رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: اولین کنسرسیوم مهارت آموزی در خراسان رضوی و سومین آن در کشور، در مشهد ایجادشد و در همین راستا از ابتدای سال با ۱۵۰ واحد صنعتی رایزنی و طرح موضوع شده و با ۸۰ واحد صنعتی برای تامین ۳۲ هزار نیروی ماهر برای پنج سال انعقاد قرارداد خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آسیا، سید مولا خاتمی در مراسم افتتاح کنسرسیوم مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان که امروز ۳ بهمن ماه با حضور بیش از ۶۲شرکت از پیشرانان صنعت استان، نهادهای دولتی و سیاستگذار برگزارشد تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در کشور مهارت آموزی است و بحث اشتغال یکی از کلید‌های اصلی آموزش است. در مقاطع بالای آموزشی نیز کسب مهارت در جهت متخصص شدن در اولویت است.

وی با بیان اینکه تبدیل آموزش به مهارت یکی از دلایل تشکیل تاد (توسعه آموزش پذیری دانشجویان و دانش آموختگان) بوده است، افزود: اهداف اصلی در طرح تاد تامین نیروی ماهر صنایع و همکاری با صنایع در دل دانشگاه و همچنین امایش رشته‌های تحصیلی بر اساس نیاز جامعه است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: طرح تاد در قالب سه الگو مدل تولید به هنگام، آموزش مبتنی بر صلاحیت، آموزش مبتنی بر سفارش و یا بورسیه است که با انتخاب دانشجوی برتر در حین تحصیل اشتغال را هم خواهند داشت.

به گفته وی، در همین راستا از ابتدای سال با ۱۵۰ واحد صنعتی رایزنی و طرح موضوع شده و با ۸۰ واحد صنعتی برای تامین ۳۲ هزار نیروی ماهر برای پنج سال انعقاد قرارداد خواهد شد.

خاتمی با بیان اینکه این کنسرسیوم مهارت آموزی اولین در خراسان رضوی و سومین آن در کشور است تصریح کرد: با افتتاح کنسرسیوم و عقد تفاهم نامه اشتغال، گام بزرگی برای رسالت این دانشگاه برمی‌داریم. همچنین در ادامه این کنسرسیوم با همکاری ارگان‌های مرتبط کافه کاریابی را در دانشگاه فنی حرفه‌ای در بهمن ماه افتتاح خواهیم کرد.

دانشگاه باید در کنار صنعت باشد

هادی طباطبایی نیز در این مراسم اظهار کرد: بزرگترین مشکل کنونی در دولت مسئله اشتغال است. همواره تلاش بر این بود بین علم و صنعت ارتباط خوبی صورت بگیرد.

به گفته وی، در دانشگاه‌ها هدف نباید مدرک گرایی باشد و دانشگاه باید در کنار صنعت باشد و این ارتباط دو طرفه صورت گیرد تا در مجموع موجب توسعه شود.

وی با بیان اینکه اکنون ما چاره‌ای جز این نداریم به دانشگاه متوسل بشویم و دانشگاه‌ها هم به صنعت متوسل شود افزود: با گذشت ۴۵ سال از انقلاب شاهد شکوفایی علم در کشور بودیم و به دنیا نشان دادیم قدرت تسلط در علم و فناوری داریم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی یادآورشد: تولید علم در کشور ۱۱ برابر میانگین جهانی شده که جای افتخار دارد. کمتر جوانی داریم امروز در دانشگاه حضور نداشته باشد. این امنیتی که در کشور وجود دارد باید نتیجه اش رشد علم و دانش و فناوری باشد.

به گفته طباطبایی، نیروی جوان ما اگر امید به آینده نداشته باشد که دشمن هم به دنبال این است، کشور توسعه نمی‌یابد و دانشگاه این بستر را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلام گفت: امسال دو‌ انتخابات بزرگ در پیش داریم که خوشبختانه مراحل اجرایی انتخابات در استان فراهم شده و حدود ۴ میلیون واجد شرایط داریم ۴۶۰۰ شعبه اخذ رای داریم و در حال حاضر۸۴۴ در انتخابات مجلس برای ۱۸ کرسی رقابت می‌کنند که نسبت به دوره قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

لازم به توضیح است دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در راستای راه اندازی کنسرسیوم های مهارت آموزی و اشتغال در سطح کشور و کمیته های تخصصی ۳۰ گانه در سطح استان ها و شهرستان ها، اولین و دومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان در استان‌های کرمان و مرکزی برگزار کرد و سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال، در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی برگزار شد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی امروز میزبان بیش از ۶۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ استان بود که آینده شغلی ۳۲۰۰۰ فارغ‌التحصیل را رقم خواهند زد.