی، تجارت منطقه توسعه یابد.

او از جمله موانعی که باعث شده حجم روابط تجاری میان ایران و پاکستان به میزان دلخواه نباشد را تعرفه‌های تجاری و محدودیت‌های وضع شده توسط دولت‌ها عنوان کرد. شافعی در عین حال گفت: طبق توافق‌های صورت گرفته، قرار است توافق تجارت آزاد ایران و پاکستان به زودی نهایی شود و فارغ از کالاهایی که دو کشور برخی حساسیت‌ها روی تبادل آن دارند، در باقی اقلام تجاری، با تعرفه‌های بسیار پایین، تجارت رونق بیش از پیش خواهد گرفت.

شافعی به گردشگری به عنوان یکی از زمینه‌های همکاری بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: مشترکات موجود میان ایران و پاکستان، مرزهای مشترک، اشتراکات و علایق مذهبی و نزدیکی فرهنگی، ایجاب می‌کند ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها، کشور مقابل را خانه دوم خود بدانند. لازم است روی این موضوع برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گیرد و همکاری تخصصی از طریق اتاق‌های ملی دو کشور به انجام برسد.

بر اساس اظهارات شافعی از دیگر اقدامات مشترک اتاق‌ ایران و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان، که برای آن برنامه‌ریزی شده،تشکیل کمیته داوری و حمایت اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای تسهیل و داوری اختلافات تجاری است که امروز یادداشت تفاهمی در این زمینه امضا می‌شود.

رئیس اتاق ایران اظهار امیدواری کرد که دولتمردان دو کشور با حذف موانع و ایجاد زیرساخت های لازم زمینه را برای گسترش هر چه بیشتر تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور فراهم کنند.

اجرای مکانیزم تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را جدی بگیریم

سید علی حسینی، سفیر ایران در پاکستان نیز رشد فزاینده روابط تجاری بین دو کشور علی‌رغم تحریم‌ها علیه ایران و شیوع کرونا را بیان‌گر تلاش دو ملت در راستای تقویت مناسبات دانست و تصریح کرد: افزایش مبادلات تا سطح ۵ میلیارد دلار هدفی است که توسط دو دولت مورد تاکیداست و در این راستا باید زمینه‌ها را به ‌گونه‌ای فراهم کنیم که بخش خصوصی دو طرف به راحتی با توانمندی‌ها و حوزه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری یکدیگر آشنا شوند.

او اجرای مکانیزم تهاتر، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در شهرهای مختلف دو کشور، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بین دو طرف و بسترسازی برای استفاده از خدمات و کالاهای دارای مزیت نسبی از هر طرف را مورد تاکید قرار داد و پیگیری توافقات حاصل این نشست در آینده را ضروری خواند.

ایران و پاکستان سرمایه‌گذاری مشترک را جدی بگیرند

نجم‌الجاوا، رئیس شورای تجاری پاکستان و ایران در فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان نبود ارتباط بانکی را مهم‌ترین مانع در برابر همکاری‌های تجاری بین ایران و پاکستان دانست. به باور او ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد. در این بین می‌توان به تجربیات موفق در صنعت سرامیک و کاشی که توسط فعالان اقتصادی ایرانی در پاکستان صورت گرفته اشاره کرد. او گفت: چنین تولیداتی در پاکستان، ظرفیت صادرات این محصولات به سایر کشورها را فراهم می‌کند و این گونه ایران مشکل تحریم را حل خواهد کرد.

او در ادامه به اهمیت تهاتر بین دو کشور اشاره کرد و افزود: منابع ارزی و نقدینگی در هر دو کشور محدود است و متناسب با این شرایط، استفاده از ارزهای ملی ایران و پاکستان می‌تواند یک راهکار باشد. البته آنچه در تجارت مهم است، صادرات و واردات در کنارهم است به این معنا که باید درعین حال که به صادرات می‌اندیشیم، خرید از کشور مقابل را هم در دستورکار قرار دهیم.

رئیس شورای تجاری پاکستان و ایران خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش مواد غذایی پاکستان را جدی بگیرد. امروز تجار و سرمایه‌گذاران چینی و ترکیه‌ای در این حوزه فعال شده‌اند؛ اما از طرف ایران اقدام گسترده‌ای صورت نگرفته است. این در حالی است که مواد غذایی یکی از بهترین‌ها بازارها در پاکستان به شمار می‌آید.

مجلس آماده حل موانع در برابر روابط تجاری بین ایران و پاکستان است

جعفر قادری، نایب‌‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مجلس شورای اسلامی، به حمایت‌هایی که باید توسط دولت و نمایندگان مجلس برای توسعه روابط تجاری صورت می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که موانع و مشکلات را در حوزه‌های گمرکی و مرزی با استفاده از ظرفیت نمایندگان در مجلس شناسایی و پیگیری کنیم.

صدور تعرفه‌های بالا مانع تجارت ایران و پاکستان می‌شود

عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان، با انتقاد از صدور تعرفه‌های تجاری به عنوان مهم‌ترین مانع در مسیر توسعه تجارت دو جانبه میان دو کشور، تجارت آزاد را بهترین راه‌حل در برابر این مشکل ارزیابی کرد. ریگی همچنین به ظرفیت‌های حوزه حمل‌ونقل جهت تقویت تجارت میان دو طرف اشاره کرد و بر ضرورت استفاده ازظرفیت‌های کارنه‌تیر از سوی پاکستان و فراهم کردن بسترهای لازم در این بخش تاکید کرد.

این فعال اقتصادی مکمل بودن ایران و پاکستان در حوزه انرژی را مورد توجه قرار داد و افزود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه در نقطه صفر مرزی با توجه به ارزان بودن انرژی در ایران به منظور تولید انواع محصولات در این منطقه و صادرات در کنار استفاده دو طرف از آن پیشنهاد می‌شود.

ریگی همچنین بازگشایی مرز ریندان با پیگیری‌های دولت پاکستان را اقدام خوبی عنوان کرد که اتفاق افتاده و می‌تواند به تقویت سطح مناسبات و روابط دو کشور کمک کند.