ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: طی ۱۰ ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۲۵۰ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار از گمرکات خراسان رضوی صادر شد که عمده آن زعفران، مصنوعات پلاستیکی، مقاطع فلزی، مواد خوراکی، میوه و تره بار بود و کشورهای افغانستان، ازبکستان، عراق و ترکمنستان عمده مقاصد کالاهای […]

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: طی ۱۰ ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۲۵۰ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار از گمرکات خراسان رضوی صادر شد که عمده آن زعفران، مصنوعات پلاستیکی، مقاطع فلزی، مواد خوراکی، میوه و تره بار بود و کشورهای افغانستان، ازبکستان، عراق و ترکمنستان عمده مقاصد کالاهای صادراتی استان را تشکیل دادند.

به گزارش اقتصادآسیا، امید جهانخواه گفت: با وجود این که صادرات کالا از خراسان رضوی به ازبکستان از طریق مسیر ترکمنستان با محدودیت هایی مواجه بوده اما همچنان کشور ازبکستان جزء چهار کشور نخست طرف تجارت گمرکی خراسان رضوی در سال جاری بوده است.

وی بیشترین رشد صادراتی کالا از خراسان رضوی طی ۱۰ ماهه امسال را مربوط به کشورهای چین، اسپانیا، عمان، هلند ماکائو و آلمان دانست و گفت: در این مدت صادرات زعفران در بسته‌های بیش از ۳۰ گرم ۲۴ درصد، مقاطع فلزی پنج درصد، رب گوجه فرنگی ۵۰ درصد، منسوجات ۶ هزار درصد، سیب زمینی، مصالح ساختمانی و پیه صنعتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته اما صادرات پسته ۲۱ درصد، سیب درختی ۳۴ درصد، زعفران در بسته‌های ۱۰ تا ۳۰ گرم ۲۷ درصد و ظروف شیشه ای ۲۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

جهانخواه اضافه کرد: طی ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۴۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۱۱ میلیون دلار به خراسان رضوی وارد شده که عمده کالاهای وارداتی لوازم و قطعات الکترونیک، کود و مواد شیمیایی، انواع اسانس، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید، مصالح ساختمانی و لوازم تولید مورد مصرف در خودرو بوده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی امارات متحده عربی، ازبکستان، چین، ترکیه، هند، کره جنوبی و آلمان را بیشترین مبدا کالاهای وارداتی به خراسان رضوی طی ۱۰ ماهه امسال دانست و گفت: در این مدت واردات کالا از کشورهای تایوان، عراق و ازبکستان به خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

جهانخواه، میزان صادرات ریلی طی۱۰ ماهه نخست امسال را ۳۰ هزار واگن با احتساب هر واگن به وزن ۶۰ تن ذکر و بیان کرد: ارزش کل صادرات ریلی خراسان رضوی در این مدت ۱۵۰ میلیون دلار است که ۸۵ درصد آن از مرز سرخس انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: هنوز زیرساخت های مرز شمتیغ در شهرستان خواف برای صادرات و واردات کالا مهیا نیست و ساختمان گمرک در آنجا در حال ساخت است با این حال طی چند ماه اخیر چهار محموله از طریق مسیر ریلی شمتیغ به افغانستان صادر و ۲ محوله از آن کشور وارد شده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی استقرار و راه اندازی سامانه جامع گمرکی در مرز شمتیغ را قدری زمان‌بر دانست و اظهار امیدواری کرد که گمرک خواف تا پایان سال راه‌اندازی شود.

وی در مورد مدت زمان توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون اظهار کرد: بر اساس جدیدترین آمارها تا شب قبل، ۱۴۴۰ دستگاه کامیون در مرز متوقف بوده و روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ دستگاه خارج می‌شود. بیشترین مشکلات در بحث ترانشیپمنت است. در این مرز مدت توقف کامیون‌ها که مستقیم عبور می‌کنند، بین ۴ الی ۵ ساعت و برای کامیون‌ها که ترانشیپمنت انجام می‌دهند بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت است.

جهانخواه افزود: با توجه به محدودیتهای اعمال شده در تبادلات تجاری خراسان رضوی با کشورهای همسایه یا عدم تکمیل امکانات مرزی هم اینک هزار و ۴۴۰ دستگاه کامیون در مرز دوغارون، ۱۱۵ دستگاه در مرز سرخس و ۸۰ دستگاه در مرز لطف آباد متوقف و در انتظار برای عبور از مرز هستند که با گشایش مرز باجگیران و افزایش خدمات گمرکی افغانستان از میزان توقفهای کامیونی در پشت مرزهای استان کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به بخشنامه‌ صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آبان ماه مشکلات قانونی ترخیص کالاها به ویژه مواد اولیه و ماشین آلات بخش تولید در گمرکات استان خراسان رضوی برطرف شد و رسوب این نوع کالاها به شدت کاهش یافت به طوری که میزان بسیار کمی کالای رسوبی در گمرکات استان وجود دارد.
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: ۵۷۸ پرونده قاچاق در گمرکات استان در سال ۱۳۹۹ تنظیم شده است که از لحاظ تعداد پرونده نسبت به گذشته ۱۰۰ درصد و از لحاظ ارزش ۱۲۶۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: ۹۵ درصد از پرونده‌های مربوط به کشفیات کالا و ارز قاچاق در گمرکات خراسان رضوی مربوط به مرز دوغارون است.

جهانخواه در مورد میانگین زمان ترخیص کالاها بیان کرد: بر اساس پارامترهای تعریف شده کالاهای صادراتی و وارداتی در گمرگ ایران با توجه به مدیریت ریسک در سه سطح قرار می‌گیرند، کالاها در مسیر سبز در صادرات اگر مشکلی وجود نداشته باشد در عرض یک روز خارج می‌شوند. کالاها در مسیر زرد نیاز به مجوز داشته و بعد خارج می‌شود، در مسیر قرمز کالا ارزیابی و کنترل شده و سپس به مرز اعزام می‌شود ما در واردات نیز این سه مسیر را داریم.

وی در مورد کالاهای متوقف در گمرکات استان گفت: بر اساس آمارها تا امروز ۷ هزارتن گالا در گمرک داریم ک مهلتش پایان نیافته است. کالاهایی که در گمرکات استان هستند، بخش اعظمش تازه وارد شده است.در حال حاضر کالاهای رسوبی آن‌چنانی در گمرکات استان نداریم.