معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: یکی از کارهای معین اقتصادی اطلاع رسانی از ظرفیت هایی است که بخش خصوصی می تواند از آنها استفاده کند. به گزارش اقتصادآسیا، محمدامین بابایی با حضور درمعین اقتصادی مشهد گفت: تعریف از متقاضی کار کسی است که به سن قانونی […]

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: یکی از کارهای معین اقتصادی اطلاع رسانی از ظرفیت هایی است که بخش خصوصی می تواند از آنها استفاده کند.

به گزارش اقتصادآسیا، محمدامین بابایی با حضور درمعین اقتصادی مشهد گفت: تعریف از متقاضی کار کسی است که به سن قانونی رسیده و آماده به کار و به نوعی برای حضور در عرصه و محیط کار تمایل داشته باشد و در مقابل، اگر این فرد متقاضی به کار مشغول شود شاغل اطلاق می شود و در غیر اینصورت بیکار نامیده می شود.

وی با بیان اینکه قدمت سازمان بین المللی کار بسیار بیشتر از سازمان ملل است گفت:از نگاه و تعریف این سازمان باید آئین نامه هایی که در سازمان جهانی کار امضا می شود در کشورهای عضو اجرا شود.بر اساس تعاریف جهانی یا کسی که در هفته یک ساعت مشغول به کار بوده باشد به عنوان شاغل تعریف می شود.

بابایی افزود: براساس این تعریف جهانی ، مرکز آمار ایران گزارش گیری ها را انجام داده و نرخ بیکاری را در کشور و استان اعلام می کند، اما بحثی که جای مناقشه دارد این است که با این تعریف نرخ بیکاری ما شاید کمتر دیده شود و به جهت اینکه کشور ما جزء کشورهایی است که عضو این سازمان است و تفاهمنامه های جهانی را امضا کرده، ملزم به رعایت قوانین و آیین نامه ها است و اگر خارج از این تعاریفی اقدامی انجام دهد، اگر یک زمانی ایران در سازمان جهانی کار در لیست سیاه قرار گیرد تحریم های بسیار شدیدی بر کشور ما صورت می گیرد.

وی در خصوص نظارت سازمان جهانی کار نیز گفت: در حوزه صیانت از نیروی کار و این قبیل مباحث نیز سازمان بین المللی کار بسیار سخت گیرانه برخورد می کند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از شاخص های ارزیابی جهانی، سنجش نرخ بیکاری است که ما نیز متولی اعلام این نرخ نیستیم و مرکز آمار ایران این گزارشات را تهیه کرده و به صورت فصلی و در سرشماری نفوس و مسکن سراسری ارائه می دهد.

بابایی گفت: زمانی که این آمار در سرشماری نفوس و مسکن اعلام می شود تا سطح روستا و بخش نیز قابل ارائه و اعلام خواهد بود و در زمان ارائه آمار فصلی فقط به صورت استانی اعلام می شود.

وی با اشاره به نرخ بیکاری استان تصریح کرد: نرخ بیکاری خراسان رضوی در سال گذشته ۳/۸ اعلام شده که این آمار در کشور ۷/۱۰ بوده است که طبق آمار نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری پایین تر بوده، نرخ مشارکت استان نیز ۳/۴۷ و در کشور ۱/۴۴ بوده که خوشبختانه نشان دهنده نرخ مناسب در استان است.

بابایی ادامه داد: جمعیت بیکار استان در سال ۹۸ بالغ بر ۱۸۹ هزار نفر بودند که نسبت آمار مشابه دو سال گذشته، ۵۲ هزار نفر کاهش داشته که این ۵۲ هزار نفر خالص اشتغال استان در سال ۹۸ است.

وی در خصوص آمار بیکاری مشهد گفت: در سرشماری سال ۹۵ کل جمعیت بیکار استان بیش از ۲۳۱ هزار نفر اعلام شده که از این تعداد ۱۱۷ هزار و ۱۹۷ نفر در شهرستان مشهد هستند.

بابایی با بیان اینکه مشکل مشهد عمدتا مشکل فرهنگ کار است گفت:در شرایط فعلی کرونا ، بیشترین خسارت به بخش صنعت و خدمات گردشگری استان وارد شده اما با این حال در واحدهای صنعتی درخواست کار داریم اما متقاضی که به معنای واقعی آماده به کار و دارای مهارت باشد وجود ندارد.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در سال قبل دفاتر کاریابی زیر نظر این اداره کل حدود ۳۰ هزار فرصت شغلی را شناسایی کردند که فقط حدود ۱۰ هزار نفر سرکار رفتند که یک سوم کل فرصت را شامل می شود.

بابایی گفت: این آمار نشان دهنده دو چالش اصلی است، یکی اینکه متقاضیان کار از لحاظ وضعیت مهارت متناسب با نیاز بازار نیستند و یا اینکه شرایط و حقوق قانون کار را پایین دیده و راضی به پذیرش کار نمی شوند و چون کارها به سوی خدماتی شدن در حال پیشروی هستند کارهای صنعتی بسیار کم طرفدار شده است.

وی همچنین درباره مقرری بگیران بیمه بیکاری استان گفت: در سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا حدود ۱۵ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می کردند و با شیوع ویروس کرونا حدود۵۰ هزار نفر  ثبت نام کردند و فرآیند رسیدگی و پیگیری آن در حال انجام است.

بابایی با بیان اینکه فرصت های کاری مناسب برای بازگشت به کار در استان وجود دارد گفت: بسیاری از مقرری بگیران بیمه بیکاری به حقوق قانون کار راضی نیستند که به کار دیگری مشغول شوند و اکثر این افراد تقاضای همان شغل قبلی خود را دارند که در قانون بیمه بیکاری نیز به این موضوع اشاره شده که فرد مقرری بگیر باید به شغلی مشابه شغل سابق خود مشغول به کار شود که این موارد، چالش های زیادی بوجود می آورد.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: شرایط اقتصادی هرچه سخت تر می شود مردم بیشتری به دنبال ایجاد منبع درآمد هستند، مانند کارگرانی که در شیفت های شبانه در واحدهای صنعتی در حال کار کردن هستند.

بابایی افزود: متاسفانه ما تعریف درستی از کار نداریم، واقعا اگر کار را به عنوان یک تفریح و علاقه ببینیم بسیار موفق تر خواهیم بود.باید از کار کردن و محیط کار خود لذت ببریم تا از کار خسته نشویم، اما زمانی که این نگاه به کار نیست در بسیاری از مواقع مشکل داریم زیرا اکثرا مراحل انتخاب شغل را از روی اجبار انجام داده ایم و در این انتخاب ها هیچگونه مشاوره درستی را دریافت نکرده ایم که این امر موجب انتخاب اجباری شغل می شود.

وی با اشاره اینکه بیشترین واحدهای صنعتی استان در مشهد مستقر هستند گفت:یکی از کارهای معین اقتصادی اطلاع رسانی از ظرفیت هایی است که بخش خصوصی می تواند از آنها استفاده کند.

بابایی با اشاره به تفاوت معین های اقتصادی در استان گفت: بحث پای کارآمدن معین های اقتصادی و بالا بردن نرخ مشارکت از این طریق بسیار خوب و ارزنده بود، شرایط هر معین با معین دیگر کاملا متفاوت است و از همه مهمتر اینکه مناطق آنها نیز ظرفیت و شرایط مختلفی دارد و باهم یکسان نیستند.

وی افزود: وقتی اکوسیستم کارآفرینی مناطق باهم فرق دارند نمی توانیم برای تمام مناطق یک نسخه واحد بپیچیم، چیزی که ما نیاز داریم این است که برای هر منطقه نسخه مخصوص آن منطقه را بپیچیم و نقطه اشتراک این بحث نیز موفقیت معین هایی است که زنجیره ارزش منطقه را شناسایی و بکار گیرند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های شهرداری مشهد نیز گفت: بدنه شهرداری ظرفیت زیادی برای انجام کار دارد و نباید مانند بسیاری از جاهای دیگر جزیره ای عمل کند و در ابتدا باید این ظرفیت ها را شناسایی کنیم، نگاه مردم به شهرداری به عنوان یک نهاد دولتی است و در همین راستا شهرداری نیز باید تعاملات خود را با ادارات دولتی افزایش دهد.

بابایی ادامه  داد: اگر اولویت شهر و شهروند کارآفرین ، شهرداری باشد شهرداری نیز به خواسته های مالی خود خواهد رسید و هدف شهرداری نیز ساختن شهری باشد که مردم شهر کارآفرین باشند که این نگاه برای شهرداری نیز منافع دارد.

وی افزود: دلیل بسیاری از آسیب ها و هزینه های متحمل شده برای نگهداری از تجهیزات شهری ناشی از بیکاری جوانان است، اگر جامعه و مردم شهر پویا باشند قطعا برای پرداخت هزینه های شهر مانند عوارض مشکلی نخواهند داشت.

بابایی تاکید کرد: ما نمی توانیم شهر هوشمند داشته باشیم اما مردم بی سواد باشند، باید برای رسیدن به این هدف زیر ساخت ها را فراهم کنیم، اگر در حوزه دیجیتال آموزش های درست ارائه شود قطعا آسیب های اجتماعی نیز کاهش خواهند داشت.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه شهروند کارآفرین یک موضوع میان دستگاهی است گفت:در این بحث همه دستگاه های متولی باید پای کار باشند و از همه ظرفیت ها استفاده شود.