سید عبدالله ارجائی با اشاره بر اینکه از روز اول سیاست ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود، گفت: وقتی کارگاه نیمه تمامی باقی می‌ماند چند اشکال ایجاد می‌کند، اولین ایراد بلاتکلیفی نیرو‌های انسانی است، زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند و دومین نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی می‌شود و مردم دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش اقتصادآسیا، سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اقدامات شهرداری برای پذیرایی از زائران افزود: پیش‌بینی شده بین ۶ تا ۸ میلیون زائر در دهه پایانی صفر به مشهد سفر کنند، گفت: شهرداری مشهد نیز به کمیته اسکان ستاد سفر استان کمک خواهد کرد. آنچه اعلام شده ۶۰۰ هزار نفر شب ظرفیت اسکان فراهم شده است، ده درصد این عدد توسط شهرداری کمک خواهد شد.
وی افزود: ظرفیت کمپ غدیر از ۵ هزار نفر به ۱۴ هزار نفر خواهد رسید و چند سالن ورزشی و سوله بحران در اختیار ستاد اسکان قرار خواهد گرفت. همچنین چندین سوله و محل اسکان موقت ایجاد خواهد شد و مقرر شده در صورت نیاز به کمک حمل و نقل برون‌شهری با اتوبوس‌های درون‌شهری برویم.
شهردار مشهد مقدس در پاسخ به انتقاد خبرنگاری در خصوص ارتباط با رسانه‌ها گفت: پرسیدن حق رسانه و پاسخ دادن وظیفه خادم در نظام جمهوری اسلامی است. یکی از اساسی‌ترین برنامه‌هایی که به شدت در حال پیگیری است، همین موضوع است. تلاشمان این است با اصحاب رسانه ارتباط داشته باشیم اما وقت این را نداریم که به صورت اختصاصی در خدمت همه رسانه‌ها باشیم.


وی درباره بودجه نیز گفت: بودجه یعنی طرف درآمدی حساب شهرداری. روزی که آقای خواجه نائینی شهرداری را تحویل آقای مومنی دادند بودجه محقق شده شهرداری را روی ۲۱ درصد تحویل گرفتیم. سال گذشته رکورد تحقق بودجه بیش از صد درصدی درآمدهای عمومی در اولین سال دوره گذار مدیریت شهری بود.
شهردار مشهد مقدس با بیان اینکه در سطح منهای یک عرصه میدان شهدا چند کاربری جانبی می‌توانیم داشته باشیم، افزود: کاربری اصلی آن فضای شهری برای ارتباط با خطوط مترو و فضای تجاری است که هنوز به بهره برداری نرسیده و زمانی که به بهره برداری برسد دسترسی‌های آن باز خواهد شد.
وی ادامه داد: اما تا زمانی که به بهره برداری نرسیده می‌توان از آن در جهات دیگر استفاده کرد با دفن پیکر مطهر چند شهید گمنام آنجا را به مرکز فرهنگی اجتماعی می‌خواهیم تبدیل کنیم.
به گفته وی، برای آن نیز هیئت امنا گذاشته‌ایم درخواستی که از مدیران داریم این است که آن را به فضا‌های فرهنگی تبدیل کنیم، اگر از آن استفاده نکنیم اسراف است برای آنجا به دنبال کارکرد‌های اجتماعی هستیم.
شهردار مشهد مقدس خاطرنشان کرد:در دهه پایانی ماه صفر ظرفیت پارکینگ‌ها افزایش قابل ملاحظه دارد، اما موقت است باید در این خصوص تدبیر جدی شود.
شهردار مشهد با بیان اینکه از روز اول سیاست ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود، وقتی کارگاه نیمه تمامی باقی می‌ماند چند اشکال ایجاد می‌کند، گفت: اولین ایراد بلاتکلیفی نیرو‌های انسانی است، زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند.
به گفته وی، دومین نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی می‌شود و مردم دچار مشکل می‌شوند.

وی درباره وضعیت مگاپروژ‌ها گفت: یکی از اعضای شورای شهر یکی از مگا پروژه‌ها را اعلام کرد و قرار بود ما زمین را متری ۴۰۰ هزار تومان خریداری کنیم، اما قیمت آن ۸۰۰ هزار تومان شد. در پروژه بازگشایی پادگان قبل از تصویب در کمیسیون چیزی اعلام نشد. قبل از اعلام برداشتن دیوار‌های پادگان دلالان روی زمین مردم دست گذاشته بودند.
وی تصریح کرد: پروژه‌های شهری مرتبط با اقتصاد شهر است. وقتی پروژه بصیرت بازگشایی شد اختلاف قیمتی در آن منطقه ایجاد کرده بود.
به گفته شهردار مشهدمقدس، در کرانه شمالی شهر اتفاقات خوبی خواهد افتاد. طرح‌های تفصیلی مشهدکه مدت‌ها مانده است تا انتهای سال ابلاغ خواهد شد.
ارجائی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم فاز یک خط سه قطار شهری مشهد را با کمک دولت در این دوره مدیریت شهری به بهره‌برداری برسانیم. در شرق شهر مشهد نیز یک پروژه مسکونی ساخته خواهد شد.
شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه از شروع کار ما در شهرداری مشهد، تا کنون ۱۱۳ اتوبوس جدید اضافه و ۲۷ دستگاه اتوبوس بازسازی کامل شده است، افزود: در شهر نیز چند دستگاه اتوبوس برقی درحال تست است که در صورت تایید به ناوگان اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه اتوبوس مدل حمل و نقلی جذاب برای مردم مشهد است، افزود: حدود ۱۳۰۰ اتوبوس را وقتی وارد شهرداری شدیم تحویل گرفتیم. بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اتوبوس‌ها در شهر‌های مختلف در تعمیرگاه هستند که باید از این ۱۳۰۰ تا کم شود.
به گفته وی، در دوره قبل نیز طبق گزارشی که مدیر مربوطه به من داده ۱۸۳ دستگاه اتوبوس اضافه شده بود. برای تکمیل ناوگان عمومی ۲ هزار و پانصد دستگاه اتوبوس نیاز داریم در سه مرحله ۸۳، ۲۷ و ۳۳ دستگاه در این دوره محقق شده است و امیدواریم در پایان دوره این عدد را به هزار برسانیم
ارجائی خاطرنشان کرد: عمر ناوگان ما بالاست و هر تعداد اضافه می‌شود تعداد دیگری از آن کم می‌شود. توافقنامه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس اتفاقی خوب و به نفع مردم بود.
شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه تعدادی اتوبوس برقی نیز در سطح شهر در حال آزمایش شدن است که امیدواریم این آزمایش را با موفقیت سپری کند، افزود: اگر از این اتوبوس‌ها جواب بگیریم با این اتوبوس‌هایی که محصول کشور خودمان است وارد قرارداد می‌شویم.
به گفته وی، تحویل نخستین اتوبوس‌ها پس از عقد قرارداد بین ۵ الی ۶ ماه زمان می‌برد.
شهردار مشهدمقدس در ادامه این نشست با بیان اینکه مسئله سرویس بهداشتی اهمیت زیادی دارد، افزود: همه مساجد و مدارس و اماکن عمومی و هتل‌ها و هرجایی که سرویس بهداشتی دارد باید در اختیار مردم قرار بگیرد. در شهرداری نیز حاضر به تامین مواد شوینده و بهداشتی و نیروی خدماتی برای نظافت هستیم. متاسفانه مساجدی داریم در رینگ اطراف حرم که دربشان را باز نمی‌گذارند.
به گفته وی، همچنین حاضریم هر سازنده‌ای که سرویس بهداشتی قابل حمل می‌سازد، از آن خریداری کنیم. طی جلسه‌ای که با معاون اول رییس جمهور داشتیم خواهش کردم هزار چشمه سرویس بهداشتی به صورت امانی در اختیار ما قرار بگیرد.
ارجائی ادامه داد: سرانه فضای سبز باید در مشهد حفظ شود و ارتقا پیدا کند. اما سیاست ما کاهش آبیاری فضای سبز با آب شرب است. ما مدیریت بخشی نگری را قبول نداریم همچنین آبیاری فضای سبز باید با پساب صورت بگیرد.
شهردار مشهدمقدس در ادامه با بیان اینکه کارتن خوابی که معتاد متجاهر نباشد، جمع آوری آن وظیفه ما است، گفت: اما وضعیت معتادین متجاهر باید به صورت کارگروهی صورت بگیرد و بهزیستی باید در این زمینه میدان‌داری کند. مشکل اساسی ما در این زمینه غربالگری است که باید داشته باشیم.
یک گلایه داریم که چرا از سال ۹۰ تاکنون تعداد معتادین صعودی است؟ چرا داخل یک دوره باطل افتادیم و اردوگاه پشت ارودگاه می‌سازیم. چرا روش درمان‌مان را عوض نمی‌کنیم؟شهردار مشهدمقدس درخصوص پرونده قضایی تعدادی از کارمندان شهرداری گفت: چنین پرونده‌ای وجود دارد و تعدادی از مدیران این دوره و دوره قبل مرتبط با آن هستند. در مرحله اول ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم، اما اگر اتهامشان ثابت شود اولین نفر خودمان با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. ما به دستگاه قضایی اعتماد کامل داریم.
وی همچنین در باره فروش املاک شهرداری گفت: در بودجه ۱۴۰۰ میزان فروش فروش دارایی‌های سرمایه‌ای چقدر تصویب شده بود؟ در دوره قبل چقدر از املاک شهرداری را می‌خواستند بفروشند؟ میزانی که در بودجه دیده شده بود برای تامین اعتبار پروژه‌ها بیش از ۲ برابر املاک موجود در خزانه شهرداری بود.
آیا کشش بازار فروش ۵هزار میلیارد تومان ملک است؟ اینکه می‌گویید مدیریت شهری ملک را ارزان فروخته است، می‌توانید هر دستگاه نظارتی که می‌خواهید تعیین کنید تا آن را بررسی کند و اگر تخلفی صورت گرفته با اشد مجازات با آن برخورد کند.
ارجائی درباره مرزبندی بین طرقبه شاندیز و مشهد نیز گفت: ما با مردم طرقبه-شاندیز اختلافی نداریم و اقتصاد این دو شهر به یکدیگر گره‌خورده است. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. موضوع این دو شهر شهرسازی و تقسیمات کشوری است و شهرداری مطالبه گر است. امیدواریم این موضوع بزودی حل شود.
ارجائی ادامه داد: دولت قصد دارد سفر به مشهد را تسهیل کند، اما جای سوال است که اگر قرار باشد ۵۰ میلیون زائر به مشهد سفر کنند، آیا ظرفیت مشهد در این سطح کفایت می‌کند؟
وی در خصوص اعتبار فاز یک خط سه قطار شهری مشهد گفت: این فاز ۶ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد و ما خواهش می‌کنیم دولت به تعهداتش عمل کند.
شهردار مشهد با اشاره به اعتبارات خط سه مترو مشهد، گفت: ٣هزار میلیارد تومان اعتبار باید توسط شهرداری و ٣ هزار میلیارد تومان توسط دولت تامین شود. واگن‌ها همه در شهر مشهد هستند و تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.
ارجائی با اشاره به این موضوع که سرویس بهداشتی در دهه پایانی صفر اهمیت زیادی دارد، گفت: همه مساجد، مدارس، اماکن عمومی، هتل‌ها و هرجایی که سرویس بهداشتی دارند باید در اختیار مردم قرار دهند. شهرداری نیز حاضر به تامین مواد شوینده و بهداشتی و نیروی خدماتی برای نظافت است. متاسفانه مساجدی در اطراف حرم وجود دارد که درب آنها را باز نمی‌گذارند. همچنین حاضر هستیم سرویس بهداشتی قابل حمل خریداری کنیم. طی جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم از آنها خواستیم ۱۰۰۰ چشمه سرویس بهداشتی به صورت امانی در اختیار ما قرار دهند.
شهردار مشهد مقدس تاکید کرد: به مشهد باید ویژه نگاه کرد. مشهد نماد نظام و جمهوری اسلامی است. به گفته خودشان سال گذشته ۴ میلیون زائر خارجی به مشهد سفر کرده‌اند. مشهد را یک شهر محلی نبینیم بلکه یک شهر بین‌المللی است و نباید با امکانات محلی آن را اداره کرد.
به گفته وی، اختیارات شهرداری تهران را به مشهد بدهید. از نمایندگان مجلس می‌خواهیم یک فصل در برنامه هفتم به مدیریت شهری اختصاص دهد ومجمع کلانشهر‌ها فعال برخورد کند.